505
دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج5

ر . ك : ص ۴۷۹ (اهداف معاويه از نبرد تبليغاتى و حكمت پاسخ هاى امام) .

۵ / ۵

سازش با روم

۲۴۱۴.تاريخ الطبرىـ به نقل از حَرملة بن عمران ـ: شبى به معاويه خبر رسيد كه قيصر با سپاهى قصد او كرده و ناتل بن قيس جذامى بر فلسطين چيره شده ، بر بيت المال چنگ افكنده است و مصريانى كه وى به حبس افكنده بود ، گريخته اند و على بن ابى طالب با سپاهى قصد او كرده است . نيم شب بود كه معاويه ، اذان گوى خويش را خواست و گفت : همين لحظه اذان بده! سپس عمرو ابن عاص نزد وى درآمد و گفت : چرا[ قاصد ]پىِ من فرستادى؟
گفت : من [ قاصدى] پى تو نفرستادم .
گفت : در اين لحظه ، مؤذّن جز براى [ فرا خواندنِ ]من ، اذان سر نداده است . گفت : چهار كمان به سوى من نشانه گرفته شده است .
عمرو گفت : امّا آنان كه از زندانت گريخته اند ، هر چند از زندان تو بيرون شده اند ، در زندان خداى عز و جل جاى دارند و خوارجى هستند كه مقصد و جايگاهى ندارند . پس به هر كه يكى از آنان را ، زنده يا مرده ، نزد تو آوَرد ، ديه اش را [ پاداش] ده . [ اگر چنين كنى ،] به زودى آنان نزد تو آورده خواهند شد .
و در كار قيصر بينديش : با او پيمانى بنويس و اموال و جامه هايى از جامه هاى مصرى به وى ببخش ، كه با همين از تو خشنود خواهد شد .
و در كار ناتل بن قيس بينديش . به جانم سوگند كه او دردِ دين ندارد و تنها همان را مى خواهد كه به آن دست يافته است . پس نامه اى به وى بنويس و آن اموال را به وى وا گذار و بِدان ، تهنيتش گو . اگر بر او قدرت يافتى [ بسا بهتر] ؛ و اگر نيافتى ، از او اندوه به دل راه مده! پس تيزىِ شمشير و نيرومندى ات را براى كسى نگاه دار كه خونِ پسر عمويت (عثمان) در عهده اوست .


دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج5
504

۵ / ۵

المُصالَحَةُ مَعَ الرُّومِ

۲۴۱۴.تاريخ الطبري عن حرملة بن عمران :أتى مُعاوِيَةَ في لَيلَةٍ أنَّ قَيصَرَ قَصَدَ لَهُ فِي النّاسِ ، وأنَّ ناتِلَ بنَ قَيسٍ الجُذامِيَّ غَلَبَ فِلَسطينَ وأخَذَ بَيتَ مالِها ، وأنَّ المِصرِيّينَ الَّذينَ كانَ سَجَنَهُم هَرَبوا ، وأنَّ عَلِيَّ بنَ أبي طالِبٍ قَصَدَ لَهُ فِي النّاسِ ، فَقالَ لِمُؤَذِّنِهِ : أذِّن هذِهِ السّاعَةَ ، ـ وذلِكَ نِصفُ اللَّيلِ ـ فَجاءَهُ عَمرُو بنُ العاصِ فَقالَ : لِمَ أرسَلتَ إلَيَّ ؟ قالَ : أنَا ما أرسَلتُ إلَيكَ ، قالَ : ما أذَّنَ المُؤَذِّنُ هذِهِ السّاعَةَ إلّا مِن أجلي ، قالَ : رُميتُ بالقِسِيِّ الأَربَعِ ! قالَ عَمرٌو : أمّا هؤُلاءِ الَّذينَ خَرَجوا مِن سِجنِكَ ، فَإِنَّهُم إن خَرَجوا مِن سِجنِكَ فَهُم في سِجنِ اللّهِ عَزَّوجَلَّ وهُم قَومٌ شُراةٌ لا رحلَةَ بِهِم ، فَاجعَل لِمَن أتاكَ بِرَجُلٍ مِنهُم أو بِرَأسِهِ دِيتَهُ فَإِنَّكَ سَتُؤتى بِهِم ، وَانظُر قَيصَرَ فَوادِعهُ وأعطِهِ مالاً وحُلَلاً مِن حُلَلِ مِصرَ فَإِنَّهُ سَيَرضى مِنكَ بِذاكَ ، وَانظُر ناتِلَ بنَ قَيسٍ فَلَعَمري ما أغضَبَهُ الدّينُ ولا أرادَ إلّا ما أصابَ ، فَاكتُب إلَيهِ وهَب لَهُ ذلِكَ وهَنِّئهُ إيّاهُ ، فَإِن كانَت لَكَ قُدرَةٌ عَلَيهِ وإن لَم تَكُن لَكَ فَلا تَأسَ عَلَيهِ ، وَاجعَل حَدَّكَ وحَديدَكَ لِهذَا الَّذي عِندَهُ دَمُ ابنِ عَمِّكَ . ۱

1.تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۳۳۳ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج5
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همکاری: سیّد محمّدکاظم طباطبایی و سیّد محمود طباطبایی‏نژاد، ترجمه: عبدالهادی مسعودی، محمّد علی سلطانی، مهدی مهریزی، سیّد ابوالقاسم حسینی(ژرفا)، و جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 34751
صفحه از 611
پرینت  ارسال به