133
دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج6

۹ / ۲۴

پاسخِ ابن عبّاس به عمرو بن عاص

۲۵۵۱.أنساب الأشرافـ به نقل از عيسى بن يزيد ـ: چون ابن عبّاس آن نامه و شعر را خواند ، آنها را بر على عليه السلام نيز برخوانْد . على عليه السلام گفت : «خداوند ، فرزند عاص را بكشد! چه چيز ، او را در تو به طمع انداخت؟ ابن عبّاس! به او پاسخ گوى . شعرش را [ هم ]فضل بن عبّاس بن ابى لهب پاسخ گويد» .
سپس عبد اللّه بن عبّاس،به عمرو بن عاص چنين نوشت:
امّا بعد ؛ من در ميان [ مردمِ] عرب ، هيچ كس را كم شرم تر از تو نمى شناسم . خواهشِ نَفْس ، تو را به سوى معاويه كشانْد و دين خويش را به بهايى اندك به وى فروختى . سپس به طمعِ اين حكومت ، مردم را به اشتباه در [گمراهى و] ظلمتى سخت افكندى و آن گاه كه به نتيجه[ ى دلخواهت] نرسيدى ، وانمود كردى حرمت گذارِ خون [ مسلمان]ها هستى ، چنان كه اهل ديانت هستند ؛ و خويشتندارىِ پارسايان را از خود نشان دادى . امّا ، از اين كار ، هدفى جز مهيب جلوه دادنِ جنگ و درهم شكستنِ عراقيان ندارى . اگر اين كار را براى خدا مى كنى ، پس مصر را ترك گو و به خانه ات بازگرد ، كه در اين جنگ ، معاويه همچون على نيست .
على ، جنگ را به حق آغاز كرد و به حجّت ، فرجام بخشيد ؛ ولى معاويه آن را با ستم شروع كرد و به زياده روى كشانيد . شاميان [ هم] در اين جنگ ، همانند عراقيان نيستند . عراقيان با على كه از ايشان بهتر است ، بيعت كردند ؛ حال آن كه شاميان با معاويه كه خودشان از او بهترند ، دست بيعت دادند . تو و من نيز در اين جنگ ، يكسان نيستيم . من خداى را مى خواهم و تو مصر را . پس اگر در پىِ شرّى ، ما بر تو پيشى نمى گيريم ؛ و اگر در پىِ خيرى ، بر ما پيشى نمى گيرى .
سپس فضل بن عبّاس بن عُتْبه را فرا خواند و گفت : اى پسر عمو! عمرو بن عاص را پاسخ گو .
وى [ در ابياتى ]گفت :

اى عمرو! از نيرنگ و ترديدافكنى ، دست بردار و [ دنبال كار خويش ]رو
كه تو را در بيرون شدن از [ راهِ] هدايت ، درمانى نيست؛

جز ضربه هاى پياپى نيزه در گلوگاه هايتان
و ضربت هاى پُرشتاب كه پوست سر را مى شكافند.

اين است آنچه در هر نبردى ، براى شما فراهم كرده ايم
مگر آن كه از على و ابن عبّاس پيروى كنيد.

امّا على ؛ آن است كه خدا او را برترى بخشيده
چندان كه شرافتى برتر از همه مردم يافته است.

خداوند بر تو [ حكومتِ] مصر را مبارك ندارد كه برايت شرّ در پى آورد
و بهره تو از آن ، جز جرعه اى نيست.


دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج6
132

۹ / ۲۴

جَوابُ ابنِ عَبّاسٍ عَنهُ

۲۵۵۱.أنساب الأشراف عن عيسى بن يزيد :فَلَمّا قَرَأَ ابنُ عَبّاسٍ الكِتابَ وَالشِّعرَ أقرَأَهُما عَلِيّا ، فَقالَ عَلِيٌّ : قاتَلَ اللّهُ ابنَ العاصِ ! ما أغَرَّهُ بِكَ ؟ يَابنَ عَبّاسٍ أجِبهُ ، وَليَرُدَّ عَلَيهِ شِعرَهُ فَضلُ بنُ عَبّاسِ بنِ أبي لَهَبٍ . فَكَتَبَ إلَيهِ عَبدُ اللّهِ بنُ عَبّاسٍ :
أمّا بَعدُ : فَإِنّي لا أعلَمُ رَجُلاً مِنَ العَرَبِ أقَلَّ حَياءً مِنكَ ! إنَّهُ مالَ بِكَ إلى مُعاوِيَةَ الهَوى ، وبِعتَهُ دينَكَ بِالثَّمَنِ اليَسيرِ ، ثُمَّ خَبَطتَ لِلنّاسِ في عَشواءَ طَخياءَ طَمَعا في هذَا المُلكِ ، فَلَمّا لَم تَرَ شَيئا أعظَمتَ الدِّماءَ إعظامَ أهلِ الدّينِ ، وأظهَرتَ فيها زَهادَةَ أهلِ الوَرَعِ ، ولا تُريدُ بِذلِكَ إلّا تَهييبَ الحَربِ وكَسرَ أهلِ العِراقِ ؛ فَإِن كُنتَ أرَدتَ اللّهَ بِذلِكَ ، فَدَع مِصرَ وَارجِع إلى بَيتِكَ ؛ فَإِنَّ هذِهِ حَربٌ لَيسَ مُعاوِيَةُ فيها كَعَلِيٍّ ؛ بَدَأَها عَلِيٌّ بِالحَقِّ وَانتَهى فيها إلَى العُذرِ ، وَابتَدَأَها مُعاوِيَةُ بِالبَغيِ فَانتَهى مِنها إلَى السَّرَفِ ، ولَيسَ أهلُ الشّامِ فيها كَأَهلِ العِراقِ ؛ بايَعَ عَلِيّا أهلُ العِراقِ وهُوَ خَيرٌ مِنهُم ، وبايَعَ أهلُ الشّامِ مُعاوِيَةَ وهُم خَيرٌ مِنهُ ، ولَستَ وأنَا فيها سَواءً . أرَدتُ اللّهَ ، وأرَدتَ مِصرَ ، فَإِن تُرِد شَرّا لا يَفُتْنا ، وإن تُرِد خَيرا لا تَسبِقنا .
ثُمَّ دَعَا الفَضلَ بنَ العَبّاسِ بنِ عُتبَةَ فَقالَ : يَابنَ عَمٍّ أجِب عَمرَو بنَ العاصِ ، قالَ :

يا عَمرُو حَسبُكَ مِن خَدعٍ ووَسواسِ
فَاذهَب فَما لَكَ في تَركِ الهُدى آسِ

إلّا بَوادِرَ طَعنٍ ۱ في نُحورِكُمُ
ووَشكَ ضَربٍ يُفَزّي ۲ جَلدَةَ الرّاسِ

هذا لَكُم عِندَنا في كُلِّ مَعرَكَةٍ
حَتّى تُطيعوا عَلِيّا وَابنَ عَبّاسِ

أمّا عَلِيٌّ فَإِنَّ اللّهَ فَضَّلَهُ
فَضلاً لَهُ شَرَفٌ عالٍ عَلَى النّاسِ

لا بارَكَ اللّهُ في مِصرَ فَقَد جَلَبَت
شَرّا وحَظُّكَ مِنها حُسوَةُ الحاسي ۳

1.في المصدر : «يطعن» ، والصحيح ما أثبتناه كما في شرح نهج البلاغة .

2.كذا في المصدر ، ولعلّه مصحّف عن «يفري» .

3.أنساب الأشراف : ج ۳ ص ۸۸ ، شرح نهج البلاغة : ج ۸ ص ۶۴ ، الإمامة والسياسة : ج ۱ ص ۱۳۲ ؛ وقعة صفّين : ص ۴۱۲ ، الدرجات الرفيعة : ص ۱۱۱ كلّها نحوه .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج6
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همکاری: سیّد محمّدکاظم طباطبایی و سیّد محمود طباطبایی‏نژاد، ترجمه: عبدالهادی مسعودی، محمّد علی سلطانی، مهدی مهریزی، سیّد ابوالقاسم حسینی(ژرفا)، و جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 32724
صفحه از 604
پرینت  ارسال به