413
دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج7

۳۰۰۸.فضائل الصحابة ، ابن حنبلـ به نقل از حسن بن كثير ، از پدرش ـ: گفتم: اى امير مؤمنان! قبيله مراد را به ما واگذار كن، كه براى آنان هرگز بار شتر و گله گوسفندى باقى نمانَد و نابودشان كنيم.
فرمود: «نه ؛ ولى اين مرد را زندانى كنيد. اگر من مُردم ، او را بكُشيد و اگر زنده ماندم، براى زخم [ من ]قصاص است».

۳۰۰۹.مقاتل الطالبيّينـ به نقل از عبد اللّه بن محمّد ازدى ـ: ابن ملجم ملعون را بر على عليه السلام وارد كردند. من نيز با كسانى كه وارد شدند، داخل رفتم. شنيدم كه على عليه السلام مى فرمود: «جان در برابر جان» . اگر مُردم، او را بكشيد، همچنان كه مرا كشت و اگر سالم ماندم، درباره آن فكر خواهم كرد».

۳۰۱۰.الإرشاد:مردم نزد امير مؤمنان آمدند و گفتند: اى امير مؤمنان! دستور خود را درباره اين دشمن خدا بفرما، كه امّت را هلاك كرد و آيين را تباه ساخت.
امير مؤمنان به آنان فرمود: «اگر زنده ماندم، خودم مى دانم كه چه كنم و اگر از دنيا رفتم، با او همان كنيد كه با قاتل پيامبر مى كنند . او را بكشيد، پس از آن به آتش بسوزانيد».

۳۰۱۱.مسند ابن حنبلـ به نقل از ابو تحيى ـ: چون ابن ملجم به على عليه السلام آن ضربت را زد، على عليه السلام فرمود: «با او همان كنيد كه پيامبر خدا مى خواست با كسى انجام دهد كه قصد كشتن حضرتش را داشت» .
پس فرمود: «بكشيدش و سپس بسوزانيدش».


دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج7
412

۳۰۰۸.فضائل الصحابة لابن حنبل عن الحسن بن كثير عن أبيه :قُلتُ : يا أميرَ المُؤمِنينَ ، خَلِّ بَينَنا وبَينَ مُرادٍ ؛ فَلا تَقومُ لَهُم زاعِبَةٌ ۱ أو راعِيَةٌ أبَدا ، قالَ : لا ، ولكِنِ احبِسُوا الرَّجُلَ ، فَإِن أنَا مُتُّ فَاقتُلوهُ ، وإن أعِش فَالجُروحُ قِصاصٌ . ۲

۳۰۰۹.مقاتل الطالبيّين عن عبد اللّه بن محمّد الأزدي :اُدخِلَ ابنُ مُلجَمٍ لَعَنَهُ اللّهُ عَلى عَلِيٍّ ، ودَخَلتُ عَلَيهِ فيمَن دَخَلَ ، فَسَمِعتُ عَلِيّا يَقولُ : «النَّفْسَ بِالنَّفْسِ» ۳ إن أنَا مُتُّ فَاقتُلوهُ كَما قَتَلَني ، وإن سَلِمتُ رَأَيتُ فيهِ رَأيي . ۴

۳۰۱۰.الإرشاد :جاءَ النّاسُ إلى أميرِ المُؤمِنينَ عليه السلام فَقالوا لَهُ : يا أميرَ المُؤمِنينَ مُرنا بِأَمرِكَ في عَدُوِّ اللّهِ ؛ فَلَقَد أهلَكَ الاُمَّةَ وأفسَدَ المِلَّةَ ! فَقالَ لَهُم أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام : إن عِشتُ رَأَيتُ فيهِ رَأيي ، وإن هَلَكتُ فَاصنَعوا بِهِ ما يُصنَع بِقاتِلِ النَّبِيِّ ، اُقتُلوهُ ثُمَّ حَرِّقوهُ بَعدَ ذلِكَ بِالنّارِ . ۵

۳۰۱۱.مسند ابن حنبل عن أبي تحيى :لَمّا ضَرَبَ ابنُ مُلجَمٍ عَلِيّا عليه السلام الضَّربَةَ قالَ عَلِيٌّ : اِفعَلوا بِهِ ما أرادَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله أن يَفعَلَ بِرَجُلٍ أرادَ قَتلَهُ ، فَقالَ : اُقتُلوهُ ثُمَّ حَرِّقوهُ . ۶

1.زَعَبَ البعيرُ بحملهِ : مَرّ به مُثقلاً (لسان العرب : ج ۱ ص ۴۴۹ «زعب») . وفي تاريخ دمشق : «راعية أو راغية» ، والراغية : الناقة (اُنظر لسان العرب : ج ۱۴ ص ۳۳۰ «رغا») .

2.فضائل الصحابة لابن حنبل : ج ۲ ص ۵۶۰ ح ۹۴۴ ، تاريخ دمشق : ج ۴۲ ص ۵۵۵ وراجع البداية والنهاية : ج ۸ ص ۱۳ .

3.المائدة : ۴۵ .

4.مقاتل الطالبيّين : ص ۴۹ ، المعجم الكبير : ج ۱ ص ۹۹ ح۱۶۸ ، تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۱۴۶ ، المناقب للخوارزمي : ص ۳۸۳ ح ۴۰۱ والثلاثة الأخيرة عن محمّد ابن الحنفيّة ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۴۳۵ نحوه ؛ الإرشاد : ج ۱ ص ۲۱ ، إعلام الورى : ج ۱ ص ۳۹۱ ، روضة الواعظين : ص ۱۵۰ ، المناقب لابن شهر آشوب : ج ۳ ص ۳۱۲ نحوه .

5.الإرشاد : ج ۱ ص ۲۱ ، إعلام الورى : ج ۱ ص ۳۹۱ ، روضة الواعظين : ص ۱۵۰ ، المناقب لابن شهر آشوب : ج ۳ ص ۳۱۲ نحوه وفيه من «إن عشت ...» .

6.مسند ابن حنبل : ج ۱ ص ۲۰۰ ح ۷۱۳ ، تاريخ دمشق : ج ۴۲ ص ۵۶۰ ح ۹۰۶۵ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۳ ص ۱۵۵ ح ۴۶۹۲ عن أبي يحيى ، تهذيب الآثار (مسند عليّ بن أبي طالب) : ص ۷۰ ح ۶ كلاهما نحوه .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج7
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همکاری: سیّد محمّدکاظم طباطبایی و سیّد محمود طباطبایی‏نژاد، ترجمه: عبدالهادی مسعودی، محمّد علی سلطانی، مهدی مهریزی، سیّد ابوالقاسم حسینی(ژرفا)، و جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35224
صفحه از 580
پرینت  ارسال به