255
دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج5

۱۰ / ۸

پشيمانى عايشه

۲۲۸۱.الكامل فى التاريخـ به نقل از عايشه ، پس از جنگ جمل ـ: به خدا سوگند ، دوست داشتم بيست سال پيش از اين روز ، مُرده بودم.

۲۲۸۲.نهـاية الأرب:چـهره هاى سـرشـناس ، نــزد عايشه آمدند. يكى از آنها قَعقاع بن عمرو بود كه نزد او آمد و سلام كرد. عايشه گفت: به خدا سوگند ، دوست داشتم كه بيست سال پيش از اين ، مُرده بودم.

۲۲۸۳.فتح البارىـ به نقل از محمّد بن قيس ـ: جنگ جمل به ياد عايشه آمد و گفت: هنوز مردم از جنگ جملْ سخن مى گويند؟
گفتند: آرى .
گفت: دوست داشتم در خانه مى نشستم ـ چنان كه ديگران نشستند ـ ، و اين براى من دوست داشتنى تر بود از اين كه از پيامبر خدا ده فرزند مى داشتم و تمامى آنان ، مانند عبد الرحمان بن حارث بن هشام بودند.

۲۲۸۴.المستدرك على الصحيحينـ به نقل از عايشه ـ: دوست داشتم در سوگ ده فرزند مانند حارث بن هشام مى نشستم و به همراه پسر زبير ، اين راه را نمى پيمودم.

۲۲۸۵.الطبقات الكبرىـ به نقل از عمارة بن عُمَير ـ: كسى برايم روايت كرد كه شنيده بود وقتى عايشه آيه «و در خانه هايتان بنشينيد» را تلاوت مى كرد ، چندان مى گريست كه روسرى اش خيس مى شد.


دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج5
254

۱۰ / ۸

نَدَمُ عائِشَةَ

۲۲۸۱.الكامل في التاريخ عن عائشةـ بَعدَ حَربِ الجَمَلِ ـ: وَاللّهِ ، لَوَدِدتُ أنّي مِتُّ قبَلَ هذَا اليَومِ بِعشرينَ سَنَةً . ۱

۲۲۸۲.نهاية الأرب :أتى وُجوهُ النّاسِ إلى عائِشَةَ وفيها : القَعقاعُ بنُ عَمروٍ ، فَسلَّمَ عَلَيها فَقالَت : وَاللّهِ ، لَوَدِدتُ أنّي مِتُّ قَبلَ هذَا اليَومِ بِعِشرينَ سَنَةً ! ۲

۲۲۸۳.فتح الباري عن محمّد بن قيس :ذُكِرَ لِعائِشَةَ يَومُ الجَمَلِ قَالَت : وَالنّاسُ يَقولونَ: «يَومُ الجَمَلِ» ؟ قالوا : نَعَم ، قالَت : وَدِدتُ أنّي جَلَستُ كَما جَلَسَ غَيري ؛ فَكانَ أحَبَّ إلَيَّ مِن أن أكونَ وَلَدتُ مِن رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله عَشرَةً كُلَّهُم مِثلَ عَبدِ الرَّحمنِ بنِ الحارِثِ بنِ هِشامٍ . ۳

۲۲۸۴.المستدرك على الصحيحين عن عائشة :وَدِدتُ أنّي كُنتُ ثُكِلتُ عَشرَةً مِثلَ الحارِثِ بنِ هِشامٍ ، وأنّي لَم أسِر مَسيري مَعَ ابنِ الزُّبَيرِ . ۴

۲۲۸۵.الطبقات الكبرى عن عمارة بن عمير :حَدَّثَني مَن سَمِعَ عائِشَةَ إذا قَرَأَت هذِهِ الآيَةَ : «وَ قَرْنَ فِى بُيُوتِكُنَّ» ۵ بَكَت حَتّى تَبُلَّ خِمارَها . ۶

1.الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۳۴۵ ، شرح نهج البلاغة : ج ۱ ص ۲۶۴ عن جندب بن عبد اللّه ، الفتوح : ج ۲ ص ۴۸۷ ، المعيار والموازنة : ص ۶۱ .

2.نهاية الأرب : ج ۲۰ ص ۷۹ .

3.فتح الباري : ج ۱۳ ص ۵۵ ، مجمع الزوائد : ج ۷ ص ۴۸۰ ح ۱۲۰۴۰ ، اُسد الغابة : ج ۳ ص ۴۲۹ الرقم ۳۲۸۳ ، تاريخ دمشق : ج ۳۴ ص ۲۷۴ وزاد في ذيله «أو مثل عبد اللّه بن الزبير» .

4.المستدرك على الصحيحين : ج ۳ ص ۱۲۹ ح ۴۶۰۹ ، الاعتقاد والهداية : ص ۲۴۶ وفيه «مثل ولد الحرث بن هشام» بدل «مثل الحارث بن هشام» وراجع المصنّف لابن أبي شيبة : ج ۸ ص ۷۱۷ ح ۵۵ وأنساب الأشراف : ج ۳ ص ۶۰ .

5.الأحزاب : ۳۳ .

6.الطبقات الكبرى : ج ۸ ص ۸۱ ، الزهد لابن حنبل : ص ۲۰۵ ، أنساب الأشراف : ج ۳ ص ۶۰ كلاهما عن أبي الضحى عمّن سمع عائشة ، سير أعلام النبلاء : ج ۲ ص ۱۷۷ الرقم ۱۹ ، الدرّ المنثور : ج ۶ ص ۶۰۰ عن مسروق .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج5
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همکاری: سیّد محمّدکاظم طباطبایی و سیّد محمود طباطبایی‏نژاد، ترجمه: عبدالهادی مسعودی، محمّد علی سلطانی، مهدی مهریزی، سیّد ابوالقاسم حسینی(ژرفا)، و جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 34798
صفحه از 611
پرینت  ارسال به