257
دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج7

۱ / ۲

تو كشته خواهى شد

۲۸۷۹.المعجم الكبيرـ به نقل از جابر ـ: پيامبر خدا به على عليه السلام فرمود: «تو مردى هستى كه خلافت خواهى يافت و تو كشته خواهى شد و اين از خون آن (اشاره به محاسن و سر وى) رنگين خواهد شد».

۲۸۸۰.المستدرك على الصحيحينـ به نقل از انس بن مالك ـ: همراه پيامبر صلى الله عليه و آله بر على بن ابى طالب عليه السلام وارد شدم. پيامبر صلى الله عليه و آله از على عليه السلام عيادت مى كرد. وى بيمار بود و ابو بكر و عمر نيز پيش او بودند. كنار رفتند تا پيامبر خدا نشست. يكى به ديگرى گفت: چنين مى بينم كه او خواهد مُرد. پيامبر خدا فرمود: «او نخواهد مُرد ، مگر به صورت قتل . او نخواهد مُرد ، مگر آن كه پُر از خشم شود».

۲۸۸۱.مسند ابن حنبلـ به نقل از فضالة بن ابى فضاله انصارى ـ: همراه پدرم به عيادت على بن ابى طالب عليه السلام رفتيم، در بيمارى اى كه به او رسيده بود و از آن سنگين شده بود. پدرم به او گفت: چه چيزْ تو را در اين منزلْ نگه داشته است؟ اگر اجلت فرا رسد، جز باديه نشينان جُهَينه كسى به تو نخواهد رسيد . [ بهتر است ]تو را به مدينه ببرند، كه اگر مرگت فرا رسد، ياران تو عهده دار كار تو گردند و بر تو نماز بخوانند.
على عليه السلام فرمود: «پيامبر خدا به من فرموده است كه من نمى ميرم تا آن كه به حكومت برسم . آن گاه مَحاسنم از خون سرم رنگين مى شود». پس كشته شد.
ابو فضاله در روز صفّين در ركاب على عليه السلام كشته شد.


دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج7
256

۱ / ۲

إنَّكَ مَقتولٌ

۲۸۷۹.المعجم الكبير عن جابر :قالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله لِعَلِيٍّ عليه السلام : إنَّكَ امرُؤٌ مُستَخلَفٌ ، وإنَّكَ مَقتولٌ ، وهذِهِ مَخضوبَةٌ مِن هذِهِ ـ [يَعني] لِحيَتَهُ مِن رَأسِهِ ـ . ۱

۲۸۸۰.المستدرك على الصحيحين عن أنس بن مالك :دَخَلتُ مَعَ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله عَلى عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه السلام يَعودُهُ وهُوَ مَريضٌ وعِندَهُ أبو بَكرٍ وعُمَرُ ، فَتَحَوَّلا حَتّى جَلَسَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله ، فَقالَ أحَدُهُما لِصاحِبِهِ : ما أراهُ إلّا هالِكٌ .
فَقالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : إنَّهُ لَن يَموتَ إلّا مَقتولاً ، ولَن يَموتَ حَتّى يَملَأَ غَيظا . ۲

۲۸۸۱.مسند ابن حنبل عن فضالة بن أبي فضالة الأنصاري :خَرَجتُ مَعَ أبي عائِدا لِعَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ مِن مَرَضٍ أصابَهُ ثَقُلَ مِنهُ ، قالَ : فَقالَ لَهُ أبي : ما يُقيمُكَ في مَنزِلِكَ هذا ؟ لَو أصابَكَ أجَلُكَ لَم يَلِكَ إلّا أعرابُ جُهَينَةُ ، تُحمَلُ إلَى المَدينَةِ ، فَإِن أصابَكَ أجَلُكَ وَلِيَكَ أصحابُكَ وصَلّوا عَلَيكَ .
فَقالَ عَلِيٌّ : إنَّ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله عَهِدَ إلَيَّ أن لا أموتَ حَتّى اُؤَمِّرَ ثُمَّ تُخضَبُ هذِهِ ـ يَعني لِحيَتَهُ ـ مِن دَمِ هذِهِ ـ يَعني هامَتَهُ ـ فَقُتِلَ ، وقُتِلَ أبو فَضالَةَ مَعَ عَلِيٍّ يَومَ صِفّينَ . ۳

1.المعجم الكبير : ج ۲ ص ۲۴۷ ح ۲۰۳۸ ، المعجم الأوسط : ج ۷ ص ۲۱۸ ح ۷۳۱۸ ، دلائل النبوّة لأبي نعيم : ص ۵۵۳ ح ۴۹۱ وفيهما «مؤمّر» بدل «امرؤ» ، تاريخ دمشق : ج ۴۲ ص ۵۳۶ كلّها عن جابر بن سمرة .

2.المستدرك على الصحيحين : ج ۳ ص ۱۵۰ ح ۴۶۷۳ ، تاريخ دمشق : ج ۴۲ ص ۵۳۶ ح ۹۰۵۰ و ح ۹۰۵۱ ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۴۳۳ ، الفصول المهمّة : ص ۱۲۹ كلّها نحوه .

3.مسند ابن حنبل : ج ۱ ص ۲۱۹ ح ۸۰۲ ، فضائل الصحابة لابن حنبل: ج۲ ص۶۹۴ ح۱۱۸۷ ، تاريخ دمشق : ج۴۲ ص۵۴۷ ح ۹۰۶۰ و ص ۵۴۸ ، الاستيعاب : ج ۴ ص ۲۹۳ الرقم ۳۱۵۶ ، اُسد الغابة : ج ۶ ص ۲۴۱ الرقم ۶۱۶۶ ، الإصابة : ج ۷ ص ۲۶۷ الرقم ۱۰۳۹۴ ، الفصول المهمّة : ص ۱۲۹ والأربعة الأخيرة نحوه ، البداية والنهاية : ج ۶ ص ۲۱۸ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج7
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همکاری: سیّد محمّدکاظم طباطبایی و سیّد محمود طباطبایی‏نژاد، ترجمه: عبدالهادی مسعودی، محمّد علی سلطانی، مهدی مهریزی، سیّد ابوالقاسم حسینی(ژرفا)، و جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35132
صفحه از 580
پرینت  ارسال به