99
دانش نامه عقايد اسلامي ج7

۵۲۳۴.امام على عليه السلام:ستايش ، براى خدايى است كه از چيزى به وجود نيامده، و آنچه را موجود است ، از چيزى به وجود نياورده است... . [ او ]همه گروه هاى موجودات را بر پروردگار بودنش، ناتوانى آنها را بر توانايى اش، آغازْ داشتنِ آنها را بر بى آغازى اش، و نابودى آنها را بر پايدارى اش، گواه گرفته است . پس موجودات ، گريزى از ادراك شدنشان به وسيله خدا ندارند ، و از فراگيرى خدا بر خويش گريزى ندارند ، و نمى توانند از حسابگرى خدا پوشيده باشند و مانع چيرگى خدا بر خويش شوند.

۵۲۳۵.امام زين العابدين عليه السلام:خدايا! از تو مى خواهم... به بزرگ ترين و بزرگ ترين و بزرگ ترين نامت ، كه ملكوت آسمان ها و زمين را فراگرفته است... .

۵۲۳۶.امام صادق عليه السلام:پاك است خدايى كه داناست و غفلت نمى كند ، پاك است خدايى كه فراگيرنده آفريدگان است، بدون غيبت ، پاك است خدايى كه پوشيده است و ديده نمى شود!

۵۲۳۷.امام صادق عليه السلامـ در پاسخ به اين سؤال كه : چه فرقى است ميان اين كه [ هنگام دعا ]دست هاى خود را به سوى آسمانْ بلند كنيد ، يا به سمت زمين ، پايين بياوريد؟ ـ: اين دو حالت در دانش و احاطه و توانايى خدا فرقى نمى كند؛ امّا خداوند عز و جل به دوستان و بندگان خود ، دستور داده كه دستانشان را به سمت آسمان به سوى عرش ، دراز كنند؛ چون آسمان را معدن روزى قرار داده است . پس ما همان مطلب را كه قرآن مقرّر كرده، مقرّر كرده ايم.


دانش نامه عقايد اسلامي ج7
98

۵۲۳۴.عنه عليه السلام :الحَمدُ للّهِِ الَّذي لا مِن شَيءٍ كانَ ، ولا مِن شَيءٍ كَوَّنَ ما قَد كانَ ... مُستَشهِدٌ بِكُلِّيَّةِ الأَجناسِ عَلى رُبوبِيَّتِهِ ، وبِعَجزِها عَلى قُدرَتِهِ ، وبِفُطورِها ۱ عَلى قِدمَتِهِ ، وبِزَوالِها عَلى بَقائِهِ ، فَلا لَها مَحيصٌ عَن إِدراكِهِ إِيّاها ، ولا خُروجٌ مِن إِحاطَتِهِ بِها ، ولاَ احتِجابٌ عَن إِحصائِهِ لَها ، ولاَ امتِناعٌ مِن قُدرَتِهِ عَلَيها . ۲

۵۲۳۵.الإمام زين العابدين عليه السلام :اللّهُمَّ إِنّي أَسأَ لُكَ . . . بِالاِسمِ الأَعظَمِ الأَعظَمِ الأَعظَمِ ، المُحيطِ بِمَلَكوتِ السَّماواتِ وَالأَرضِ . ۳

۵۲۳۶.الإمام الصادق عليه السلام :سُبحانَ مَن هُوَ عالِمٌ لا يَسهو ۴ ، سُبحانَ مَن هُوَ مُحيطٌ بِخَلقِهِ لا يَغيبُ ، سُبحانَ مَن هُوَ مُحتَجِبٌ لا يُرى . ۵

۵۲۳۷.عنه عليه السلامـ لَمّا سُئِلَ : مَا الفَرقُ بَينَ أَن تَرفَعوا أَيدِيَكُم إِلَى السَّماءِ وبَينَ أَن تَخفِضوها نَحوَ الأَرضِ؟ ـ: ذلِكَ في عِلمِهِ وإِحاطَتِهِ وقُدرَتِهِ سَواءٌ ، ولكِنَّهُ عز و جل أَمَرَ أَولياءَهُ وعِبادَهُ بِرَفعِ أَيديهِم إِلَى السَّماءِ نَحوَ العَرشِ ؛ لِأَنَّهُ جَعَلَهُ مَعدِنَ الرِّزقِ ، فَثَبَّتنا ما ثَبَّتَهُ القُرآنُ . ۶

1.الفَطْرُ : الابتداء والاختراع (النهاية : ج ۳ ص ۴۵۷) .

2.التوحيد : ص ۶۹ و ص ۷۱ ح ۲۶ ، عيون أخبار الرضا : ج ۱ ص ۱۲۲ ح ۱۵ كلاهما عن الهيثم بن عبداللّه الرمّاني عن الإمام الرضا عن آبائه عليهم السلام ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۲۲۲ ح ۲ .

3.مهج الدعوات : ص ۲۰۰ عن أبان بن تغلب عن الإمام الصادق عليه السلام ، الإقبال : ج ۱ ص ۳۲۹ عن الإمام الصادق عليه السلام ، بحار الأنوار : ج ۹۸ ص ۱۳۳ ح ۳ وج ۹۵ ص ۱۶۶ ح ۲۱ .

4.السَّهو : الغفلة (الصحاح : ج ۶ ص ۲۳۸۶) .

5.الدعوات : ص ۹۳ ح ۲۲۸ ، بحار الأنوار : ج ۹۴ ص ۲۰۶ ح ۳ .

6.التوحيد : ص ۲۴۸ ح ۱ ، الاحتجاج : ج ۲ ص ۱۹۹ ح ۲۱۳ كلاهما عن هشام بن الحكم ، بحار الأنوار : ج ۱۰ ص ۱۹۹ ح ۳ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج7
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 19191
صفحه از 507
پرینت  ارسال به