69
دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج6

۲۵۱۱.الكامل فى التاريخ :ذو كلاع از عمرو بن عاص اين سخن را شنيده بود كه پيامبر خدا به عمّار بن ياسر گفته : «تو را گروهك متجاوز ، خواهند كشت و واپسين آشاميدنى ات ، قدرى شيرِ آميخته به آب است» .
ذو كلاع به عمرو گفت : اى عمرو! واى بر تو! اين سخن چيست؟
عمرو گفت : همانا عمّار به زودى به سوى ما باز خواهد گشت [ و از هواداران ما خواهد شد] .
پيش از آن كه عمّار در همراهى على عليه السلام كشته شود ، ذو كلاع در همراهى معاويه كشته شد . سپس عمرو به معاويه گفت : نمى دانم از كشته شدنِ كدام يك بيشتر شادمانم : عمّار يا ذو كلاع! به خدا سوگند ، اگر ذو كلاع پس از عمّار كشته مى شد، همه شاميان را به سوى على مى كشانْد.

۹ / ۹

شهادت خزيمة بن ثابت (ذو شهادتين)

۲۵۱۲.الطبقات الكبرىـ به نقل از عمارة بن خُزَيمة بن ثابت ـ: خزيمة بن ثابت در جنگ جَمَل حضور داشت ، ولى دست به شمشير نبُرد . وى در صِفّين نيز حاضر بود و گفت : من هرگز نمى جُنبم تا آن گاه كه عمّار كشته شود . پس مى نگرم كه چه كسى او را مى كشد ؛ زيرا از پيامبر خدا شنيدم كه گفت : «او را گروهك متجاوز ، خواهند كُشت» .
آن گاه كه عمّار بن ياسر كشته شد ، خزيمه گفت : اكنون گم راهى آشكار شد . پس [ به معركه] نزديك شد و به نبرد پرداخت ، چندان كه كشته شد .


دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج6
68

۲۵۱۱.الكامل في التاريخ :قَد كانَ ذُو الكَلاعِ سَمِعَ عَمرَو بنَ العاصِ يَقولُ : قالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله لِعَمّارِ بنِ ياسرٍ : «تَقتُلُكَ الفِئَةُ الباغِيَةُ ، وآخِرُ شَربَةٍ تَشرَبُها ضَياحٌ مِن لَبنٍ» ، فَكانَ ذُو الكَلاعِ يَقولُ لِعَمرٍو : ما هذا وَيحَكَ يا عَمرُو ؟
فَيَقولُ عَمرٌو : إنَّهُ سَيَرجِعُ إلَينا .
فَقُتِلَ ذُو الكَلاعِ قَبلَ عَمّارٍ مَعَ مُعاوِيَةَ ، واُصيبَ عَمّارٌ بَعدَهُ مَعَ عَلِيٍّ . فَقالَ عَمرٌو لِمُعاوِيَةَ : ما أدري بِقَتلِ أيِّهِما أنَا أشَدُّ فَرَحا ؛ بِقَتلِ عَمّارٍ ، أو بِقَتلِ ذِي الكَلاعِ ! وَاللّهِ لَو بَقِيَ ذُو الكَلاعِ بَعدَ قَتلِ عَمّارٍ لَمالَ بِعامَّةِ أهلِ الشّامِ إلى عَلِيٍّ . ۱

۹ / ۹

اِستِشهادُ خُزَيمَةَ بنِ ثابِتٍ ذِي الشَّهادَتَينِ

۲۵۱۲.الطبقات الكبرى عن عمارة بن خزيمة بن ثابت :شَهِدَ خُزَيمَةُ بنُ ثابِتٍ الجَمَلَ وهُوَ لا يَسُلُّ سَيفا ، وشَهِدَ صِفّينَ وقالَ : أنَا لا أصل ۲ أبَدا حَتّى يُقتَلَ عَمّارٌ ، فَأَنظُرَ مَن يَقتُلُهُ ؛ فَإِنّي سَمِعتُ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله يَقولُ : تَقتُلُهُ الفِئَةُ الباغِيَةُ . فَلَمّا قُتِلَ عَمّارُ بنُ ياسِرٍ قالَ خُزَيمَةُ : قَد بانَت لِيَ الضَّلالَةُ ، وَاقتَرَبَ فَقاتَلَ حَتّى قُتِلَ . ۳

1.الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۳۸۱ ، البداية والنهاية : ج ۷ ص ۲۶۸ عن الأحنف بن قيس ؛ وقعة صفّين : ص ۳۴۱ عن عمر بن سعد وراجع المناقب للخوارزمي : ص ۲۳۳ ح ۲۴۰ .

2.كذا في المصدر ، والصحيح : «لا أصولُ» أي لا اُقاتِلُ كما في اُسد الغابة .

3.الطبقات الكبرى : ج ۳ ص ۲۵۹ ، اُسد الغابة : ج ۴ ص ۱۲۷ الرقم ۳۸۰۴ ، العقد الفريد : ج ۳ ص ۳۳۶ ، المناقب للخوارزمي : ص ۱۹۱ ح ۲۲۹ ؛ رجال الكشّي : ج ۱ ص ۲۶۸ ح ۱۰۱ كلّها نحوه .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج6
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همکاری: سیّد محمّدکاظم طباطبایی و سیّد محمود طباطبایی‏نژاد، ترجمه: عبدالهادی مسعودی، محمّد علی سلطانی، مهدی مهریزی، سیّد ابوالقاسم حسینی(ژرفا)، و جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 32703
صفحه از 604
پرینت  ارسال به