41
دانش نامه عقايد اسلامي ج6

۴۴۷۲.الكافىـ به نقل از محمّد بن مسلم ـ: از امام صادق عليه السلام از سخن خداوند عز و جل «به هر چيزى آفرينش آن را عطا كرد . آن گاه ، رهنمون گشت» پرسيدم .
فرمود : «چيزى از آفريدگان خدا نيست ، مگر آن كه نرينه يا مادينه همگونه خود را مى شناسد.»
گفتم : [ جمله] «آن گاه رهنمون گشت» چه معنايى دارد؟
فرمود : «او را به نكاح و زناى با همگونه خود ، رهنمون گشت».

۴۴۷۳.رجال الكشّىـ به نقل از ابو جعفر احول ـ: ابن ابى العوجاء يك بار گفت : آيا كسى كه چيزى را بسازد و آن را پديد آورد تا اين كه دانسته شود كه آن ، از ساختِ اوست، آفريدگار آن نيست؟
گفتم : آرى.
[گفت :] يك يا دو ماه به من فرصت بده. سپس بيا تا [خالق بودنم را] به تو نشان دهم.
گفت : حج گزاردم و بر امام صادق عليه السلاموارد شدم. فرمود : «او (ابن ابى العوجاء) دو جمجمه براى تو آماده كرده است و او همراه با شمارى از ياران خود ، آن را با خود خواهد آورد. سپس ، آن دو جمجمه را براى تو بيرون خواهد آورد كه پُر از كِرم شده اند و به تو خواهد گفت : اين كِرم ها از كار من پديد آمده است . پس به او بگو : اگر از ساخت توست و تو آن را پديد آورده اى، نرينه هاى آن را از مادينگان جدا كن.
پس [از ارائه پاسخ ، ] ابن ابى العوجاء گفت : به خدا سوگند ، اين [پاسخ ، ]از گفته هاى خودت نيست . اين را شتران از حجاز آورده اند (كنايه از آموختن از امام صادق عليه السلام ).


دانش نامه عقايد اسلامي ج6
40

۴۴۷۲.الكافي عن محمّد بن مسلم :سَأَلتُ أَبا عَبدِ اللّهِ عليه السلام عَن قَولِ اللّهِ عز و جل : «أَعْطَى كُلَّ شَىْ ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَى » . ۱
قالَ : لَيسَ شَيءٌ مِن خَلقِ اللّهِ إِلاّ وهُوَ يُعرَفُ مِن شَكلِهِ الذَّكَرُ مِنَ الأُنثى .
قُلتُ : ما يَعني «ثُمَّ هَدَى » .
قالَ : هَداهُ لِلنِّكاحِ وَالسِّفاحِ مِن شَكلِهِ . ۲

۴۴۷۳.رجال الكشّي عن أَبي جعفر الأَحول :قالَ ابنُ أَبِي العَوجاءِ مَرَّةً : أَلَيسَ مَن صَنَعَ شَيئا وأَحدَثَهُ حَتّى يُعلَمَ أَنَّهُ مِن صَنعَتِهِ فَهُوَ خالِقُهُ ؟
قُلتُ ۳ : بَلى .
[قالَ :] ۴ فَأَجِّلني شَهرا أَو شَهرَينِ ، ثُمَّ تَعالَ حَتّى أُرِيَكَ ، قالَ : فَحَجَجتُ فَدَخَلتُ عَلى أَبي عَبدِ اللّهِ عليه السلام ، فَقالَ : أما إِنَّهُ قَد هَيَّأ لَكَ شَأنَينِ ۵ وهُوَ جاءٍ بهِ مَعَهُ بِعِدَّةٍ مِن أَصحابِهِ ، ثُمَّ يُخرِجُ لَكَ الشَّأنَينِ قَدِ امتَلآ دودا ، ويَقولُ لَكَ : هذا الدّودُ يَحدُثُ مِن فِعلي ، فَقُل لَهُ : إِن كانَ مِن صُنعِكَ وأَنتَ أَحدَثتَهُ فَمَيِّز ذُكورَهُ مِنَ الإِناثِ . فَقالَ : هذِهِ وَاللّهِ لَيسَت مِن أَبزارِكَ ۶ ، هذِهِ الَّتي حَمَلَتهَا الإِبِلُ مِنَ الحجِازِ . ۷

1.طه : ۵۰ .

2.الكافي : ج ۵ ص ۵۶۷ ح ۴۹ .

3.في المصدر : «قالَ» ، والصحيح ما أثبتناه كما في بحار الأنوار .

4.ما بين المعقوفين سقط من المصدر وأثبتناه من بحار الأنوار .

5.في بحار الأنوار : «شاتين» .

6.الأبزار : ما يطيبُ به الغذاء ، وكذا التَّوابِل . وفي المجاز : مثلي لا يخفى عليه أبازيرك ؛ أي زياداتك في القول . وبزّر فلانٌ كلامه : إذا توبَلَه (تاج العروس : ج ۶ ص ۷۷ و ۷۸) .

7.رجال الكشّي : ج ۲ ص ۴۳۰ ح ۳۳۲ ، بحار الأنوار : ج ۴۷ ص ۴۰۶ ح ۱۰ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج6
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39463
صفحه از 593
پرینت  ارسال به