451
دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج5

۴ / ۱۲

پاسخ هاى وافىِ امام به آن نامه ها

۲۳۹۱.امام على عليه السلامـ از نامه وى به معاويه ـ:
از على به معاوية بن صَخْر .
امّا بعد ؛ نامه كسى به من رسيد كه نه بينشى دارد تا راهبرش شود ، و نه رهنمايى تا راهش بَرَد . هوا و هوس او را فرا خوانده و وى اجابتش كرده ؛ و همان ، او را به دنبال خود كشيده و او هم از آن پيروى كرده است .
پنداشته اى كه گناه من در باب عثمان ، بيعت سپارى تو با من را تباه مى سازد . به جانم سوگند ، من جز تَنى از مهاجران نبودم ؛ هر گونه روى كردند ، من نيز روى كردم و هر سان روى وا گرداندند ، من نيز وا گرداندم . كار خداوند چنان نبود كه ايشان را بر گم راهى گرد آورَد و به كورى دراندازد . من [ نيز به چنان كارى ]فرمان ندادم تا گناهِ فرمان دهنده ، بر گردن من باشد ، و به قتلى دست نزده ام تا قصاص بر من روا گردد .
و امّا اين كه گفته اى : «شاميان بر حجازيان حاكم اند» ؛ يكى از قريشيانِ شام را بياور كه در شورا پذيرفته شود يا سزاوار خلافت باشد . اگر پندارى كه چنين است ، مهاجران و انصار ، سخنت را ناراست مى شمرند ؛ امّا من چنين كسى را از قريش حجاز برايت مى آورم .
و امّا اين كه گفته اى : «كُشندگان عثمان را به ما وا گذار» ؛ تو را چه به عثمان؟! تو يكى از بنى اميّه اى و فرزندان عثمان در اين امر بر تو مقدّم اند . اگر مى پندارى تو از ايشان براى ستاندن خون پدرشان نيرومندترى ، پس در اطاعت من درآ و اين گروه را براى داورى نزد من آور تا تو و ايشان را به راهِ ميانه هدايت كنم .
و امّا اين كه ميان شام و بصره ، و طلحه و زبير فرق نهاده اى ؛ به جانم سوگند كه هيچ تفاوتى در اين جهت ، ميان آنان نيست ؛ زيرا اين بيعتى است همگانى كه نمى توان در آن نظر را برگرداند و گزينش را از سر گرفت .
و امّا حرص و ولع تو به [ متّهم ساختن] من در ماجراى عثمان ؛ اين را نه از روى حقيقتى مبتنى بر مشاهده گفتى و نه از روى گزاره اى قطعى .
و امّا برترىِ من در مسلمانى و خويشاوندى ام با پيامبر صلى الله عليه و آله و شرافتم در قريش ؛ به جانم سوگند كه اگر مى توانستى آن را انكار كنى ، مى كردى !


دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج5
450

۴ / ۱۲

أجوِبَةُ الإِمامِ عَنِ الرَّسائِلِ بِما لا مَزيدَ عَلَيهِ

۲۳۹۱.الإمام عليّ عليه السلامـ مِن كِتابٍ لَهُ إلى مُعاوِيَةَ ـ: مِن عَلِيٍّ إلى مُعاوِيَةَ بنِ صَخرٍ :
أمّا بَعدُ ؛ فَقَد أتاني كِتابُ امرِئٍ لَيسَ لَهُ نَظَرٌ يَهديهِ ، ولا قائِدٌ يُرشِدُهُ ، دَعاهُ الهَوى فَأَجابَهُ ، وقادَهُ فَاتَّبَعَهُ .
زَعَمتَ أنَّهُ أفسَدَ عَلَيكَ بَيعَتي خَطيئَتي في عُثمانَ . ولَعَمري ما كُنتُ إلّا رَجُلاً مِنَ المُهاجِرينَ ؛ اُورِدتُ كَما اُورِدوا ، واُصدِرتُ كَما اُصدِروا . وما كانَ اللّهُ لِيَجمَعَهُم عَلى ضَلالَةٍ ، ولا لِيَضرِبَهُم بِالعَمى ، وما أمَرتُ فَيَلزَمَني خَطيئَةُ الآمِرِ ، ولا قَتَلتُ فَيَجِبَ عَلَيَّ القِصاصُ .
وأمّا قَولُكَ إنَّ أهلَ الشّامِ هُمُ الحُكّامُ عَلى أهلِ الحِجازِ ، فَهاتِ رَجُلاً مِن قُرَيشِ الشّامِ يُقبَلُ فِي الشّورى أو تَحِلُّ لَهُ الخِلافَةُ . فَإِن زَعَمتَ ذلِكَ كَذَّبَكَ المُهاجِرونَ وَالأَنصارُ ، وإلّا أتَيتُكَ بِهِ مِن قُرَيشِ الحِجازِ .
وأمّا قَولُكَ : اِدفَع إلَينا قَتَلَةَ عُثمانَ ، فَما أنتَ وعُثمانَ ؟ إنَّما أنتَ رَجُلٌ مِن بَني اُمَيَّةَ ، وبَنو عُثمانَ أولى بِذلِكَ مِنكَ . فَإِن زَعَمتَ أنَّكَ أقوى عَلى دَمِ أبيهِم مِنهُم فَادخُل في طاعَتي ، ثُمَّ حاكِمِ القَومَ إلَيَّ أحمِلكَ وإيّاهُم عَلَى المَحَجَّةِ .
وأمّا تَمييزُكَ بَينَ الشّامِ وَالبَصرَةِ وبَينَ طَلحَةَ وَالزُّبَيرِ فَلَعَمري مَا الأَمرُ فيما هُناكَ إلّا واحِدٌ ؛ لِأَنَّها بَيعَةٌ عامَّةٌ لا يُثَنّى فيهَا النَّظَرُ ، ولا يُستَأنَفُ فيهَا الخِيارُ .
وأمّا وَلوعُكَ بي في أمرِ عُثمانَ فَما قُلتَ ذلِكَ عَن حَقِّ العِيانِ ، ولا يَقينِ الخُبرِ . وأمّا فَضلي فِي الإِسلامِ وقَرابَتي مِنَ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله وشَرَفي في قُرَيشٍ فَلَعَمري لَوِ استَطَعتَ دَفعَ ذلِكَ لَدَفَعتَهُ . ۱

1.وقعة صفّين : ص ۵۷ ، بحار الأنوار : ج ۳۲ ص ۳۷۹ ؛ شرح نهج البلاغة : ج ۳ ص ۸۹ نحوه وراجع المناقب للخوارزمي : ص ۲۰۴ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج5
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همکاری: سیّد محمّدکاظم طباطبایی و سیّد محمود طباطبایی‏نژاد، ترجمه: عبدالهادی مسعودی، محمّد علی سلطانی، مهدی مهریزی، سیّد ابوالقاسم حسینی(ژرفا)، و جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 34689
صفحه از 611
پرینت  ارسال به