179
دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج6

۱۱ / ۵

بازگشت اشتر از عرصه نبرد

۲۵۷۹.وقعة صِفّينـ به نقل از ابراهيم بن اشتر ـ: من نزد على عليه السلام بودم ، آن گاه كه وى را ناچار كردند به داورى تن دهد و گفتند : پىِ اَشتر بفرست تا نزد تو آيد.
پس على عليه السلام ، يزيد بن هانِئ سُبَيعى را نزد اَشتر فرستاد و او را طلبيد .
يزيد نزد او رفت و پيغام را به وى رساند .
اشتر گفت : به على بگو اكنون لحظه اى نيست كه شايسته باشد مرا از جايگاهم بَركنى ، كه من اميدوارم [ به زودى ]پيروزى يابم . پس در فرا خواندنم شتاب مكن .
يزيد بن هانِئ نزد على عليه السلام باز آمد و به او خبر رساند . همان دَم كه وى به ما رسيد ، از قرارگاه اشتر غبار به هوا خاست و بانگ در پيچيد . آن افراد به على عليه السلام گفتند : به خدا سوگند يقين داريم كه تو او را فرمان داده اى تا بجنگد .
گفت : «چگونه رواست كه چنين بينديشيد؟ آيا ديديد كه من با او به نجوا سخن بگويم؟ آيا آشكارا نزد شما و به گونه اى كه مى شنيديد ، با او سخن نگفتم؟» .
گفتند : پس [ ديگر بار] پىِ او بفرست تا نزد تو آيد ؛ وگرنه ، به خدا سوگند ، از تو كناره مى گيريم .
على عليه السلام به يزيد گفت : «واى بر تو ، اى يزيد! به او بگو نزد من آيد ، چرا كه فتنه[اى ديگر] رخ داده است» .
يزيد اين خبر را به مالك رسانْد . مالك به وى گفت : به دليلِ برافراشته شدنِ قرآن ها؟
گفت : آرى .
گفت : هان ! به خدا سوگند ، آن گاه كه برافراشته شد ، دانستم كه اختلاف و تفرقه پديد خواهد آورد . اين ، رأىِ آن روسپى زاده (عمرو بن عاص) است . نمى بينى خداوند براى ما چه كرده [ و زمينه پيروزى را برايمان فراهم فرموده است] ؟ آيا رواست كه اينان را وا گذارم و از ايشان دست كشم؟
يزيد بن هانِئ مى گويد به وى گفتم : آيا دوست مى دارى تو در اين جا ظفر يابى و امير مؤمنان در جاىِ خويش ، تنها نهاده شود يا [ حتّى] به دشمن تسليم گردد؟
گفت : نه ، به خدا سوگند! سبحان اللّه !
گفت : آن گروه گفته اند : يا پىِ اشتر بفرست تا نزدت آيد و يا تو را مى كشيم ، آن گونه كه [ عثمان] ابن عفّان را كشتيم!
پس مالك روى به جانب عراقيان نهاد تا به ايشان رسيد و گفت : اى عراقيان! اى فرومايگان سستْ عنصر! آيا اكنون كه شما بر شاميان چيره گشته ايد و آنان دريافته اند كه بر ايشان پيروز مى شويد ، قرآن ها را برافراشته اند و شما را به حكم قرآن فرا مى خوانند[ ، چنين مى كنيد] ؟! به خدا سوگند ، ايشان فرمان خداى عز و جل در قرآن و سنّت پيامبر صلى الله عليه و آله را فرو نهاده اند . پس آنان را اجابت نكنيد . به من [ تنها] به اندازه يك تاختن اسب ، فرصت دهيد ، كه من به پيروزى چشم دوخته ام .
گفتند : آن گاه ، ما نيز در خطاى تو سهيم مى شويم!
گفت : درباره خودتان برايم بگوييد ، در حالى كه بهترين هايتان كشته شدند و فرومايگانتان باقى ماندند . شما چه زمان بر حق بوديد ؟
آيا آن گاه كه نبرد مى كرديد و برگزيدگانتان كشته مى شدند؟ پس در اين صورت ، اكنون كه از نبرد دست كشيده ايد ، بر باطل هستيد . يا اينك شما برحقّيد؟ كه در اين صورت ، كشته شدگانتان كه فضيلتشان را انكار نمى كنيد و از شما برتر بودند ، در آتش اند!
گفتند : ما را وا گذار ، اى اشتر ! ما در راه خداى عز و جل با ايشان جنگيديم و براى همو كه منزّه است ، جنگ با ايشان را وا مى نهيم . ما نه پيرو توايم و نه اميرت . پس از ما دور شو!
گفت : به خدا سوگند ، فريبتان دادند و فريب خورديد . به فرو نهادنِ جنگ ، فرا خوانده شديد و پذيرفتيد .
اى سيه پيشانى ها! ما مى پنداشتيم نماز خواندن [ هاى فراوانِ] شما از سرِ بى ميلى به دنيا و شوق ورزيدن به ديدار خداى عز و جل است . امّا اكنون وضع شما را جز آن نمى بينم كه از مرگ به سوى دنيا مى گريزيد . هَلا كه زشت است [ كار شما ]اى همانندانِ پيرْ شترِ نجاستخوار! و شما از اين پس ، هرگز رنگ عزّت را نخواهيد ديد . پس دور شويد ، همان گونه كه گروه ستمگر دور شدند .
آن گاه ، ايشان به وى دشنام دادند و او نيز به آنان دشنام داد . پس ايشان با تازيانه هاى خويش بر چهره اسبش كوفتند و او هم با تازيانه اش بر چهره اسبان آنها زد . آن گاه ، على عليه السلام بر ايشان بانگ زد و بازشان داشت .


دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج6
178

۱۱ / ۵

رُجوعُ الأَشتَرِ مِنَ المَعرَكَةِ

۲۵۷۹.وقعة صفّين عن إبراهيم بن الأشتر :كُنتُ عِندَ عَلِيٍّ حينَ أكرَهَهُ النّاسُ عَلَى الحُكومَةِ ، وقالوا : اِبعَث إلَى الأَشتَرِ فَليَأتِكَ .
قالَ : فَأَرسَلَ عَلِيٌّ إلَى الأَشتَرِ يَزيدَ بنَ هانِئٍ السَّبيعِيَّ أنِ ائتِني .
فَأَتاهُ فَبَلَّغَهُ .
فَقالَ : قُل لَهُ : لَيسَ هذِهِ السّاعَةُ الَّتي يَنبَغي لَكَ أن تُزيلَني فيها عَن مَوقِفي ، إنّي قَد رَجَوتُ أن يُفتَحَ لي ؛ فَلا تُعجِلني .
فَرَجَعَ يَزيدُ بنُ هانِئٍ إلى عَلِيٍّ فَأَخبَرَهُ ، فَما هُوَ إلّا أنِ انتَهى إلَينا ، فَارتَفَعَ الرَّهَجُ ، وعَلَتِ الأَصواتُ مِن قِبَلِ الأَشتَرِ ۱ ، فَقالَ لَهُ القَومُ : وَاللّهِ ما نَراكَ إلّا أمَرتَهُ أن يُقاتِلَ .
قالَ : مِن أينَ يَنبَغي أن تَرَوا ذلِكَ ! رَأَيتُموني سارَرتُهُ ؟ أ لَيسَ إنَّما كَلَّمتُهُ عَلى رُؤوسِكُم عَلانِيَةً ، وأنتُم تَسمَعونَني !
قالوا : فَابعَث إلَيهِ فَليَأتِكَ ، وإلّا وَاللّهِ اعتَزَلناكَ .
قالَ لَهُ : وَيحَكَ يا يَزيدُ ! قُل لَهُ : أقبِل إلَيَّ ؛ فَإِنَّ الفِتنَةَ قَد وَقَعَت !
فَأَبلَغَهُ ذلِكَ ، فَقالَ لَهُ : أ لِرَفعِ المَصاحِفِ ؟ قالَ : نَعَم ، قالَ : أما وَاللّهِ ، لَقَد ظَنَنتَ حينَ رُفِعَت أنَّها سَتوقِعُ اختِلافا وفُرقَةً ، إنَّها مَشورَةُ ابنِ العاهِرَةِ ،أ لا تَرى ما صَنَعَ اللّهُ لَنا ! أ يَنبَغي أن أدَعَ هؤُلاءِ وأنصَرِفَ عَنهُم !
وقالَ يَزيدُ بنُ هانِئٍ : فَقُلتُ لَهُ : أ تُحِبُّ أنَّكَ ظَفِرتَ هاهُنا ، وأنَّ أميرَ المُؤمِنينَ بِمَكانِهِ الَّذي هُوَ بِهِ يُفرَجُ عَنهُ أو يُسلَمُ ؟
قالَ : لا وَاللّهِ ، سُبحانَ اللّهِ !
قالَ : فَإِنَّهُم قَد قالوا : لَتُرسِلَنَّ إلَى الأَشتَرِ فَليَأتِيَنَّكَ أو لَنَقتُلَنَّكَ كَما قَتَلنَا ابنَ عَفّانَ .
فَأَقبَلَ حَتَّى انتَهى إلَيهِم فَقالَ :يا أهلَ العِراقِ ! يا أهلَ الذُّلِّ وَالوَهنِ ! أ حينَ عَلَوتُمُ القَومَ ظَهرا ، وظَنّوا أنَّكُم لَهُم قاهِرونَ ، رَفَعُوا المَصاحِفَ يَدعونَكُم إلى ما فيها ! وقَد وَاللّهِ تَرَكوا ما أمَرَ اللّهُ عَزَّ وجَلَّ بِهِ فيها ، وسُنَّةَ مَن اُنزِلَت عَلَيهِ صلى الله عليه و آله ؟ فَلا تُجيبوهُم ، أمهِلوني عَدوَ الفَرَسِ ؛ فَإِنّي قَد طَمِعتُ فِي النَّصرِ .
قالوا : إذَن نَدخُلَ مَعَكَ في خَطيئَتِكَ ، قالَ : فَحَدِّثوني عَنكُم وقَد قُتِلَ أماثِلُكُم ، وبَقِيَ أراذِلُكُم ، مَتى كُنتُم مُحِقّينَ ؟ أ حينَ كُنتُم تُقاتِلونَ وخِيارُكُم يُقتَلونَ ! فَأَنتُمُ الآنَ إذ أمسَكتُم عَنِ القِتالِ مُبطِلونَ ؛ أمِ الآنَ أنتُم مُحِقّونَ ؟ فَقَتلاكُمُ الَّذينَ لا تُنكِرونَ فَضلَهُم ، فَكانوا خَيرا مِنكُم ، فِي النّارِ إذا !
قالوا : دَعنا مِنكَ يا أشتَرُ ، قاتَلناهُم فِي اللّهِ عَزّ وجَلَّ ، ونَدَعُ قِتالَهُم للّهِِ سُبحانَهُ ، إنّا لَسنا مُطيعيكَ ولا صاحِبَكَ ، فَاجتَنِبنا .
فَقالَ : خُدِعتُم وَاللّهِ فَانخَدَعتُم ، ودُعيتُم إلى وَضعِ الحَربِ فَأَجَبتُم .
يا أصحابَ الجِباهِ السّودِ ! كُنّا نَظُنُّ صَلَواتِكُم زَهادَةً فِي الدُّنيا ، وشَوقا إلى لِقاءِ اللّهِ عَزَّ وجَلَّ ، فَلا أرى فِرارَكُم إلّا إلَى الدُّنيا مِنَ المَوتِ . ألا قُبحا يا أشباه النِّيبِ الجَلّالَةِ ۲ ! وما أنتُم بِرائينَ بَعدَها عِزّا أبَدا ، فَابعَدوا كَما بَعِدَ القَومُ الظّالِمونَ !
فَسَبّوهُ ، فَسَبَّهُم ، فَضَرَبوا وَجهَ دابَّتِهِ بِسِياطِهِم ، وأقبَلَ يَضرِبُ بِسَوطِهِ وُجوهَ دَوابِّهِمِ ، وصاحَ بِهِم عَلِيٌّ فَكَفّوا . ۳

1.زاد في وقعة صفّين هنا : «وظهرت دلائل الفتح والنصر لأهل العراق، ودلائل الخذلان والإدبار على أهل الشام» .

2.النِّيب : جمع ناب : وهي الناقة المسنّة ، سمّوها بذلك حين طال نابها وعظم . والجلّالة : الّتي تَتَبّعُ النجاسات (تاج العروس : ج ۲ ص ۴۵۸ «نيب» و ج ۱۴ ص ۱۱۴ «جلل») .

3.تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۴۹ ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۳۸۶ نحوه ؛ وقعة صفّين : ص ۴۹۰ وراجع الأخبار الطوال : ص ۱۹۰ والفتوح : ج ۳ ص ۱۸۶ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج6
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همکاری: سیّد محمّدکاظم طباطبایی و سیّد محمود طباطبایی‏نژاد، ترجمه: عبدالهادی مسعودی، محمّد علی سلطانی، مهدی مهریزی، سیّد ابوالقاسم حسینی(ژرفا)، و جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 32309
صفحه از 604
پرینت  ارسال به