87
دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج7

۷ / ۵

شهادت محمّد بن ابى بكر

امام عليه السلام در سال ۳۶ هجرى به پيشنهاد عبد اللّه بن جعفر، محمّد بن ابى بكر را به استاندارى مصر گماشت و اين پس از عزل قيس بن سعد از آن جا بود. از اين رو ، محمّد بن ابى بكر در جنگ صِفّين حضور نداشت.
محمّد بن ابى بكر بر كسانى كه تفكّر و گرايش عثمانى داشتند ، سخت گرفت. آنان نيز پس از آنچه در صفّين گذشت و كار به حكميّت انجاميد ، بر ضدّ محمّد بن ابى بكر نافرمانى و شورش كرده، عرصه را بر او تنگ كردند. معاويه و عمرو عاص ، فرصت را غنيمت شمرده ، به حمايت شورشيان پرداختند. نزديك بود كه كارها در مصر از هم بپاشد و اين اقليم از قلمرو حاكميت دولت اسلامى بيرون رود. از اين رو، امام على عليه السلام مالك اشتر را به جاى او تعيين كرد تا آتش شعله ور فتنه آن جا را فرو نشاند؛ ليكن اين ياور بى نظير و نمونه، با روشى مزوّرانه و كثيف كه معاويه به كار بست ، در راه مصر ، به شهادت رسيد . امام عليه السلام محمّد را دوباره به آن جا بازگرداند.
معاويه، عمرو عاص را همراه با گروهى براى كمك به ياغيان فرستاد. عمرو عاص، چون در زمان خلافت عمر مصر را گشوده بود، در آن جا نفوذ داشت. برخوردهايى پيش آمد كه كنانه در آن به شهادت رسيد. او را محمّد در رأس دوهزار نفر براى رويارويى با عمرو عاص فرستاده بود. اين سبب شد كه ياران محمّد بن ابى بكر، امير خود را تنها گذاشتند، او هم به چنگ دشمن افتاد. از سوى ديگر ، يارى خواهى امام عليه السلام از مردم كوفه براى پشتيبانى محمّد، بى فايده بود. كار به آن جا كشيد كه معاوية بن خديج، محمّد بن ابى بكر را داخل پوست الاغ مُرده بگذارد و آتش بزند، در حالى كه تشنه بود. در برخى نقل ها آمده است كه او را زنده زنده سوزاند.
شهادت محمّد بن ابى بكر، امام عليه السلام را بسيار اندوهگين ساخت و به سخت ترين وجه، بر آنچه بر سر عزيز از دست رفته اش آمد، ناليد. وقتى علّت اين ناله و بى تابى شديد را پرسيدند، فرمود: «خدا محمّد را رحمت كند! جوان نورسى بود. به خدا سوگند ، دوست داشتم كه هاشم مرقال را بر مصر بگمارم، بى آن كه از محمّد بن ابى بكر نكوهشى كنم. او كوشيد و به تكليف خود عمل كرد».
حضرت پيوسته در مناسبت هاى مختلف از محمّد ياد مى كرد و او را مى ستود و مى فرمود: «برايم دوست داشتنى بود. تربيت شده من بود. در مرگ او از خداوند اجر مى طلبيم. فرزندى خيرخواه، كارگزارى سخت كوش، شمشيرى بُرنده و ستونى جلوگيرنده بود».


دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج7
86

۷ / ۵

إستِشهادُ مُحَمَّدِ بنِ أبي بَكرٍ

ولّى الإمام عليه السلام محمّد بن أبي بكر على مصر سنة ۳۶ ه باقتراح من عبد اللّه بن جعفر ، وذلك بعد عزل قيس بن سعد عنها . ۱ من هنا لم يشهد محمّدٌ معركة صفّين . ۲
تشدّد محمّد على أشخاص كان هواهم في عثمان ، ۳ فتمرّدوا عليه بعدما جرى في صفّين وما آلَت إليه من التحكيم ، ۴ وضيّقوا عليه الخناق ، ۵ وانتهز معاوية وعمرو بن العاص الفرصة فهبّوا إلى مؤازرة المتمرّدين . ۶ فكادت الاُمور تفلت في مصر ، ويخرج هذا الإقليم من سيادة الدولة الإسلاميّة ، لذا عيّن الإمام عليه السلام مالكا مكانه ليُخمد الفتنة المستعرة فيها ، ۷ لكنّ هذا النصير الفذّ الفريد استشهد في الطريق بأسلوبٍ غادر خبيث انتهجه معاوية ، فأعاد الإمام عليه السلام محمّدا إليها . ۸
بعث معاوية عمرو بن العاص مع لُمّةٍ لإعانة المتمرّدين . ۹ وكان لابن العاص نفوذ فيها إذ كان قد فتحها في زمان خلافة عمر . ۱۰ فحدثت اشتباكات استُشهد فيها كنانة الذي كان قد بعثه محمّد على رأس ألفين لمواجهة ابن العاص ، ۱۱ فجرّ ذلك إلى أن ترك أصحاب محمّد أميرهم وحيدا ، فوقع في قبضة العدوّ . ۱۲
ومن جانب آخر لم تُجْدِ استغاثة الإمام عليه السلام واستنصاره أهل الكوفة لمؤازرة محمّد . ۱۳ وآل الأمر إلى أن يضع معاوية بن خديج محمّدا في جلد حمار ميّت ويحرقه ، وهو ظمآن ، ۱۴ وجاء في بعض الأخبار أنّه اُحرق حيّا . ۱۵
أحزن استشهاد محمّد بن أبي بكر الإمام عليه السلام كثيرا ، ۱۶ وتوجّع على ما جرى على عزيزه الراحل ، وجزع عليه أشدّ الجزع ، وحين سُئل عليه السلام عن علّة جزعه الشديد ، قال :
«رحم اللّه محمّدا ؛ كان غلاما حَدَثا ، أما واللّه لقد كنتُ أردتُ أن اُولّي المرقال هاشم بن عتبة بن أبي وقّاص مصر ... بلا ذمّ لمحمّد بن أبي بكر ، لقد أجهد نفسه وقضى ما عليه» . ۱۷
وكان عليه السلام يُثني عليه ويذكره بخير في مناسبات مختلفة ويقول :
«لقد كان إليّ حبيبا ، وكان لي ربيبا . ۱۸ فعند اللّه نحتسبه ولدا ناصحا ، وعاملاً كادحا ، وسيفا قاطعا ، وركنا دافعا» . ۱۹

1.تاريخ الطبري : ج ۴ ص ۵۵۴ ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۳۵۶ ؛ الغارات : ج ۱ ص ۲۱۹ .

2.تاريخ الطبري : ج ۴ ص ۵۵۷ ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۳۵۷ ؛ الغارات : ج ۱ ص ۲۵۴ .

3.تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۹۴ و ۹۵ ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۳۵۷ ؛ الغارات : ج ۱ ص ۲۵۴ .

4.الغارات : ج ۱ ص ۲۵۴ .

5.تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۹۵ ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۴۱۰ ؛ الغارات : ج ۱ ص ۲۵۴ .

6.الغارات : ج ۱ ص ۲۷۶ ؛ تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۹۴ .

7.الأمالي للمفيد : ص ۷۹ ح ۴ ، الغارات : ج ۱ ص ۲۵۷ـ۲۵۹ ؛ أنساب الأشراف : ج ۳ ص ۱۶۷ و ۱۶۸ ، تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۹۵ .

8.نهج البلاغة : الكتاب ۳۴ ، الغارات : ج ۱ ص ۲۶۸ و ۲۶۹ ؛ أنساب الأشراف : ج ۳ ص ۱۶۸ و ۱۶۹ ، تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۹۶ و ۹۷ ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۴۱۰ .

9.أنساب الأشراف : ج ۳ ص ۱۷۰ ، تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۱۰۰ ، مروج الذهب : ج ۲ ص ۴۲۰ ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۴۱۲ ؛ تاريخ اليعقوبي : ج ۲ ص ۱۹۳ ، الغارات : ج ۱ ص ۲۷۶ .

10.تاريخ الطبري : ج ۴ ص ۱۰۴ ـ ۱۱۱ ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۱۷۴ـ۱۷۷ .

11.تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۱۰۳ ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۴۱۲ ، أنساب الأشراف : ج ۳ ص ۱۷۱ ؛ الغارات : ج ۱ ص ۲۸۲ .

12.أنساب الأشراف : ج ۳ ص ۱۷۰ ، تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۱۰۳ و ۱۰۴ ، مروج الذهب : ج ۲ ص ۴۲۰ ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۴۱۳ ؛ تاريخ اليعقوبي : ج ۲ ص ۱۹۴ ، الغارات : ج ۱ ص ۲۸۲ و ۲۸۳ .

13.تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۱۰۷ ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۴۱۳ و ۴۱۴ ، أنساب الأشراف : ج ۳ ص ۱۷۰ ؛ الغارات : ج ۱ ص ۲۹۰ .

14.أنساب الأشراف : ج ۳ ص ۱۷۱ و ۱۷۲ ، تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۱۰۴ و ۱۰۵ ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۴۱۳ ، تاريخ الإسلام للذهبي : ج ۳ ص ۶۰۱ ، الاستيعاب : ج ۳ ص ۴۲۳ الرقم ۲۳۴۸ ، مروج الذهب : ج ۲ ص ۴۲۰ ، اُسد الغابة : ج ۵ ص ۹۸ الرقم ۴۷۵۱؛ تاريخ اليعقوبي : ج ۲ ص ۱۹۴ وليس في الخمسة الأخيرة ذكر لعطشه ، الغارات : ج ۱ ص ۲۸۳ و ۲۸۴ .

15.الاستيعاب : ج ۳ ص ۴۲۳ الرقم ۲۳۴۸ ، مروج الذهب : ج ۲ ص ۴۲۰ .

16.نهج البلاغة : الحكمة ۳۲۵ ، الغارات : ج ۱ ص ۲۹۵ ؛ تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۱۰۸ ، مروج الذهب : ج ۲ ص ۴۲۰ .

17.الغارات : ج ۱ ص ۳۰۱ ، نهج البلاغة : الخطبة ۶۸ نحوه .

18.نهج البلاغة : الخطبة ۶۸ ، الغارات : ج ۱ ص ۳۰۱ وليس فيه صدره .

19.نهج البلاغة : الكتاب ۳۵ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج7
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همکاری: سیّد محمّدکاظم طباطبایی و سیّد محمود طباطبایی‏نژاد، ترجمه: عبدالهادی مسعودی، محمّد علی سلطانی، مهدی مهریزی، سیّد ابوالقاسم حسینی(ژرفا)، و جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35054
صفحه از 580
پرینت  ارسال به