541
دانش نامه عقايد اسلامي ج6

۵۵ / ۶

آنچه نزديك بودن خدا ، از طريق آن ، توصيف نمى شود

۵۱۱۴.امام على عليه السلام :نزديك است به اشيا، امّا نه در آميزنده [با آنها] ؛ دور است از آنها، امّا نه جدا شونده.

۵۱۱۵.امام على عليه السلام :[ خداوند،] برتر و بالاتر از آفريده هاست، بى دورى از ايشان ؛ نزديك است به آنها، بى لمس كردن آنها توسّط او.

۵۱۱۶.امام على عليه السلام :با چسبيدن، به چيزها نزديك نشد و با جدا شدن، از آنها دور نيست.

۵۱۱۷.امام على عليه السلام :در بلند پايگى پيشى گرفته است. پس چيزى بلندپايه تر از او نيست و در نزديكى، [آن سان ]نزديك شده كه چيزى نزديك تر از او نيست. پس نه بلند پايگى اش، او را از چيزى از آفريده هايش دور داشته است و نه نزديكى اش آنها را در جايگاه، با او برابر ساخته است.

۵۱۱۸.امام حسين عليه السلام :نزديك است، امّا نه چسبيده [به اشيا] و دور است، امّا نه با فاصله.

۵۱۱۹.امام صادق عليه السلامـ درباره سخن خداى متعال: «رحمتگرى كه بر عرش، استوا يافت» ـ: نسبتش به همه چيز، يكسان است. پس چيزى به او نزديك تر از چيزى نيست. هيچ دورى، از او دور نشده و نزديكى به او نزديك نشده است.
نسبتش به همه چيز، يكسان است.


دانش نامه عقايد اسلامي ج6
540

۵۵ / ۶

ما لا يُوصَفُ قُربُهُ بِهِ

۵۱۱۴.الإمام عليّ عليه السلامقَريبٌ مِنَ الأَشياءِ غَيرَ مُلابِسٍ ۱ ، بَعيدٌ مِنها غَيرَ مُبايِنٍ . ۲

۵۱۱۵.عنه عليه السلام :المُتَعالي عَنِ الخَلقِ بِلا تَباعُدٍ مِنهُم ، القَريبُ مِنهُم بِلا مُلامَسَةٍ مِنهُ لَهُم . ۳

۵۱۱۶.عنه عليه السلام :لَم يَقرُب مِنَ الأَشياءِ بِالتِصاقٍ ، ولَم يَبعُد عَنها بِافتِراقٍ . ۴

۵۱۱۷.عنه عليه السلام :سَبَقَ فِي العُلُوِّ فَلا شَيءَ أَعلى مِنهُ ، وقَرُبَ فِي الدُّنُوِّ فَلا شَيءَ أَقرَبُ مِنهُ ، فَلاَ استِعلاؤُهُ باعَدَهُ عَن شَيءٍ مِن خَلقِهِ ، ولا قُربُهُ ساواهُم فِي المَكانِ بِهِ . ۵

۵۱۱۸.الإمام الحسين عليه السلام :قَريبٌ غَيرُ مُلتَصِقٍ ، وبَعيدٌ غَيرُ مُتَقَصٍّ . ۶

۵۱۱۹.الإمام الصادق عليه السلامـ في قَولِهِ تَعالى: «الرَّحْمَـنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى» ۷ ـ: اِستَوى في كُلِّ شَيءٍ، فَلَيسَ شَيءٌ أَقرَبَ إِلَيهِ مِن شَيءٍ ، لَم يَبعُد مِنهُ بَعيدٌ ، ولَم يَقرُب مِنهُ قَريبٌ ، اِستَوى في كُلِّ شَيءٍ . ۸

1.لابَسْت الأمر: خالطته (الصحاح : ج ۳ ص ۹۷۴) . وفي بحار الأنوار : «ملامس» بدل «ملابس» .

2.نهج البلاغة : الخطبة ۱۷۹ ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۵۲ ح ۲۹ .

3.التوحيد: ص ۳۳ ح ۱ ، الكافي: ج ۱ ص ۱۴۲ ح ۷ نحوه وكلاهما عن الحارث الأعور ، بحار الأنوار: ج ۴ ص ۲۶۶ ح ۱۴ .

4.نهج البلاغة: الخطبة ۱۶۳ ، بحار الأنوار: ج ۴ ص ۳۰۶ ح ۳۵ .

5.نهج البلاغة: الخطبة ۴۹ ، شرح الأخبار: ج ۲ ص ۳۱۲ ح ۶۴۰ عن جعفر بن سليمان ، بحار الأنوار: ج ۴ ص ۳۰۸ ح ۳۶ .

6.التوحيد: ص ۸۰ ح ۳۵ ؛ روضة الواعظين: ص ۴۳ وفيه «منفصل» بدل «متقصّ» وكلاهما عن عكرمة ، تفسير العيّاشي: ج ۲ ص ۳۳۷ ح ۶۴ عن يزيد بن رويان نحوه ، التفسير المنسوب إلى الإمام العسكري عليه السلام: ص ۵۱ ح ۲۴ عن الإمام الرضا عليه السلاموفيه «ملتزق» بدل «ملتصق» ، تاريخ دمشق: ج ۱۴ ص ۱۸۴ عن عكرمة وفيه «منتقص» بدل «متقصٍّ» .

7.طه: ۵ .

8.الكافي: ج ۱ ص ۱۲۸ ح ۸ ، التوحيد: ص ۳۱۵ ح ۲ وفيه «من كلّ شيء» بدل «في كلّ شيء» في كلا الموضعين وكلاهما عن عبدالرحمن بن الحجّاج ، بحار الأنوار: ج ۳ ص ۳۳۷ ح ۴۷ وراجع: الكافي: ج ۱ ص ۱۲۸ ح ۷ وص ۱۲۷ ح ۶ وتفسير القمّي: ج ۲ ص ۵۹ ومعاني الأخبار: ص ۲۹ ح ۱ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج6
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39302
صفحه از 593
پرینت  ارسال به