501
دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج7

۱ / ۱

جان پيامبر

قرآن

«پس هر كه در اين [ باره] ، پس از دانشى كه تو را [ حاصل ]آمده است ، با تو محاجّه كند ، بگو : بياييد پسرانمان و پسرانتان را ، و زنانمان و زنانتان را ، و ما خودمان و شما خودتان را فرا خوانيم ؛ سپس مباهله كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم» .

حديث

۳۰۵۵.امام على عليه السلام :مسيحيان ، چيزى [درباره پيامبر ]ادّعا كردند . خداوند عز و جل درباره آن [چنين ]نازل كرد : «پس هر كه در اين [ باره] ، پس از دانشى كه تو را [ حاصل ]آمده است ، با تو محاجّه كند ، بگو : بياييد پسرانمان و پسرانتان را ، و زنانمان و زنانتان را ، و ما خودمان و شما خودتان را فرا خوانيم ؛ سپس مباهله كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم» . بنا بر اين ، «جانِ» من ، جانِ پيامبر خدا بود و «زنان» ، فاطمه و «پسران» ، حسن و حسين بودند .

۳۰۵۶.امام باقر عليه السلامـ درباره اين سخن خدا كه : «بياييد پسرانمان و پسرانتان را... فرا خوانيم» ـ: مراد از «پسرانمان و پسرانتان» حسن و حسين عليهماالسلام و مراد از «خودمان و خودتان» پيامبر خدا و على عليه السلام و مراد از «زنانمان و زنانتان» فاطمه عليهاالسلاماست.

۳۰۵۷.عيون أخبار الرضا عليه السلامـ به نقل از ريّان بن صَلت، در جريان گفتگوى امام رضا عليه السلام با عالمان عراق وخراسان در مجلس مأمون، هنگامى كه از وى پرسيدند : آيا خداوند عز و جلدر قرآن، «اصطفاء» را تفسير كرده است؟ ـ: «[ خداوند ] اصطفاء را به غير از باطن، در ظاهر قرآن نيز در دوازده جا تفسير كرده است ... سومين آن ، جايى است كه خداوند، آفريدگان پاك خود را مشخّص كرده و به پيامبرش در آيه مباهله دستور داده است كه به همراه آنان مباهله كند. خداوند فرموده است : اى محمّد! «پس هر كه در اين [ باره]، پس از دانشى كه تو را [ حاصل] آمده است، با تو محاجّه كند، بگو : بياييد پسرانمان و پسرانتان را، و زنانمان و زنانتان را، و ما خودمان و شما خودتان را فراخوانيم؛ سپس مباهله كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم» . در پى اين فرمان ، پيامبر صلى الله عليه و آله ، على، حسن و حسين و فاطمه را ـ كه درودهاى خداوند بر آنان باد ـ ، به رويارويى آورد و جانِ آنان را با خود همراه كرد. اكنون آيا مفهوم سخن خداوند را كه مى فرمايد : «ما خودمان و شما خودتان» مى دانيد؟».
عالمان گفتند:مراد پيامبر از آن،خودِ آن حضرت است.
امام رضا عليه السلام فرمود : «اشتباه كرديد؛ منظور رسول خدا از آن، على بن ابى طالب عليه السلام است و دليل آن، ديگر گفته ايشان است كه فرمود : يا بايد بنى وليعه دست بكشند و يا آن كه كسى را كه همچون خودِ من است، به سويشان مى فرستم يعنى على بن ابى طالب عليه السلام را ... . اين ، ويژگى اى است كه در آن، هيچ كس بر آنان پيشى نگرفته است، و فضيلتى است كه هيچ انسانى در آن، به آنان نخواهد رسيد، و شرافتى است كه هيچ آفريده اى در آن، بر آنان پيش قدم نشده است؛ زيرا جانِ على عليه السلام را همچون جانِ خويش قرار داد».


دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج7
500

۱ / ۱

نَفسُ النَّبِيِّ

الكتاب

«فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَآءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَآءَنَا وَأَبْنَآءَكُمْ وَنِسَآءَنَا وَنِسَآءَكُمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَـذِبِينَ» . ۱

الحديث

۳۰۵۵.الإمام عليّ عليه السلام :إنَّ النَّصارَى ادَّعَوا أمرا فَأَنزَلَ اللّهُ عَزَّ وجَلَّ فيهِ : «فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَآءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَآءَنَا وَأَبْنَآءَكُمْ وَنِسَآءَنَا وَنِسَآءَكُمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَـذِبِينَ» ، فَكانَت نَفسي نَفسُ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله ؛ وَالنِّساءُ فاطِمَةُ عليهاالسلام ، وَالأَبناء الحَسَنُ وَالحُسَينُ . ۲

۳۰۵۶.الإمام الباقر عليه السلامـ في قَولِهِ تَعالى : «أَبْنَآءَنَا وَأَبْنَآءَكُمْ» ـ: الحَسَنُ وَالحُسَينُ عليهماالسلام، «وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَكُمْ» : رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله وعَلِيٌّ عليه السلام ، «وَنِسَآءَنَا وَنِسَآءَكُمْ» : فاطِمَةُ عليهاالسلام . ۳

۳۰۵۷.عيون أخبار الرضا عليه السلام عن الريّان بن الصلت عن الإمام الرضا عليه السلامـ في مُحاجَّتِهِ مَعَ جَماعَةٍ مِن عُلَماءِ أهلِ العِراقِ وخُراسانَ في مَجلِسِ المَأمونِ لَمّا قالوا لَهُ : هَل فَسَّرَ اللّهُ عَزَّ وجَلَّ الِاصطِفاءَ فِي الكِتابِ ؟ ـ: فَسَّرَ الِاصطِفاءَ فِي الظّاهِرِ سِوَى الباطِنِ فِي اثنَي عَشَرَ مَوطِنا ومَوضِعا ... وأمَّا الثّالِثَةُ فَحينَ مَيَّزَ اللّهُ الطّاهِرينَ مِن خَلقِهِ ، فَأَمَرَ نَبِيَّهُ صلى الله عليه و آله بِالمُباهَلَةِ بِهِم في آيَةِ الِابتِهالِ ، فَقالَ عَزَّ وجَلَّ : يا مُحَمَّدُ «فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَآءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَآءَنَا وَأَبْنَآءَكُمْ وَنِسَآءَنَا وَنِسَآءَكُمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَـذِبِينَ» . فَبَرَّزَ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله عَلِيّا وَالحَسَنَ وَالحُسَينَ وفاطِمَةَ صَلَواتُ اللّهِ عَلَيهِم ، وقَرَنَ أنفُسَهُم بِنَفسِهِ ، فَهَل تَدرونَ ما مَعنى قَولِهِ : «وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَكُمْ» ؟
قالَتِ العُلَماءُ : عَنى بِهِ نَفسَهُ .
فَقالَ أبُو الحَسَنِ عليه السلام : لَقَد غَلِطتُم ، إنَّما عَنى بِها عَلِيَّ بنَ أبي طالِبٍ عليه السلام ، ومِمّا يَدُلُّ عَلى ذلِكَ قَولُ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله حينَ قالَ : «لَيَنتَهِيَنَّ بَنو وَليعَةَ أو لَأَبعَثَنَّ إلَيهِم رَجُلاً كَنَفسي» ؛ يَعني عَلِيَّ بنَ أبي طالِبٍ عليه السلام ... فَهذِهِ خُصوصِيَّةٌ لا يَتَقَدَّمُهُم فيها أحَدٌ ، وفَضلٌ لا يَلحَقُهُم فيهِ بَشَرٌ ، وشَرَفٌ لا يَسبِقُهُم إلَيهِ خَلقٌ ؛ إذ جَعَلَ نَفسَ عَلِيٍّ عليه السلام كَنَفسِهِ . ۴

1.آل عمران : ۶۱ .

2.الخصال : ص ۵۷۶ ح ۱ عن مكحول .

3.تفسير فرات : ص ۸۶ ح ۶۱ عن الحسين بن سعيد و ح ۶۲ عن سعيد بن الحسن بن مالك وليس فيه «رسول اللّه صلى الله عليه و آله » .

4.عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۱ ص ۲۳۱ ح ۱ ، الأمالي للصدوق : ص ۶۱۷ ح ۸۴۳ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج7
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همکاری: سیّد محمّدکاظم طباطبایی و سیّد محمود طباطبایی‏نژاد، ترجمه: عبدالهادی مسعودی، محمّد علی سلطانی، مهدی مهریزی، سیّد ابوالقاسم حسینی(ژرفا)، و جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35218
صفحه از 580
پرینت  ارسال به