507
دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج5

۲۴۱۵.مروج الذّهب :معاويه به دليل مشغول بودنش به على عليه السلام ، با امپراتور روم ، با اموالى كه به سوى وى روانه كرد ، پيمان سازش بست .

۵ / ۶

يارى جُستن از مكّه و مدينه

۲۴۱۶.وقعة صِفّينـ به نقل از صالح بن صدقه ـ: آن گاه كه معاويه خواست به سوى صفّين حركت كند ، به عمرو بن عاص گفت : انديشيده ام كه نامه اى به مردم مكّه و مدينه بفرستيم و در آن ، ماجراى عثمان را به يادشان آوريم تا يا به يارى ما آيند و يا بر جايشان بنشينند .
عمرو گفت : جز اين نيست كه ما به سه كس نامه مى دهيم : يكى آن كه از على خشنود است ، كه بدين سان بر بينايى اش افزوده مى شود ؛ ديگر آن كه هوادار عثمان است ، كه ما چيزى بر او نمى افزاييم ؛ و سوم آن كه كناره گزيده ، كه در نگاه او تو بيش از على قابل اعتماد نيستى .
[ معاويه ]گفت : بايد اين كار را بكنم .
پس نوشتند : امّا بعد ؛ هر چه از ما پنهان بماند ، اين [ حقيقت] پنهان نماناد كه عثمان را على كشته است . دليل اين امر ، جايگاهِ كُشندگانِ عثمان نزد على است . جز اين نيست كه ما خونخواه اوييم ، تا آن گاه كه كشندگانش را به ما وا سپارند و بر پايه كتاب خدا قصاصشان كنيم . پس اگر على آنان را به ما وا نهد ، از او دست مى كشيم و خلافت را به رسم عمر بن خطّاب ، به شورا ميان مسلمانان وا مى نهيم . و امّا خلافت ؛ ما طالب آن نيستيم . پس در خونخواهى عثمان ، ما را يارى دهيد و از سرزمين خويش برخيزيد كه اگر بر يك امر همدست شويم ، على از ادامه راهى كه در آن است ، پروا خواهد كرد .
عبد اللّه بن عمر در پاسخِ آن دو نوشت :
امّا بعد ؛ به جانم سوگند كه جايگاه بصيرت را گم كرده ايد و از جايى دور به خلافت چنگ انداخته ايد . با اين نامه شما ، خداوند تنها به ترديدِ ترديدكنندگان در اين امر،مى افزايد.شما را با خلافت چه كار؟ امّا تو اى معاويه! از آزادشدگانى ؛ و امّا تو اى عمرو! خود ، متّهمى . هان! خويشتن را از من كنار گيريد،كه شما و مرا ياورى نيست.
مردى از انصار نيز همراه نامه عبد اللّه بن عمر ، [ اين بيت شعر را] نوشت :



معاويه! همانا حق ، به آشكارى ، روشن است
و نه چنان است كه تو و عمرو انتظار داريد .


دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج5
506

۲۴۱۵.مروج الذهب :قَد كانَ مُعاوِيَةُ صالَحَ مَلِكَ الرُّومِ عَلى مالٍ يَحمِلُهُ إلَيهِ لِشُغلِهِ بِعَلِيٍّ . ۱

۵ / ۶

الاِستِنصارُ مِن مَكَّةَ وَالمَدينَةِ

۲۴۱۶.وقعة صفّين عن صالح بن صدقة :لَمّا أرادَ مُعاوِيَةُ السَّيرَ إلى صِفّينَ قالَ لِعَمرِو بنِ العاصِ : إنّي قَد رَأَيتُ أن نُلقِيَ إلى أهلِ مَكَّةَ وأهلِ المَدينَةِ كِتابا نَذكُرُ لَهُم فيهِ أمرَ عُثمانَ ، فَإِمّا أن نُدرِكَ حاجَتَنا ، وإمّا أن يَكُفَّ القَومُ عَنّا .
قالَ عَمرٌو : إنَّما نَكتُبُ إلى ثَلاثَةِ نَفَرٍ : راضٍ بِعَلِيٍّ فَلا يَزيدُهُ ذلِكَ إلّا بَصيرَةً ، أو رَجُلٍ يَهوى عُثمانَ فَلَن نَزيدَهُ عَلى ما هُوَ عَلَيهِ ، أو رَجُلٍ مُعتَزِلٍ فَلَستَ بِأَوثَقَ في نَفسِهِ مِن عَلِيٍّ . قالَ : عَلَيَّ ذلِكَ . فَكَتَبا : أمّا بَعدُ ؛ فَإِنَّهُ مَهما غابَت عَنّا مِنَ الاُمورِ فَلَن يَغيبَ عَنّا أنَّ عَلِيّا قَتَلَ عُثمانَ ، وَالدَّليلُ عَلى ذلِكَ مَكانُ قَتَلَتِهِ مِنهُ . وإنَّما نَطلُبُ بِدَمِهِ حَتّى يَدفَعوا إلَينا قَتَلَتَهُ فَنَقتُلَهُم بِكِتابِ اللّهِ ، فَإِن دَفَعَهُم عَلِيٌّ إلَينا كَفَفنا عَنهُ ، وجَعَلناها شورى بَينَ المُسلِمينَ عَلى ما جَعَلَها عَلَيهِ عُمَرُ بنُ الخَطّابِ . وأمَّا الخِلافَةُ فَلَسنا نَطلُبُها ، فَأَعينونا عَلى أمرِنا هذا وَانهَضوا مِن ناحِيَتِكُم ، فِإِنَّ أيدِيَنا وأيدِيَكُم إذَا اجتَمَعَت عَلى أمرٍ واحِدٍ ، هابَ عَلِيٌّ ما هُوَ فيهِ .
فَكَتَبَ إلَيهِما عَبدُ اللّهِ بنُ عُمَرَ : أمّا بَعدُ فَلَعَمري لَقَد أخطَأتُما مَوضِعَ البَصيرَةِ ، وتَناوَلتُماها مِن مَكانٍ بَعيدٍ ، وما زادَ اللّهُ مِن شاكٍّ في هذَا الأَمرِ بِكِتابِكُما إلّا شَكّا . وما أنتُما وَالخِلافَةَ ؟ وأمّا أنتَ يا مُعاوِيَةُ فَطليقٌ ، وأمّا أنتَ يا عَمرُو فَظَنونٌ . ألا فَكُفّا عَنّي أنفُسَكُما ، فَلَيس لَكُما ولا لي نَصيرٌ .
وكَتَبَ رَجُلٌ مِنَ الأَنصارِ مَعَ كِتابِ عَبدِ اللّهِ بنِ عُمَرَ :



مُعاوِيَ إنَّ الحَقَّ أبلَجُ واضِحٌ
ولَيسَ بِما رَبَّصتَ أنتَ ولا عَمرُو . ۲

1.مروج الذهب : ج ۲ ص ۳۸۷ .

2.وقعة صفّين : ص ۶۲ ؛ شرح نهج البلاغة : ج ۳ ص ۱۰۹ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج5
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همکاری: سیّد محمّدکاظم طباطبایی و سیّد محمود طباطبایی‏نژاد، ترجمه: عبدالهادی مسعودی، محمّد علی سلطانی، مهدی مهریزی، سیّد ابوالقاسم حسینی(ژرفا)، و جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 34859
صفحه از 611
پرینت  ارسال به