531
دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج7

ر . ك : ج ۹ ص ۴۰۳ (نخستين مسلمان) .
شواهد التنزيل : ج ۱ ص ۲۹۱ ـ ۲۹۷.

۱ / ۶

مؤمنِ مجاهد

قرآن

«آيا سيراب ساختن حاجيان و آباد كردن مسجدالحرام را همانند [ كار] كسى پنداشته ايد كه به خدا و روزِ بازپسين، ايمان آورده است و در راه خدا جهاد مى كند؟ [ نه، اين دو ]نزد خدا يكسان نيستند و خدا، بيدادگران را هدايت نخواهد كرد» .

حديث

۳۰۹۷.امام حسن عليه السلام :خداوند عز و جل فرموده است : «آيا سيراب ساختن حاجيان و آباد كردن مسجدالحرام را همانند [ كار ]كسى پنداشتيد كه به خدا و روز بازپسين، ايمان آورده است و در راه خدا جهاد مى كند؟ [ نه ، اين دو] نزد خدا يكسان نيستند و خدا ، بيدادگران را هدايت نخواهد كرد» . پدرم مؤمن به خدا و روز قيامت و حقيقتا مجاهد در راه خدا بود و اين آيه درباره وى نازل شده است.

۳۰۹۸.امام باقر عليه السلامـ درباره همين آيه شريف ـ: اين آيه، درباره على بن ابى طالب عليه السلام نازل شده است.

۳۰۹۹.المصنَّف ، ابن ابى شيبهـ به نقل از شعبى، درباره همين آيه شريف ـ: درباره على عليه السلام و عبّاس نازل شده است.

۳۱۰۰.تفسير الطبرىـ از محمّد بن كعب قرظى ـ: طلحة بن شيبه از بنى عبد الدار، و عبّاس بن عبد المطّلب و على بن ابى طالب عليه السلام افتخارات خود را بازگو مى كردند. طلحه گفت : من متولّى خانه خدا هستم و كليد آن در دست من است. اگر بخواهم، شب را در آن به سر مى برم.
عبّاس گفت : من متولّى آب دهى [ به زائران ]و عهده دار آن هستم و اگر بخواهم، شب را در مسجد الحرام مى خوابم .
على عليه السلام فرمود : «من نمى دانم شما چه مى گوييد! من، شش ماه پيش از ديگران به سوى قبله نماز خواندم و اهل جهادم». در پى اين رخداد بود كه اين آيه : «آيا سيراب كردن حاجيان و آباد كردن مسجدالحرام را همانند [ كار ]كسى پنداشته ايد كه به خدا و روزِ بازپسين، ايمان آورده است و در راه خدا جهاد مى كند؟ [ نه، اين دو] نزد خدا يكسان نيستند و خدا، بيدادگران را هدايت نخواهد كرد» .


دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج7
530

راجع : ج ۹ ص ۴۰۲ (أوّل من أسلم) .
شواهد التنزيل : ج ۲ ص ۲۹۱ ـ ۲۹۷ .

۱ / ۶

المُؤمِنُ المُجاهِدُ

الكتاب

«أَجَعَلْتُمْ سِقَايَةَ الْحَآجِّ وَعِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ كَمَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الأَْخِرِ وَجَـهَدَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ لَا يَسْتَوُونَ عِندَ اللَّهِ وَاللَّهُ لَا يَهْدِى الْقَوْمَ الظَّــلِمِينَ » . ۱

الحديث

۳۰۹۷.الإمام الحسن عليه السلام :قَد قالَ اللّهُ عَزَّ وجَلَّ : «أَجَعَلْتُمْ سِقَايَةَ الْحَآجِّ وَعِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ كَمَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الأَْخِرِ» الآيَةَ فَكانَ أبِيَ المُؤمِنَ بِاللّهِ وَاليَومِ الآخِرِ وَالمُجاهِدَ في سَبيلِ اللّهِ حَقّا ، وفيهِ نَزَلَت هذِهِ الآيَةُ . ۲

۳۰۹۸.الإمام الباقر عليه السلامـ فِي الآيَةِ الكَريمَةِ ـ: نَزَلَت هذِهِ الآيَةُ في عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه السلام . ۳

۳۰۹۹.المصنّف لابن أبي شيبة عن الشعبيـ فِي الآيَةِ الكَريمَةِ ـ: نَزَلَت فِي عَلِيٍّ عليه السلام وَالعَبّاسِ . ۴

۳۱۰۰.تفسير الطبري عن محمّد بن كعب القرظي :اِفتَخَرَ طَلحَةُ بنُ شَيبَةَ ـ مِن بَني عَبدِ الدّارِ ـ وعَبّاسُ بنُ عَبدِ المُطَّلِبِ ، وعَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ عليه السلام ، فَقالَ طَلحَةُ : أنَا صاحِبُ البَيتِ مَعي مِفتاحُهُ ، لَو أشاءُ بِتُّ فيهِ . وقالَ عَبّاسٌ : أنَا صاحِبُ السِّقايَةِ وَالقائِمُ عَلَيها ، ولَو أشاءُ بِتُّ فِي المَسجِدِ . وقالَ عَلِيٌّ عليه السلام : ما أدري ما تَقولانِ ! لَقَد صَلَّيتُ إلَى القِبلَةِ سِتَّةَ أشهُرٍ قَبلَ النّاسِ ، وأنَا صاحِبُ الجِهادِ .
فَأَنزَلَ اللّهُ : «أَجَعَلْتُمْ سِقَايَةَ الْحَآجِّ وَعِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ» الآيَةَ كُلَّها . ۵

1.التوبة : ۱۹ .

2.الأمالي للطوسي : ص ۵۶۳ ح ۱۱۷۴ ، بحار الأنوار : ج ۷۲ ص ۱۵۳ نقلاً عن كتاب البرهان وكلاهما عن عبد الرحمن بن كثير عن الإمام الصادق عن أبيه عن جدّه عليهم السلام .

3.تفسير القمّي : ج ۱ ص ۲۸۴ عن أبي الجارود .

4.المصنّف لابن أبي شيبة : ج ۷ ص ۵۰۴ ح ۶۱ ، تفسير الطبري : ج ۶ الجزء ۱۰ ص ۹۶ ، الدرّ المنثور : ج ۴ ص ۱۴۵ وأيضا في نفس الصفحة نقلاً عن ابن مردويه عن ابن عبّاس ، المناقب لابن المغازلي : ص ۳۲۱ ح ۳۶۷ عن عامر ، شواهد التنزيل : ج ۱ ص۳۲۲ ح۳۳۰ و۳۳۱؛ المناقب للكوفي : ج۱ ص۱۹۳ ح۱۱۸.

5.تفسير الطبري: ج۶ الجزء۱۰ ص۹۶، تفسير الفخر الرازي: ج۱۶ ص ۱۲ نحوه ، أسباب نزول القرآن : ص ۲۴۸ ح ۴۹۴ ؛ مجمع البيان : ج ۵ ص ۲۳ ، خصائص الوحي المبين : ص۱۳۰ ح۹۶ والثلاثة الأخيرة عن الحسن والشعبي والقرطبي وص۱۳۱ ح ۹۷ وراجع المناقب لابن شهر آشوب : ج ۲ ص ۶۹ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج7
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همکاری: سیّد محمّدکاظم طباطبایی و سیّد محمود طباطبایی‏نژاد، ترجمه: عبدالهادی مسعودی، محمّد علی سلطانی، مهدی مهریزی، سیّد ابوالقاسم حسینی(ژرفا)، و جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 34845
صفحه از 580
پرینت  ارسال به