167
دانش نامه عقايد اسلامي ج7

۵۳۰۰.امام صادق عليه السلام:اراده بندگان ، عبارت است از همان چيزى كه در درون مى گذرد و آن افعالى كه پس از آن ، ظاهر مى شوند، و امّا در مورد خداوند عز و جل، اراده كار، ايجاد آن است. همانا به آن فعل مى گويد: «باش!» ، پس بدون دشوارى و چگونگى، به وجود مى آيد .

۵۳۰۱.الكافىـ به نقل از صفوان بن يحيى ـ: به امام رضا عليه السلام گفتم: از اراده خدا و آفريدگان ، آگاهم كن.
امام عليه السلام فرمود: «اراده آفريدگان ، همان چيزى است كه در درون مى گذرد و آن افعالى كه پس از آن برايشان آشكار مى گردد. و امّا در مورد خداى والا، اراده او ايجاد كردنِ اوست ، نه جز اين؛ چرا كه خدا ، تأمّل و كوشش و انديشه نمى كند و اين ويژگى ها ، از او بركنار است. اينها ويژگى هاى آفريدگان است. پس اراده خدا ، فعل است ، نه جز آن . به آن [ چه بخواهد ، ] مى گويد: «باش!» ، پس به وجود مى آيد، بدون تلفّظ و سخن گفتن با زبان و آهنگ كردن و تفكّر، و براى اراده خدا چگونگى وجود ندارد، همان طور كه ذات خدا چگونگى ندارد.

۵۳۰۲.امام صادق عليه السلام:آن گاه كه موسى عليه السلام بالاى كوه طور رفت و با پروردگارش راز و نياز كرد ، گفت: پروردگارا! گنجينه ها و اندوخته هايت را به من نشان ده.
پس خدا فرمود: «اى موسى! خزائن من ، تنها اين است كه وقتى چيزى را اراده كنم ، به آن مى گويم: باش! پس به وجود مى آيد».

۵۳۰۳.امام زين العابدين عليه السلامـ در دعاى روز عرفه ـ: تويى كه اراده كردى ، پس اراده ات حتمى است ، و حكم كردى، پس حُكمت عادلانه است ، و داورى كردى، پس داورى ات منصفانه است .


دانش نامه عقايد اسلامي ج7
166

۵۳۰۰.الإمام الصادق عليه السلام :إِنَّ الإِرادَةَ مِنَ العِبادِ الضَّميرُ وما يَبدو بَعدَ ذلِكَ مِنَ الفِعلِ ، وأَمّا مِنَ اللّهِ عز و جلفَالإِرادَةُ لِلفِعلِ إِحداثُهُ ، إِنَّما يَقولُ لَهُ : كُن فَيَكونُ بِلا تَعَبٍ ولا كَيفٍ . ۱

۵۳۰۱.الكافي عن صفوان بن يحيى :قُلتُ لِأَبِي الحَسَنِ عليه السلام : أَخبِرني عَنِ الإِرادَةِ مِنَ اللّهِ ومِنَ الخَلقِ ؟
قالَ : فَقالَ : الإِرادَةُ مِنَ الخَلقِ الضَّميرُ وما يَبدو لَهُم بَعدَ ذلِكَ مِنَ الفِعلِ ، وأَمّا مِنَ اللّهِ تَعالى فَإِرادَتُهُ إِحداثُهُ لا غَيرُ ؛ ذلِكَ لِأَنَّهُ لا يُرَوّي ولا يَهُمُّ ولا يَتَفَكَّرُ ، وهذِهِ الصِّفاتُ مَنفِيَّةٌ عَنهُ وهِيَ صِفاتُ الخَلقِ ، فَإِرادَةُ اللّهِ الفِعلُ لا غَيرُ ذلِكَ ، يَقولُ لَهُ : كُن فَيَكونُ ، بِلا لَفظٍ ولا نُطقٍ بِلِسانٍ ولا هِمَّةٍ ولا تَفَكُّرٍ ولا كَيفَ لِذلِكَ ، كَما أَنَّهُ لا كَيفَ لَهُ . ۲

۵۳۰۲.الإمام الصادق عليه السلام :لَمّا صَعِدَ موسى عليه السلام إِلَى الطّورِ فَناجى رَبَّهُ عز و جل قالَ : يا رَبِّ ، أَرِني خَزائِنَكَ .
فَقالَ : يا موسى ، إِنَّما خَزائِني إِذا أَرَدتُ شَيئا أَن أَقولَ لَهُ : «كُن» فَيَكونُ . ۳

۵۳۰۳.الإمام زين العابدين عليه السلامـ مِن دُعائِهِ يَومَ عَرَفَةَ ـ: أَنتَ الَّذي أَرَدتَ فَكانَ حَتما ما أَردَتَ ، وقَضَيتَ فَكانَ عَدلاً ما قَضَيتَ ، وحَكَمتَ فَكانَ نَصَفا ما حَكَمتَ . ۴

1.بحار الأنوار : ج ۳ ص ۱۹۶ عن المفضّل بن عمر في الخبر المشتهر بتوحيد المفضل .

2.الكافي : ج ۱ ص ۱۰۹ ح ۳ ، التوحيد : ص ۱۴۷ ح ۱۷ ، عيون أخبار الرضا : ج ۱ ص ۱۱۹ ح ۱۱ ، مختصر بصائر الدرجات : ص ۱۴۰ كلّها نحوه ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۱۳۷ ح ۴ .

3.معاني الأخبار : ص ۴۰۲ ح ۶۵ ، التوحيد : ص ۱۳۳ ح ۱۷ ، الأمالي للصدوق : ص ۶۰۱ ح ۸۳۳ ، قصص الأنبياء : ص ۱۶۵ ح ۱۹۰ كلّها عن مقاتل بن سليمان ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۱۳۵ ح ۱ .

4.الصحيفة السجّاديّة : ص ۱۸۶ الدعاء ۴۷ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج7
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 19223
صفحه از 507
پرینت  ارسال به