425
دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج5

۴ / ۶

پاسخِ بس بى شرمانه معاويه

۲۳۸۳.شرح نهج البلاغةـ به نقل از مدائنى ـ: معاويه به او (على عليه السلام ) نوشت :
امّا بعد؛مرا از [شنيدنِ] افسانه هايت معاف بدار وسخنانت را از من باز دار . سخن بستن به پيامبر خدا ، نسبت دادن سخنانِ دروغ به وى و فريفتن ياران خويش و نيرنگبازى با ايشان را بس كن ، كه آنان را به گم راهى كشانده اى ، و زود است كه كارت بر ايشان آشكار شود و آن گاه از تو كناره جويند و دريابند ادّعاى تو باطل و بى بنيان است.والسّلام!

۴ / ۷

نامه امام به معاويه و خبر دادن از سرنوشت او

۲۳۸۴.شرح نهج البلاغةـ به نقل از مدائنى ـ: على عليه السلام به او (معاويه) نوشت :
امّا بعد ؛ ديرگاهى است تو و هواخواهانت ـ كه ياوران شيطانِ رانده شده اند ـ ، حق را افسانه پيشينيان مى خوانيد و آن را فرا پشتِ خويش مى افكنيد و سخت مى كوشيد تا با دست ها و دهان هاى خود ، نور خدا را خاموش كنيد ؛ امّا خداوند ، به ناخواستِ كافران ، نورش را فراگير مى كند .
به جانم سوگند ، به ناخواستِ تو آن نور ، فراگستر مى شود و علم [ خدا] به همه جزئيّات كارهايت رخنه مى كند و تو به سبب اعمالت كيفر مى بينى . پس در دنيايت كه از تو جداشدنى است ، هرچه مى خواهى به تبهكارى بپرداز . گويا تو را مى بينم كه به باطلت كه به سر آمده و به آنچه كرده اى و واژگون گشته ، مؤاخذه مى كنند ، پس آن گاه به زبانه آتش در مى افتى ، بى آن كه خداوند بر تو هيچ ستم رانده باشد ، كه پروردگارت هرگز بر بندگان ستم نمى رانَد .


دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج5
424

۴ / ۶

جَوابُهُ بِكُلِّ وَقاحَةٍ

۲۳۸۳.شرح نهج البلاغة عن المدائني :فَكَتَبَ إلَيهِ مُعاوِيَةُ :
أمّا بَعدُ ؛ فَدَعني مِن أساطيرِكَ وَاكفُف عَنّي مِن أحاديثِكَ ، وَاقصُر عَن تَقَوُّلِكَ عَلى رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله وَافتِرائِكَ مِنَ الكَذِبِ ما لَم يَقُل ، وغُرورِ مَن مَعَكَ وَالخِداعِ لَهُم فَقَدِ استَغوَيتَهُم ، ويوشِكُ أمرُكَ أن يَنكَشِفَ لَهُم فَيَعتَزِلوكَ ويَعلَموا أنَّ ما جِئتَ بِهِ باطِلٌ مُضمَحِلٌّ ، وَالسَّلامُ . ۱

۴ / ۷

كِتابُ الإِمامِ إلَيهِ يُخبِرُ فيهِ بِمَصيرِهِ

۲۳۸۴.شرح نهج البلاغة عن المدائني :فَكَتَبَ إلَيهِ عَلِيٌّ عليه السلام :
أمّا بَعدُ ؛ فَطالَما دَعَوتَ أنتَ وأولِياؤُكَ أولِياءُ الشَّيطانِ الرَّجيمِ الحَقَّ أساطيرَ الأَوَّلينَ ، ونَبَذتُموهُ وَراءَ ظُهورِكُم ، وجَهَدتُم بِإِطفاءِ نَورِ اللّهِ بِأَيديكُم وأفواهِكُم ، وَاللّهُ مُتِمُّ نورِهِ ولَو كَرِهَ الكافِرونَ . ولَعَمري لَيُتِمَّنَّ النّورَ عَلى كُرهِكَ ، ولَيُنفِذَنَّ العِلمَ بِصِغارِكَ ، ولَتُجازَيَنَّ بِعَمَلِكَ ، فَعِث في دُنياكَ المُنُقَطِعَةِ عَنكَ ما طابَ لَكَ ؛ فَكَأَنَّكَ بِباطِلِكَ وقَدِ انقَضى وبِعَمَلِكَ وقَد هَوى ۲ ثُمَّ تَصيرُ إلى لَظىً ، لَم يَظلِمكَ اللّهُ شَيئاً ، وما رَبُّكَ بِظَلّامٍ لِلعَبيدِ . ۳

1.شرح نهج البلاغة : ج ۱۶ ص ۱۳۴ ؛ بحار الأنوار : ج ۳۳ ص ۸۶ ح ۴۰۱ .

2.في بحار الأنوار : «فكأنّك بأجلك قد انقضى وعملك قد هوى».

3.شرح نهج البلاغة : ج ۱۶ ص ۱۳۵ ؛ بحار الأنوار : ج ۳۳ ص ۸۶ ح ۴۰۱ وراجع شرح نهج البلاغة : ج ۱۵ ص ۸۳ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج5
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همکاری: سیّد محمّدکاظم طباطبایی و سیّد محمود طباطبایی‏نژاد، ترجمه: عبدالهادی مسعودی، محمّد علی سلطانی، مهدی مهریزی، سیّد ابوالقاسم حسینی(ژرفا)، و جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 34530
صفحه از 611
پرینت  ارسال به