517
دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج7

۳۰۸۱.تفسير القُرطُبىـ به نقل از عبد اللّه بن عطا ـ: به ابو جعفر پسر على بن حسين بن على بن ابى طالب عليهم السلام (امام باقر عليه السلام ) گفتم : مى پندارند كسى كه «نزد او دانش كتاب است» ، عبد اللّه بن سلام است. فرمود : «او فقط على بن ابى طالب عليه السلام است». ۱

۳۰۸۲.الكافىـ به نقل از بريد بن معاويه ـ: از امام باقر عليه السلام [ درباره] «بگو : كافى است خدا و آن كس كه نزد او علم كتاب است، ميان من و شما گواه باشد» ، پرسيدم. فرمود: «مقصود، ماييم وعلى عليه السلام اوّلين وبالاترين و بهترينِ ما پس از پيامبر خداست».

۳۰۸۳.امام صادق عليه السلام :خداوند ـ تبارك و تعالى ـ در قرآن درباره موسى عليه السلام فرموده است : «در الواح [ تورات] بر او در هر موردى پندى نگاشتيم» و نگفت همه پندها را؛ و از زبان عيسى عليه السلام فرموده است : «تا درباره بعضى از آنچه در آن اختلاف مى كرديد، برايتان توضيح دهم» و نگفت : همه چيز را؛ ولى درباره سرور شما امير مؤمنان فرموده است : «بگو : كافى است خدا و آن كس كه نزد او علم كتاب است، ميان من و شما گواه باشد» .
خداوند عز و جل فرموده است : «هيچ تَر و خشكى نيست، مگر اين كه در كتاب روشنى [ ثبت] است» و فرموده است : «هر چيزى را در كارنامه اى روشن برشمرديم» و دانش اين كتاب، نزد او (امير مؤمنان) است.

1.در الدرّ المنثور (ج۴ ص ۶۹۹) به نقل از ابن منذر از شعبى آمده است : درباره عبداللّه بن سلام ، در قرآن چيزى نازل نشده است . و در تفسير الطبرى (ج۸ جزء ۱۳ ص۱۷۸) از ابو بشر آورده كه سعيد بن جبير گفته است : چه طور مى تواند منظور از آن ، عبداللّه بن سلام باشد ؟


دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج7
516

۳۰۸۱.تفسير القرطبي عن عبد اللّه بن عطاء :قُلتُ لِأَبي جَعفَرِ بنِ عَلِيِّ بنِ الحُسَينِ بنِ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليهم السلام : زَعَموا أنَّ الَّذي عِندَهُ عِلمُ الكِتابِ عَبدُ اللّهِ بنُ سَلامٍ ! فَقالَ : إنَّما ذلِكَ عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ عليه السلام . ۱

۳۰۸۲.الكافي عن بريد بن معاوية :قُلتُ لِأَبي جَعفَرٍ عليه السلام : «قُلْ كَفَى بِاللَّهِ شَهِيدَاً بَيْنِى وَ بَيْنَـكُمْ وَ مَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَـبِ» ؟ قالَ عليه السلام : إيّانا عَنى ، وعَلِيٌّ عليه السلام أوَّلُنا وأفضَلُنا وخَيرُنا بَعدَ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله . ۲

۳۰۸۳.الإمام الصادق عليه السلام :إنَّ اللّهَ تَبارَكَ وتَعالى قالَ لِموسى عليه السلام : «وَكَتَبْنَا لَهُ فِى الأَْلْوَاحِ مِن كُلِّ شَىْ ءٍ مَّوْعِظَةً» ۳ ، ولَم يَقُل : كُلَّ شَيءٍ مَوعِظَةً ! وقالَ لِعيسى عليه السلام : «وَ لِأُبَيِّنَ لَكُم بَعْضَ الَّذِى تَخْتَلِفُونَ فِيهِ» ۴ ، ولَم يَقُل : كُلَّ شَيءٍ ! وقالَ لِصاحِبِكُم أميرِ المُؤمِنينَ عليه السلام : «قُلْ كَفَى بِاللَّهِ شَهِيدَاً بَيْنِى وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَـبِ» ، وقالَ اللّهُ عَزَّ وجَلَّ : «وَلَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَا فِى كِتَـبٍ مُّبِينٍ» ۵ ، وقالَ : «وَ كُلَّ شَىْ ءٍ أَحْصَيْنَـهُ فِى إِمَامٍ مُّبِينٍ» ۶ ، وعِلمُ هذَا الكِتابِ عِندَهُ . ۷

1.تفسير القرطبي : ج ۹ ص ۳۳۶ . وفي الدرّ المنثور (ج ۴ ص ۶۹۹) : أخرج ابن المنذر عن الشعبي: ما نزل في عبد اللّه بن سلام شيء من القرآن . وفي تفسير الطبري (ج ۸ الجزء ۱۳ ص ۱۷۸): أبو بشر: قلت لسعيد بن جبير ومن عنده علم الكتاب ، أهو عبداللّه بن سلام؟ قال : هذه السورة مكّيّة فكيف يكون عبداللّه بن سلام .

2.الكافي : ج ۱ ص ۲۲۹ ح ۶ ، تفسير العيّاشي : ج ۲ ص ۲۲۰ ح ۷۶ و ص ۲۲۱ ح ۷۸ عن عبد اللّه بن عجلان نحوه ، بشارة المصطفى : ص ۱۹۴ عن الفضل بن يحيى وفيه «أقضانا» بدل «أفضلنا» ، مختصر بصائر الدرجات : ص ۱۰۹ وفيه «أخبرنا» بدل «خيرنا» ، الخرائج والجرائح : ج ۲ ص ۷۹۹ ح ۸ كلاهما عن عبد اللّه بن الوليد السمّان ، بصائر الدرجات : ص ۲۱۵ ح ۱۲ و ص ۲۱۶ ح ۲۰ و ص ۲۱۴ ح ۷ عن عبد الرحمن بن كثير ، المناقب لابن شهر آشوب : ج ۴ ص ۴۰۰ عن يزيد بن معاوية وكلاهما عن الإمام الصادق عليه السلام .

3.الأعراف : ۱۴۵ .

4.الزخرف : ۶۳ .

5.الأنعام : ۵۹ .

6.يس : ۱۲ .

7.الاحتجاج : ج ۲ ص ۳۰۲ ح ۲۵۴ ، بصائر الدرجات : ص ۲۲۹ ح ۶ وفيه إلى «علم الكتاب» وكلاهما عن عبد اللّه بن الوليد .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج7
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همکاری: سیّد محمّدکاظم طباطبایی و سیّد محمود طباطبایی‏نژاد، ترجمه: عبدالهادی مسعودی، محمّد علی سلطانی، مهدی مهریزی، سیّد ابوالقاسم حسینی(ژرفا)، و جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35313
صفحه از 580
پرینت  ارسال به