593
دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج5

۷ / ۹

گفتگوهاى فرستادگان معاويه

۲۴۶۰.تاريخ الطبرىـ به نقل از عبد الرّحمان عبيد بن ابى كنود ـ: معاويه اين كسان را نزد على عليه السلام فرستاد:حبيب بن مسلمه فِهرى ، شُرَحبيل بن سمط و معن بن يزيد بن اخنس . من نزد على عليه السلام بودم كه ايشان بر وى وارد شدند .
حبيب ، پس از سپاس و ستايش خداى گفت : امّا بعد ؛ همانا عثمان بن عفّان ، خليفه اى هدايت يافته بود كه به كتاب خداى عز و جل عمل مى نمود و پياپى به فرمان خدا روى مى كرد ؛ [ ولى ]زندگانى اش را گران شمرديد و [ رسيدنِ ]مرگش را ديررس دانستيد (عمرش در ديده شما دراز شد ) . پس بر سرش ريختيد و او را كشتيد .
اكنون ـ اگر يقين دارى كه خودت عثمان را نكشته اى ـ كُشندگان او را به ما وا گذار تا آنان را به قصاص خون وى بكشيم . آن گاه ، از فرمانروايىِ مردم كناره گير تا امر خلافت ، به شورا در ميانشان برگزار شود و هر كس كه همه بر او اتّفاق كردند ، حكومت مردم را در دست گيرد .
على بن ابى طالب عليه السلام به وى گفت : «اى بى مادر! تو را با عزل [من] و امر خلافت چه كار؟! خاموش شو كه در چنين جايگاهى نيستى و تو را شايستگىِ اين سخن نيست» .
پس [ حبيب] برخاست و به على عليه السلام گفت : به خدا سوگند ، مرا به گونه اى مى بينى كه خوش نمى دارى [ و تو را مى كُشم]!
على عليه السلام گفت : «تو و سواران و پيادگانت ، ـ هر چند آنها را بر من بتازانى ـ چه هستيد؟! خداى بر تو ترحّم نياورد ، اگر [در ميدان نبرد] بر من ترحّم نمايى! تو با اين كوچكى و زشتى ، براى من چه ارزشى دارى؟! برو و هر چه مى توانى ، پايين و بالا بزن!».
شرحبيل بن سمط گفت : به جانم سوگند ، اگر من نيز با تو سخنى بگويم ، هر آينه ، همانند همان سخن دوستم است . پس آيا پاسخى جز آن كه به وى گفتى ، دارى ؟
على عليه السلام گفت : «آرى! براى تو و دوستت پاسخى جز آنچه به وى گفتم ، دارم» .
آن گاه ، سپاس و ستايش خداوند را به جاى آورد و گفت : «امّا بعد ؛ همانا خداوند ـ بشكوه باد حمدش ـ محمّد صلى الله عليه و آله را به حق برانگيخت و با او [ مردم را ]از گم راهى رهانيد و از هلاكت برون آورد و از پراكندگى به پيوستگى رسانيد . سپس وى را به سوى خود بركشيد ، در حالى كه وظيفه اش را انجام داده بود .
آن گاه ، مردم ، ابو بكر را به خلافت گرفتند و ابو بكر [ نيز] عمر را به خلافت گماشت . پس آن دو روشى پسنديده داشتند و در ميان امّت ، دادگرى ورزيدند . البتّه ما بر آنها خشمناكيم ؛ زيرا ولايتى را كه حقّ ما خاندان پيامبر خدا بود ، از ما گرفتند ؛ ليكن ما از اين كارشان درگذشتيم .
از آن پس، عثمان عهده دار امور شد و كارهايى كرد كه مردم بر او عيب گرفتند و به سوى او رفتند و او را كشتند.
سپس مردم به من روى آوردند ـ در حالى كه از كارهاشان كناره گرفته بودم ـ و گفتند : بيعت ما را بپذير . من از پذيرش بيعتشان سر باز زدم . [ ديگر بار ]به من گفتند : بيعت ما را بپذير كه همانا اين امّت ، جز به [ حكومت] تو خشنود نمى شوند و بيم داريم كه اگر نپذيرى ، مردم پراكنده شوند . پس بيعت ايشان را پذيرفتم و تنها دو چيز مرا پروا مى داد : جدا شدنِ آن دو مرد (طلحه و زبير ) كه با من بيعت كردند [ و بعد پيمان شكستند] ؛ و [ نيز ]مخالفتِ معاويه كه خداوند عز و جل نه پيشينه ديندارى به او بخشيده و نه پيشينيانى دارد كه به راستى اسلام آورده باشند ؛ آزاد شده اى است فرزند آزاد شده [او و تبارش ]حزبى از آن احزاب[ ـِ گرد آمده براى نابودى اسلام ]هستند . ۱ او و پدرش همواره با خداى عز و جل و پيامبرش و مسلمانان دشمنى ورزيدند تا آن گاه كه با بى ميلى [و از سرِ ناچارى] اسلام آوردند .
پس جاى شگفتى نيست جز از اين كه همراه او با من مخالفت كرديد و از او فرمان بُرديد و خاندان پيامبر خود را رها كرديد ؛ همانان را كه شايسته نيست از ايشان جدا شويد و با آنان مخالفت ورزيد و هيچ يك از مردم را با آنان برابر شماريد .
هَلا كه من شما را به كتاب خدا عز و جل و سنّت پيامبرش و ميراندنِ باطل و زنده كردنِ نشانه هاى دين ، فرا مى خوانم . اين سخن خويش را مى گويم و براى خود و شما و هر مرد و زن مؤمن و مسلمان ، آمرزش مى خواهم» .
آن دو گفتند: گواهى بده كه عثمان،مظلومانه كشته شد.
على عليه السلام به آن دو گفت : «من نه مى گويم او مظلومانه كشته شد و نه مى گويم ظالم بود كه به قتل رسيد» .
گفتند : هر كه نپندارد عثمان مظلومانه كشته شده ، ما از او بيزاريم . سپس برخاستند و بازگشتند .
على عليه السلام تلاوت كرد : «تو نمى توانى مردگان را شنوا سازى و آوازِ خويش را به گوشِ كرانى كه از تو روى مى گردانند ، برسانى . تو نمى توانى كوران را از گم راهى شان راه نمايى . آواز خود را تنها به گوشِ كسانى توانى رساند كه به آيات ما ايمان آورده اند و مسلمان هستند» .
سپس على عليه السلام به ياران خويش رو كرد و گفت : «مبادا اينان با پافشارى بر گم راهى خويش ، سزاوارتر از شما در پافشارى بر حقّتان و بندگىِ پروردگارتان باشند!» .

1.اشاره است به سپاهيان هم پيمان براى جنگ با مسلمانان كه در سوره احزاب از آنان سخن رفته است . (م)


دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج5
592

۷ / ۹

مُناقَشاتُ وَفدِ مُعاوِيَةَ

۲۴۶۰.تاريخ الطبري عن عبدالرحمن بن عبيد أبيالكنود:إنَّ مُعاوِيَةَ بَعَثَ إلى عَلِيٍّ حَبيبَ بنَ مَسلَمَةَ الفِهرِيَّ وشُرَحبيلَ بنَ السِّمطِ ومَعنَ بنَ يَزيدَ بنِ الأَخنَسِ ، فَدَخَلوا عَلَيهِ وأنَا عِندَهُ ، فَحَمِدَ اللّهَ حَبيبٌ وأثنى عَلَيهِ ثُمَّ قالَ :
أمّا بَعدُ ، فَإِنَّ عُثمانَ بنَ عفّانَ كانَ خَليفَةً مَهدِيّا يَعمَلُ بِكِتابِ اللّهِ عَزَّ وجَلَّ ويُنيبُ إلى أمرِ اللّهِ تَعالى ، فَاستَثقَلتُم حَياتَهُ وَاستَبطَأتُم وَفاتَهُ فَعَدَوتُم عَلَيهِ فَقَتَلتُموهُ ، فَادفَع إلَينا قَتَلَةَ عُثمانَ ـ إن زَعَمتَ أنَّكَ لَم تَقتُلهُ ـ نَقتُلهُم بِهِ ، ثُمَّ اعتَزِل أمرَ النّاسِ فَيَكونَ أمرُهُم شورى بَينَهُم ، يُوَلِّي النّاسُ أمرَهُم مَن أجمَعَ عَلَيهِ رَأيُهُم .
فَقالَ لَهُ عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ : وما أنتَ لا أمَّ لَكَ وَالعَزلَ وهذَا الأَمرَ ، اسكُت فَإِنَّكَ لَستَ هُناكَ ولا بِأَهلٍ لَهُ .
فَقامَ وقال لَهُ : وَاللّهِ لَتَرَيَنّي بِحَيثُ تَكرَهُ .
فَقالَ عَلِيٌّ : وما أنتَ ولَو أجلَبتَ بِخَيلِكَ ورَجِلِكَ لا أبقَى اللّهُ عَلَيكَ إن أبقَيتَ عَلَيَّ ، أحُقرَةً وسوءًا ؟ ! اِذهَب فَصَوِّب وصَعِّد ما بَدا لَكَ .
و قالَ شُرَحبيلُ بنُ السِّمطِ : إنّي إن كَلَّمتُكَ فَلَعَمري ما كَلامي إلّا مِثلُ كَلامِ صاحِبي قَبلُ ، فَهَل عِندَكَ جَوابٌ غَيرَ الَّذي أجَبتَهُ بِهِ ؟
فَقالَ عَلِيٌّ : نَعَم لَكَ ولِصاحِبِكَ جَوابٌ غَيرَ الَّذي أجَبتُهُ بِهِ .
فَحَمِدَ اللّهَ وأثنى عَلَيهِ ثُمَّ قالَ :
أمّا بَعدُ ، فَإِنَّ اللّهَ جَلَّ ثَناؤُهُ بَعَثَ مُحَمَّدا صلى الله عليه و آله بِالحَقِّ فَأَنقَذَ بِهِ مِنَ الضَّلالَةِ وَانتاشَ ۱ بِهِ مِنَ الهَلَكَةِ وجَمَعَ بِهِ مِنَ الفُرقَةِ ، ثُمَّ قَبَضَهُ اللّهُ إلَيهِ وقَد أدّى ما عَلَيهِ صلى الله عليه و آله ثُمَّ استَخلَفَ النّاسُ أبا بَكرٍ وَاستَخلَفَ أبو بَكرٍ عُمَرَ فَأَحسَنَا السّيرَةَ وعَدَلا فِي الأُمَّةِ ، وقَد وَجَدنا عَلَيهِما أن تَوَلَّيا عَلَينا ونَحنُ آلُ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله فَغَفَرنا ذلِكَ لَهُما ، ووَلِيَ عُثمانُ فَعَمِلَ بِأَشياءَ عابَها النّاسُ عَلَيهِ ، فَساروا إلَيهِ فَقَتَلوهُ ، ثُمَّ أتانِي النّاسُ وأنا مُعتَزِلٌ أمورَهُم فَقالوا لي : بايِع فَأَبَيتُ عَلَيهِم ، فَقالوا لي : بايِع فَإِنَّ الأُمَّةَ لا تَرضى إلّا بِكَ وإنّا نَخافُ إن لَم تَفعَل أن يَفتَرِقَ النّاسُ ، فَبايَعتُهُم فَلَم يَرُعني إلّا شِقاقُ رَجُلَينِ قَد بايَعاني ، وخِلافُ مُعاوِيَةَ الَّذي لَم يَجعَلِ اللّهُ عَزَّ وجَلَّ لَهُ سابِقَةً فِي الدّينِ ولا سَلَفَ صِدقٍ فِي الإِسلامِ ، طَليقٌ ابنُ طَليقٍ ، حِزبٌ مِن هذِهِ الأَحزابِ ، لَم يَزَل للّهِِ عَزَّ وجَلَّ ولِرَسولِهِ صلى الله عليه و آله ولِلمُسلِمينَ عَدُوّا هُوَ وأبوهُ حَتّى دَخَلا فِي الإِسلامِ كارِهينَ .
فَلا غَروَ إلّا خِلافُكُم مَعَهُ وَانقِيادُكُم لَهُ وتَدَعونَ آلَ نَبِيِّكُمُ صلى الله عليه و آله الَّذينَ لا يَنبَغي لَكُم شِقاقُهُم ولا خِلافُهُم ولا أن تَعدِلوا بِهِم مِنَ النّاسِ أحَدا ، ألا إنّي أدعوكُم إلى كِتابِ اللّهِ عَزَّ وجَلَّ وسُنَّةِ نَبِيِّهِ صلى الله عليه و آله وإماتَةِ الباطِلِ وإحياءِ مَعالِمِ الدّينِ ، أقولُ قَولي هذا وأستَغفِرُ اللّهَ لي ولَكُم ولِكُلِّ مُؤمِنٍ ومُؤمِنَةٍ ومُسلِمٍ ومُسلِمَةٍ .
فَقالا : اِشهَد أنَّ عُثمانَ قُتِلَ مَظلوما .
فَقالَ لَهُما : لا أقولُ : إنَّهُ قُتِلَ مَظلوما ولا إنَّهُ قُتِلَ ظالِماً .
قالا : فَمَن لَم يَزعُم أنَّ عُثمانَ قُتِلَ مَظلوما فَنَحنُ مِنهُ بُرَآءُ ، ثُمَّ قاما فَانصَرَفا .
فَقالَ عَلِيٌّ : «إِنَّكَ لَا تُسْمِعُ الْمَوْتَى وَلَا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعَآءَ إِذَا وَلَّوْاْ مُدْبِرِينَ * وَ مَآ أَنتَ بِهَـدِى الْعُمْىِ عَن ضَلَــلَتِهِمْ إِن تُسْمِعُ إِلَا مَن يُؤْمِنُ بِـايَـتِنَا فَهُم مُّسْلِمُونَ» . ۲
ثُمَّ أقبَلَ عَلِيٌّ عَلى أصحابِهِ فَقالَ : لا يَكُن هؤُلاءِ أولى بِالجِدِّ في ضَلالِهِم مِنكُم بِالجِدِّ في حَقِّكُم وطاعَةِ رَبِّكُم . ۳

1.نَتَشْتُ الشيءَ بالمِنْتاشِ : أي استخرجتُه (لسان العرب : ج ۶ ص ۳۵۰ «نتش») .

2.النمل : ۸۰ و ۸۱ .

3.تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۷ ، البداية والنهاية : ج ۷ ص ۲۵۹ نحوه وليس فيه من «وقال شرحبيل» إلى «ومسلم ومسلمة» ؛ وقعة صفّين : ص ۲۰۰ وراجع تاريخ ابن خلدون : ج ۲ ص ۶۲۸ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج5
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همکاری: سیّد محمّدکاظم طباطبایی و سیّد محمود طباطبایی‏نژاد، ترجمه: عبدالهادی مسعودی، محمّد علی سلطانی، مهدی مهریزی، سیّد ابوالقاسم حسینی(ژرفا)، و جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 34783
صفحه از 611
پرینت  ارسال به