75
دانش نامه عقايد اسلامي ج6

«آسمان ها و زمين و آنچه را ميان آن دو است ، جز به حق و [با] مدّتى معيّن نيافريديم ، و كسانى كه كفر ورزيدند ، از آنچه بيم داده شدند، روى گردان اند» .

«و آسمان و زمين و آنچه را ميان آن دو است ، به باطل نيافريديم. آن ، پندار كسانى است كه كافر گشتند. پس واى بر كسانى كه كافر شدند از آتش [جهنّم]!» .

«و آسمان ها و زمين و آنچه را ميان آن دو است ، به بازى نيافريديم» .

ر . ك : آل عمران : آيه ۱۹۱ ، انعام : آيه ۷۳ ، زمر : آيه ۵ ، روم : آيه ۸ ، عنكبوت : آيه ۴۴ ، حجر : آيه ۸۵ ، دخان : آيه ۳۹ ، جاثيه : آيه ۲۲ ، تغابن : آيه ۳ ، ص : آيه ۲۷.

حديث

۴۵۱۷.امام على عليه السلام :خداوند سبحان ، كارى را بيهوده نيافريده تا خود را سرگرم كند.

۴۵۱۸.امام صادق عليه السلامـ آن گاه كه از ايشان پرسيده شد : خداوند ، براى چه آفريدگان را آفريده است؟ ـ: همانا خداوند والا و بلندمرتبه، آفريدگان خود را بيهوده نيافريده و آنان را پوچ ، فرو نگذاشته است ؛ بلكه ايشان را براى پديدار ساختن توانايى خود و براى اين كه ايشان را به طاعت خود مكلّف كند ، آفريده است ، تا بدان ، سزاوار خشنودى او گردند ، و ايشان را براى آن كه از ايشان ، سودى فرا چنگ آورد ، و براى آن كه با ايشان زيانى را براند ، نيافريده است ؛ بلكه ايشان را آفريده تا به آنها سود دهد و به خوشى جاويدان برساند.

۲۲ / ۳ ـ ۳

انديشه

۴۵۱۹.امام على عليه السلام :آفريدگان را بدون انديشه آفريد ؛ زيرا انديشه تنها شايسته دارندگان درون است و [خدا] در ذات خود ، درون ندارد.


دانش نامه عقايد اسلامي ج6
74

«مَا خَلَقْنَا السَّمَـوَ تِ وَ الْأَرْضَ وَ مَا بَيْنَهُمَا إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ أَجَلٍ مُّسَمًّى وَ الَّذِينَ كَفَرُواْ عَمَّا أُنذِرُواْ مُعْرِضُونَ » . ۱

«وَ مَا خَلَقْنَا السَّمَاءَ وَ الْأَرْضَ وَ مَا بَيْنَهُمَا بَـطِلاً ذَ لِكَ ظَنُّ الَّذِينَ كَفَرُواْ فَوَيْلٌ لِّلَّذِينَ كَفَرُواْ مِنَ النَّارِ » . ۲

«وَ مَا خَلَقْنَا السَّمَـوَ تِ وَ الْأَرْضَ وَ مَا بَيْنَهُمَا لَـعِبِينَ » . ۳

راجع : آل عمران : ۱۹۱ ، الأنعام : ۷۳ ، الزمر : ۵ ، الروم : ۸ ، العنكبوت : ۴۴ ،
الحِجر : ۸۵ ، الدخان : ۳۹ ، الجاثية : ۲۲ ، التغابن : ۳ ، ص : ۲۷ .

الحديث

۴۵۱۷.الإمام عليّ عليه السلام :ما خَلَقَ اللّهُ سُبحانَهُ أَمرأً عَبَثا فَيَلهُوَ . ۴

۴۵۱۸.الإمام الصادق عليه السلامـ لَمّا سُئِلَ : لِمَ خَلَقَ اللّهُ الخَلقَ ؟ ـ: إِنَّ اللّهَ ـ تَبارَكَ وتَعالى ـ لَم يَخلُق خَلقَهُ عَبَثا ولَم يَترُكهُم سُدىً ، بَل خَلَقَهُم لاِءظهارِ قُدرَتِهِ ، ولِيُكَلِّفَهُم طاعَتَهُ ، فَيَستَوجِبوا بِذلِكَ رِضوانَهُ ، وما خَلَقَهُم لِيَجلِبَ مِنهُم مَنفَعَةً ، ولا لِيَدفَعَ بِهِم مَضَرَّةً ، بَل خَلَقَهُم لِيَنفَعَهُم ويوصِلَهُم إِلى نَعيمِ الأَبَدِ . ۵

۲۲ / ۳ ـ ۳

الرَّوِيَّةُ

۴۵۱۹.الإمام عليّ عليه السلام :خَلَقَ الخَلقَ مِن غَيرِ رَوِيَّةٍ ؛ إِذ كانَتِ الرَّوِيّاتُ لا تَليقُ إِلاّ بِذَوِي الضَّمائِرِ ، ولَيسَ بِذي ضَميرٍ في نَفسِهِ . ۶

1.الأحقاف : ۳ .

2.ص : ۲۷ .

3.الدخان : ۳۸ .

4.غرر الحكم : ح ۹۶۰۶ ، بحار الأنوار : ج ۷۸ ص ۵ ح ۵۵ نقلاً عن مطالب السؤول نحوه .

5.علل الشرائع : ص ۹ ح ۲ عن محمّد بن عمارة ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۳۱۳ ح ۲ .

6.نهج البلاغة : الخطبة ۱۰۸ و۹۰ و۹۱ عن مسعدة بن صدقة عن الإمام الصادق عليه السلاموكلاهما نحوه .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج6
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39434
صفحه از 593
پرینت  ارسال به