83
دانش نامه عقايد اسلامي ج7

فصل شصت و هفتم : مُجيب

واژه شناسى «مُجيب»

صفت «مُجيب (اجابت كننده / پاسخ دهنده) » ، اسم فاعل از «أجابَ، يُجيبُ» و از ريشه «جوب» به معناى «باز گرداندن سخن» است.
گفته مى شود: «جواب پرسش او را داد»؛ امّا سخن ، «جواب» ناميده نمى شود ، مگر اين كه پس از پرسش و درخواست باشد. مُجيب، كسى است كه در برابر دعا و درخواست، قبول و بخشش مى كند.

مجيب ، در قرآن و حديث

در قرآن كريم ، برگرفته از ريشه «جوب» ، چهارده بار در مورد خداى متعال به كار رفته است و صفت «مُجيب» ، يك بار در اين آيه كريم آمده است : «إِنَّ رَبِّى قَرِيبٌ مُّجِيبٌ؛ پروردگار من ، نزديك و پاسخ دهنده است» .
در قرآن و احاديث ، صفت «مجيب» و افعال هم ريشه آن ، در مورد دعا و درخواست به كار رفته است ، و خداوند است كه به دعاكنندگان و نيازمندان و درماندگان و توبه كنندگان ، پاسخ مثبت مى دهد و نيازهايشان را برآورده مى سازد.


دانش نامه عقايد اسلامي ج7
82

الفصل السابع والستون: المجيب

المجيب لغةً

«المجيب» اسم فاعل من أَجاب ، يُجيب من مادّة «جوب» وهو مراجعة الكلام ۱ . يقال: أَجاب عن سؤاله ۲ . ولا يُسمّى جوابا إِلاّ بعد طلب ۳ . المجيب ، هو الذي يقابل الدعاء والسؤال بالقبول والعطاء ۴ .

المجيب في القرآن والحديث

لقد وردت مشتقّات مادّة «جوب» أربع عشرة مرّةً بالنسبة إلى اللّه تعالى في القرآن الكريم؛ وجاءت صفة «المجيب» مرّةً واحدةً في الآية الكريمة : «إِنَّ رَبِّى قَرِيبٌ مُّجِيبٌ» ۵ .
وقد استعمل القرآن والأحاديث صفة «المجيب» والأفعال المتعلّقة به في الدعاء والطلب ، واللّه يُجيب الداعين والمحتاجين والمضطرّين والتوّابين ويقضي حوائجهم .

1.معجم مقاييس اللغة : ج ۱ ص ۴۹۱ .

2.الصحاح : ج ۱ ص ۱۰۴ .

3.المصباح المنير : ص ۱۱۳ .

4.النهاية : ج ۱ ص ۳۱۰ .

5.هود : ۶۱ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج7
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 19157
صفحه از 507
پرینت  ارسال به