427
دانش نامه عقايد اسلامي ج6

۴۹۶۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند مى فرمايد : «من، همنشين كسى هستم كه با من همنشين شود، و فرمانبر كسى هستم كه از من فرمان بَرد، و آمرزنده كسى هستم كه از من، آمرزش بخواهد».

۴۹۶۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند، آمرزنده است، مگر كسى را كه از خدا بگريزد، همچون گريختن شتر از مالك خود.

۴۹۶۶.امام زين العابدين صلى الله عليه و آله :بار خدايا! بر محمّد و خاندان او درود فرست و آنچه را كه [ از حقوق ]براى تو بر من واجب است، بر من ببخش و مرا از آنچه [ از كيفر ]سزاوار آنم، سلامت بدار و مرا از آنچه بدكاران از آن مى هراسند، پناه ده ؛ زيرا تو بر بخشايش، توانا و توانگرى، ۱ براى آمرزش، مورد اميدى، و به گذشت، شناخته شده اى. براى نيازم، جز تو جايگاه نياز آوردنى نيست و براى گناهم، جز تو آمرزنده اى نيست.

۴۹۶۷.الكافىـ به نقل از محمّد بن مسلم ـ: امام باقر عليه السلام فرمود : «اى محمّد بن مسلم! گناهان مؤمن، هر گاه از آنها باز گردد، براى او آمرزيده است. پس مؤمن بايد براى آنچه پس از بازگشت و آمرزش، از سر مى گيرد، كار كند. هان! به خدا سوگند، اين تنها براى اهل ايمان است».
گفتم : اگر چه پس از بازگشت و آمرزش خواهى از گناهان ، [به گناه] باز گردد و باز توبه كند؟!
فرمود : «اى محمّد بن مسلم! آيا مى پندارى كه بنده مؤمن، از گناهش پشيمان مى شود و از آن ، آمرزش مى خواهد و باز مى گردد ؛ امّا خدا بازگشتِ او را نمى پذيرد؟!».
گفتم : زيرا او اين كار را بارها انجام داده است. هر بار ، گناه مى كند و سپس باز مى گردد و از خدا، آمرزش مى خواهد.
فرمود : «هر گاه مؤمن به آمرزش خواهى و توبه [به درگاه خدا] باز گردد، خدا با آمرزش خود به او باز مى گردد ، و خدا آمرزگارِ مهربان است، توبه را مى پذيرد و از گناهان در مى گذرد . پس مبادا مؤمنان را از رحمت خدا نااميد كنى».

1.«مَلى ء» ـ كه در متن عربى حديث آمده ـ ، به معناى : مقتدرِ غنى (تواناى توانگر) است (ر.ك : رياض السالكين: ج ۲ ص ۵۱۵).


دانش نامه عقايد اسلامي ج6
426

۴۹۶۴.عنه صلى الله عليه و آله :إِنَّ اللّهَ يَقولُ: أَنَا جَليسُ مَن جالَسَني، ومُطيعُ مَن أَطاعَني، وغافِرُ مَنِ استَغفَرَني. ۱

۴۹۶۵.عنه صلى الله عليه و آله :إِنَّ اللّهَ غافِرٌ إِلاّ مَن شَرَدَ عَلَى اللّهِ شِرادَ البَعيرِ ۲ عَلى أَهلِهِ. ۳

۴۹۶۶.الإمام زين العابدين عليه السلام :اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وآلِهِ، وَهب لي ما يَجِبُ عَلَيَّ لَكَ، وعافِني مِمّا أَستَوجِبُهُ مِنكَ، وأَجِرني ۴ مِمّا يَخافُهُ أَهلُ الإِساءَةِ، فَإِنَّكَ مَليءٌ بِالعَفوِ، مَرجُوٌّ لِلمَغفِرَةِ، مَعروفٌ بِالتَّجاوُزِ ، لَيسَ لِحاجَتي مَطلَبٌ سِواكَ، ولا لِذَنبي غافِرٌ غَيرَكَ. ۵

۴۹۶۷.الكافي عن محمّد بن مسلم عن الإمام الباقر عليه السلام، قالَ:يا مُحَمَّدَ بنَ مُسلِمٍ ، ذُنوبُ المُؤمِنِ إِذا تابَ مِنها مَغفورَةٌ لَهُ، فَليَعمَلِ المُؤمِنُ لِما يَستَأنِفُ بَعدَ التَّوبَةِ وَالمَغفِرَةِ، أَما وَاللّهِ إِنَّها لَيسَت إِلاّ لِأَهلِ الإِيمانِ.
قُلتُ: فَإِن عادَ بَعدَ التَّوبَةِ وَالاِستِغفارِ مِنَ الذُّنوبِ وعادَ فِي التَّوبَةِ؟!
فَقالَ: يا مُحَمَّدَ بنَ مُسلِمٍ ، أَتَرَى العَبدَ المُؤمِنَ يَندَمُ عَلى ذَنبِهِ ويَستَغفِرُ مِنُه ويَتوبُ ثُمَّ لا يَقبَلُ اللّهُ تَوبَتَهُ؟
قُلتُ: فَإِنَّهُ فَعَلَ ذلِكَ مِرارا، يُذنِبُ ثُمَّ يَتوبُ ويَستَغفِرُ اللّهَ.
فَقالَ: كُلَّما عادَ المُؤمِنُ بِالاِستِغفارِ وَالتَّوبَةِ عادَ اللّهُ عَلَيهِ بِالمَغفِرَةِ، وإِنَّ اللّهَ غَفورٌ رَحيمٌ يَقبَلُ التَّوبَةَ ويَعفو عَنِ السَّيِّئاتِ، فَإِيّاكَ أَن تُقَنِّطَ المُؤمِنينَ مِن رَحمَةِ اللّهِ. ۶

1.الإقبال: ج ۳ ص ۱۷۴، بحار الأنوار : ج ۹۸ ص ۳۷۷ ح ۱ .

2.شَرَد على اللّه : أي خرج عن طاعته. يقال : شَرَدَ البعير ؛ إذا نفر وذهب في الأرض (النهاية: ج ۲ ص ۴۵۷) .

3.كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۱۲ ح ۴۳۷۱۷ نقلاً عن مسند ابن حنبل : ج ۸ ص ۲۸۸ ح ۲۲۲۸۹ والمستدرك على الصحيحين : ج ۱ ص ۱۲۳ ح ۱۸۴ وفيهما «كُلّكم يدخل الجنّة» بدل «إنّ اللّه غافر» .

4.تُجيرُهُ : تُؤمّنه (النهاية: ج ۱ ص ۳۱۳) .

5.الصحيفة السجّاديّة: ص ۵۵ الدعاء ۱۲ .

6.الكافي: ج ۲ ص ۴۳۴ ح ۶، بحار الأنوار : ج ۶ ص ۴۰ ح ۷۱ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج6
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39603
صفحه از 593
پرینت  ارسال به