439
دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج6

۴ / ۲

يارى خواستن امام از خوارج در جنگ با معاويه

۲۶۹۳.تاريخ الطبرىـ بـه نقل از عبد الملـك بـن ابى حرّه ـ: على عليه السلام به خوارجِ بر كناره نهر نوشت : «به نام خداوند بخشنده مهربان . از بنده خدا ، على امير مؤمنان ، به زيد بن حُصَين و عبد اللّه بن وَهْب و همراهانِ آن دو!
امّا بعد ؛ پس اين دو مرد كه به داورىِ آنان رضايت داده بوديم ، با كتاب خدا مخالفت ورزيدند و بى هيچ هدايتى از سوى خداوند ، از خواهش هاى نَفْسشان پيروى كردند ، به سنّت عمل نكردند و حكم قرآن را جارى نساختند . پس خدا و پيامبرش و مؤمنان از آن دو بيزارند . هر گاه اين نامه من به شما رسيد ، [به سوى من ]روى آوريد ، كه ما به سوى دشمن خود و شما در حركتيم و بر همان شيوه ايم كه از نخست بوديم . والسّلام!» .
خوارج به وى نوشتند : امّا بعد ؛ همانا تو نه براى پروردگارت ، كه براى نَفْس خويش ، خشم گرفته اى . پس اگر بر كافر بودنِ خود گواهى دهى و به توبه روى آورى ، در كار خود و تو مى انديشيم ؛ وگرنه، همگى با تو خواهيم جنگيد ، كه همانا خداوند ، خيانت پيشگان را دوست نمى دارد !
چون على عليه السلام نامه ايشان را خواند ، از آنان نوميد شد و چنين انديشيد كه آنان را رها كند و جماعت را به سوى شاميان حركت دهد تا به آنان برخورَد و با ايشان به جنگ پردازد .


دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج6
438

۴ / ۲

اِستِنصارُ الإِمامِ الخَوارِجَ في قِتالِ مُعاوِيَةَ

۲۶۹۳.تاريخ الطبري عن عبد الملك بن أبي حرّة :كَتَبَ [عَلِيٌّ عليه السلام ] إلَى الخَوارِجِ بِالنَّهرِ :
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ . مِن عَبدِ اللّهِ عَلِيٍّ أميرِ المُؤمِنينَ إلى زَيدِ بنِ حُصَينٍ ، وعَبدِ اللّهِ بنِ وَهبٍ ، ومَن مَعَهُما مِنَ النّاسِ .
أمّا بَعدُ ، فَإنَّ هذَينِ الرَّجُلَينِ اللَّذَينِ ارتَضَينا حُكمَهُما قَد خالَفا كِتابَ اللّهِ ، وَاتَّبَعا أهواءَهُما بِغَيرِ هُدىً مِنَ اللّهِ ، فَلَم يَعمَلا بِالسُّنَّةِ ، ولَم يُنفِذا لِلقُرآنِ حُكما ، فَبَرِئَ اللّهُ ورَسولُهُ مِنهُما وَالمُؤمِنونَ ، فَإِذا بَلَغَكُم كِتابي هذا فَأَقبِلوا ؛ فَإِنّا سائِرونَ إلى عَدُوِّنا وعَدُوِّكُم ، ونَحنُ عَلَى الأَمرِ الأَوَّلِ الَّذي كُنّا عَلَيهِ . وَالسَّلامُ .
وكَتَبوا إلَيهِ : أمّا بَعدُ ، فَإِنَّكَ لَم تَغضَب لِرَبِّكَ ، إنَّما غَضِبتَ لِنَفسِكَ ، فَإِن شَهِدتَ عَلى نَفسِكَ بِالكُفرِ وَاستَقبَلتَ التَّوبَةَ نَظَرنا فيما بَينَنا وبَينَكَ ، وإلّا فَقَد نابَذناكَ عَلى سَواءٍ ، إنَّ اللّهَ لا يُحِبُّ الخائِنينَ .
فَلَمّا قَرَأَ كِتابَهُم أيِسَ مِنهُم ، فَرَأى أن يَدَعَهُم ويَمضِيَ بِالنّاسِ إلى أهلِ الشّامِ حَتّى يَلقاهُم فَيُناجِزَهُم . ۱

1.تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۷۷ ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۴۰۱ ، الأخبار الطوال : ص ۲۰۶ نحوه وراجع البداية والنهاية : ج ۷ ص ۲۸۷ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج6
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همکاری: سیّد محمّدکاظم طباطبایی و سیّد محمود طباطبایی‏نژاد، ترجمه: عبدالهادی مسعودی، محمّد علی سلطانی، مهدی مهریزی، سیّد ابوالقاسم حسینی(ژرفا)، و جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 32441
صفحه از 604
پرینت  ارسال به