471
دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج5

۴ / ۱۴

پاسخِ بس بى شرمانه معاويه

۲۳۹۷.وقعة صِفّين :معاويه به امام عليه السلام نوشت :
از معاوية بن ابى سفيان به على بن ابى طالب .
امّا بعد ؛ پس حسدورزى را فرو بگذار ، كه ديرگاهى است از آن سودى نبرده اى ؛ و پيشينه مسلمانى خود را با تكبّر آزمندانه ات تباه نكن ، كه [ ارزشِ ]كارها به فرجامِ آنهاست ؛ و سابقه ات را [ با تصرّف] در حقّ كسى كه تو را در حقّ او استحقاقى نيست ، محو مساز ، كه اگر چنين كنى ، تنها به خويشتن زيان مى رسانى و عمل خود را تباه مى كنى و حجّت خويش را باطل مى سازى .
به جانم سوگند كه همه پيشينه تو چنان است كه محو شده باشد ، بس كه در خونريزى جسارت ورزيده اى و با حق مداران مخالفت كرده اى . پس سوره فلق را بخوان و از شرّ نفس به خداوند پناه جو ، كه تويى همان حسدورزى كه حسد مى ورزد .

۴ / ۱۵

ديگر نامه هاى امام به معاويه

۲۳۹۸.امام على عليه السلامـ برگرفته نامه او به معاويه ـ: در آنچه نزد توست ، خداى را پروا كن و در حقّ او بر خويش بينديش و به شناختِ آنچه براى نشناختنش بهانه اى ندارى، باز گرد كه براى پيروى ، نشانه هايى آشكار و راه هايى روشن و جاده اى راست و پايانى دلخواه است كه هوشمندان، در آن وارد مى شوند و بخت برگشتگان ، از آن سرباز مى زنند . هر كس از آن بيرون افتد ، از حق خارج مى شود و به خطا در بيابان سرگشتگى پاى مى نهد و خداوند ، نعمتش را از او مى ستانَد و عذابش را بر او روا مى دارد .
پس خويشتن را مراقب باش! خويشتن را مراقب باش كه خداوند ، راهت را برايت روشن فرموده است . آن گاه كه كارت پايان پذيرد ، [ مى بينى كه ]همانا به سوى نهايتِ زيان و جايگاه كفر رانده اى . همانا نَفْسَت تو را به بدى وا داشت و در گم راهى افكَنْد و به هلاكتگاه ها در انداخت و راه ها را بر تو دشوار كرد .


دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج5
470

۴ / ۱۴

جَوابُهُ بِكُلِّ وَقاحَةٍ

۲۳۹۷.وقعة صفّين :كَتَبَ مُعاوِيَةُ [إلَى الإِمامِ عليه السلام ] : مِن مُعاوِيَةَ بنِ أبي سُفيانَ إلى عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ : أمّا بَعدُ ؛ فَدَعِ الحَسَدَ ؛ فَإِنَّكَ طالَما لَم تَنتَفِع بِهِ ، ولا تُفسِد سابِقَةَ قَدَمِكَ بِشَرَهِ نَخوَتِكَ ؛ فَإِنَّ الأَعمالَ بِخَواتيمِها ، ولا تَمحَق سابِقَتَكَ في حَقِّ مَن لا حَقَّ لَكَ في حَقِّهِ ، فَإِنَّكَ إن تَفعَل لا تَضُرَّ بِذلِكَ إلّا نَفسَكَ ، ولا تَمحَق إلّا عَمَلَكَ ، ولا تُبطِل إلّا حُجَّتَكَ . ولَعَمري ما مَضى لَكَ مِنَ السّابِقاتِ لَشَبيهٌ أن يَكونَ مَمحوقا ؛ لِمَا اجتَرَأتَ عَلَيهِ مِن سَفكِ الدِّماءِ ، وخِلافِ أهلِ الحَقِّ . فَاقرَأ سورَةَ الفَلَقِ ، وتَعَوِّذِ بِاللّهِ مِن شَرِّ نَفسِكَ ؛ فَإِنَّكَ الحاسِدُ إذا حَسَدَ ! ! ! ۱

۴ / ۱۵

رَسائِلُ اُخرى مِنَ الإِمامِ إلَيهِ

۲۳۹۸.الإمام عليّ عليه السلامـ مِن كِتابٍ لَهُ إلى مُعاوِيَةَ ـ: فَاتَّقِ اللّهَ فيما لَدَيكَ ، وَانظُر في حَقِّهِ عَلَيكَ ، وَارجِع إلى مَعرِفَةِ مالا تُعذَرُ بِجَهالَتِهِ ؛ فَإِنَّ لِلطّاعَةِ أعلاما واضِحَةً ، وسُبُلاً نَيِّرَةً ، ومَحَجَّةً نَهجَةً ، وغايَةً مُطَّلَبَةً ، يَرِدُهَا الأَكياسُ ، ويُخالِفُها الأَنكاسُ ؛ مَن نَكَبَ عَنها جارَ عَنِ الحَقِّ ، وخَبَطَ فِي التِّيهِ ، وغَيَّرَ اللّهُ نِعمَتَهُ ، وأحَلَّ بِهِ نِقمَتَهُ . فَنَفسَكَ نَفسَكَ ! فَقَد بَيَّنَ اللّهُ لَكَ سَبيلَكَ . وحَيثُ تَناهَت بِكَ اُمورُكَ فَقَد أجرَيتَ إلى غايَةِ خُسرٍ ومَحَلَّةِ كُفرٍ ؛ فَإِنَّ نَفسَكَ قَد أولَجَتكَ شَرّا ، وأقحَمَتكَ غَيّا ، وأورَدَتكَ المَهالِكَ ، وأوعَرَت عَلَيكَ المَسالِكَ . ۲

1.وقعة صفّين : ص ۱۱۰ ؛ شرح نهج البلاغة : ج ۱۵ ص ۸۷ .

2.نهج البلاغة : الكتاب ۳۰ ، بحار الأنوار : ج ۳۳ ص ۸۳ ح ۳۹۹ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج5
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همکاری: سیّد محمّدکاظم طباطبایی و سیّد محمود طباطبایی‏نژاد، ترجمه: عبدالهادی مسعودی، محمّد علی سلطانی، مهدی مهریزی، سیّد ابوالقاسم حسینی(ژرفا)، و جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 34757
صفحه از 611
پرینت  ارسال به