7
دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج7

فصل پنجم : جدا شدن شمارى از ياران امام

۵ / ۱

جرير بن عبد اللّه بجلى

۲۷۹۱.وقعة صِفّينـ به نقل از صالح بن صدقه كه پس از بيان نامه امام على عليه السلام به معاويه و فرستادن آن توسط جرير بن عبد اللّه و درنگ دراز مدّت او نزد معاويه، آورده است ـ: پس از آن كه جرير نزد على عليه السلام بازگشت، سخنان تهمت آميز مردم درباره جرير در مسئله معاويه زياد شد... جرير كه آن حرف ها را شنيد ، به قرقيسيا ۱ رفت، مردمى از قسر ۲ از بستگان او نيز به او پيوستند.

۲۷۹۲.امام على عليه السلامـ پيش از آن كه جرير بن عبد اللّه جدا شود، درباره وى گفته بود ـ: امّا اين مرد خشن در جاهليت (يعنى جرير بن عبد اللّه بجلى) ، او همه را پايين تر از خود مى پندارد و همه را كوچك شمرده، تحقير مى كند . او لبريز از آتش است، در عين حال، در پى رياست و حكومت است. و اين يك چشم (يعنى اشعث)، او را گم راه ساخته به طغيان مى كشاند . اگر سخنى با وى بگويد ، دروغ مى گويد و اگر به پاى او ايستادگى كند، تنهايش مى گذارد. اين دو مثل شيطان اند. «كه به انسان گفت: كافر شو، و چون كافر شد، گفت من از تو بيزارم . من از خداوند پروردگار جهانيان بيمناكم» ».

1.قرقيسيا، شهرى بر كرانه فرات و خابور، نزديك صفّين و رقّه . اين شهر محل ريخته شدن رودخانه خابور به رودخانه فرات است (تقويم البلدان : ص ۲۸۱) .

2.طايفه اى از قبيله بجليه .


دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج7
6

الفصل الخامس: محايدة عدّة من أصحاب الإمام

۵ / ۱

جَريرُ بنُ عَبدِ اللّهِ البَجَلِيُّ

۲۷۹۱.وقعة صفّين عن صالح بن صدقةـ بَعدَ بَيانِ كِتابِ الإِمامِ عَلِيٍّ عليه السلام إلى مُعاوِيَةَ وإرسالِهِ مَعَ جَريرِ بنِ عَبدِ اللّهِ وكَثرَةِ مُدَّةِ مَقامِهِ مَعَ مُعاوِيَةَ ـ: لَمّا رَجَعَ جَريرٌ إلى عَلِيٍّ كَثُرَ قَولُ النّاسِ فِي التُّهَمَةِ لِجَريرٍ في أمرِ مُعاوِيَةَ ...
فَلَمّا سَمِعَ جَريرٌ ذلِكَ لَحِقَ بِقَرقيسِيا ، ولَحِقَ بِهِ اُناسٌ مِن قَسرٍ مِن قَومِهِ . ۱

۲۷۹۲.الإمام عليّ عليه السلامـ في وَصفِ جَريرِ بنِ عَبدِ اللّهِ قَبلَ مُفارَقَتِهِ ـ: أمّا هذَا الأَكثَفُ عِندَ الجاهِلِيَّةِ ـ يَعني جَريرَ بنَ عَبدِ اللّهِ البَجَلِيَّ ـ فَهُوَ يَرى كُلَّ أحَدٍ دونَهُ ، ويَستَصغِرُ كُلَّ أحَدٍ ويَحتَقِرُهُ ، قَد مُلِئَ نارا ، وهُوَ مَعَ ذلِكَ يَطلُبُ رِئاسَةً ، ويَرومُ إمارَةً ، وهذَا الأَعوَرُ [يَعنِي الأَشعَثَ ]يُغويهِ ويُطغيهِ ، إن حَدَّثَهُ كَذِبَهُ ، وإن قامَ دونَهُ نَكَصَ عَنهُ ، فَهُما كَالشَّيطانِ ؛ «إِذْ قَالَ لِلْاءِنسَـنِ اكْفُرْ فَلَمَّا كَفَرَ قَالَ إِنِّى بَرِىءٌ مِّنكَ إِنِّى أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَــلَمِينَ» ۲ . ۳

1.وقعة صفّين : ص ۵۹ ـ ۶۱ .

2.الحشر : ۱۶ .

3.شرح نهج البلاغة : ج ۲۰ ص ۲۸۷ ح ۲۷۷ ؛ نثر الدرّ : ج ۱ ص ۳۲۵ نحوه .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج7
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همکاری: سیّد محمّدکاظم طباطبایی و سیّد محمود طباطبایی‏نژاد، ترجمه: عبدالهادی مسعودی، محمّد علی سلطانی، مهدی مهریزی، سیّد ابوالقاسم حسینی(ژرفا)، و جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 34808
صفحه از 580
پرینت  ارسال به