363
دانش نامه عقايد اسلامي ج6

۴۸۹۸.امام باقر عليه السلام :خداوند متعال را دانشى ويژه و دانشى فرا گير است. امّا دانش ويژه ، دانشى است كه فرشتگان مقرّب و پيامبران مرسلِ خود را از آن آگاه نگردانده است ؛ و امّا دانش فراگير او، آن دانش اوست كه فرشتگان مقرّب و انبياى مُرسل خود را از آن آگاه كرده و از پيامبر خدا به ما رسيده است.

۴۸۹۹.امام صادق عليه السلام :براى خدا دو دانش است : دانشى كه فرشتگان و فرستادگان و پيامبران خود را بر آن آگاه كرده و البتّه ما هم آن را مى دانيم ؛ و دانشى كه آن را ويژه خود ساخته است . پس هر گاه در چيزى از آن براى او بداء شود، ما را از آن آگاه مى كند و بر امامان پيش تر از ما، عرضه مى كند.

۴۹۰۰.امام صادق عليه السلام :براى خدا دو دانش است : دانش نهانِ اندوخته كه جز او آن را نمى داند و بَداء ، از جمله آن است ؛ ۱ و دانشى كه آن را به فرشتگان و فرستادگان و پيامبران خود آموخته است و در نتيجه ، ما هم آن را مى دانيم.

۴۱ / ۲

آنچه دانش او بدان وصف نمى گردد

۴۹۰۱.امام على عليه السلام :راه هاى ژرف انديشه در ملكوت او سرگشته شد و تفسيرهاى فراگير ، پيش از راه يافتن در دانش او ، باز ايستاد و در برابر غيب پوشيده او پرده هايى از نهان ها، چنان مانع شد كه خِردهاى بلند پرواز در امور باريك در نزديك ترين نزديك هاى آنها سرگردان شد.

1.يا : «بَداء (در كتاب محو و اثبات) به سبب آن حاصل مى گردد» (مرآة العقول : ج ۲ ص ۱۴۰) .


دانش نامه عقايد اسلامي ج6
362

۴۸۹۸.عنه عليه السلام :إِنَّ للّهِِ تَعالى عِلما خاصّا وعِلما عامّا ؛ فَأَمَّا العِلمُ الخاصُّ فَالعِلمُ الَّذي لَم يُطلِع عَلَيهِ مَلائِكَتَهُ المُقَرَّبينَ وأَنبِياءَهُ المُرسَلينَ ، وأَمّا عِلمُهُ العامُّ فَإِنَّهُ عِلمُهُ الَّذي أَطلَعَ عَلَيهِ مَلائِكَتَهُ المُقَرَّبينَ وأَنبِياءَهُ المُرسَلينَ ، وقَد وَقَعَ إِلَينا مِن رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله . ۱

۴۸۹۹.الإمام الصادق عليه السلام :إِنَّ للّهِِ عِلمَينِ : عِلما أَظهَرَ عَلَيهِ مَلائِكَتَهُ ورُسُلَهُ وأَنبِياءَهُ فَذلِكَ قَد عَلِمناهُ ، وعِلما اِستَأثَرَ بِهِ ، فَإذا بَدا لَهُ في شَيءٍ مِنهُ أَعلَمَنا ذلِكَ ، وعَرَضَ عَلَى الأَئِمَّةِ الَّذينَ كانوا قَبلَنا . ۲

۴۹۰۰.عنه عليه السلام :إِنَّ للّهِِ عِلمَينِ : عِلمٌ مَكنونٌ مَخزونٌ لا يَعلَمُهُ إِلاّ هُوَ ؛ مِن ذلِكَ يَكونُ البَداءُ ، وعِلمٌ عَلَّمَهُ مَلائِكَتَهُ ورُسُلَهُ وأَنبِياءَهُ ؛ فَنَحنُ نَعلَمُهُ . ۳

۴۱ / ۲

ما لا يُوصَفُ عِلمُهُ بِهِ

۴۹۰۱.الإمام عليّ عليه السلام :وحارَ في مَلَكوتِهِ عَميقاتُ مَذاهِبِ التَّفكيرِ ، وَانقَطَعَ دونَ الرُّسوخِ في عِلمِهِ جَوامِعُ التَّفسيرِ ، وحالَ دونَ غَيبِهِ المَكنونِ حُجُبٌ مِنَ الغُيوبِ ، تاهَت في أَدنى أَدانيها طامِحاتُ العُقولِ في لَطيفاتِ الأُمورِ . ۴

1.التوحيد : ص ۱۳۸ ح ۱۴ عن ابن سنان عن الإمام الصادق عليه السلام ، بصائر الدرجات : ص ۱۱۱ ح ۱۲ عن حنّان الكندي عن أبيه ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۸۵ ح ۱۹ .

2.الاختصاص : ص ۳۱۳ ، بصائر الدرجات : ص ۳۹۴ ح ۱۰ وفيه «علمنا ذلِكَ» بدل «أعلمنا ذلِكَ» وكلاهما عن سماعة بن مهران ، بحار الأنوار : ج ۲۶ ص ۹۳ ح ۲۳ .

3.الكافي : ج ۱ ص ۱۴۷ ح ۸ ، بصائر الدرجات : ص ۱۰۹ ح ۲ كلاهما عن أبي بصير ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۱۰۹ ح ۲۷ .

4.الكافي : ج ۱ ص ۱۳۴ ح ۱ عن محمّد بن أبي عبد اللّه ومحمّد بن يحيى جميعاً رفعاه إلى الإمام الصادق عليه السلام ، التوحيد : ص ۴۲ ح ۳ عن الحصين بن عبدالرحمن عن أبيه عن الإمام الصادق عن آبائه عنه عليهم السلام ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۲۶۹ ح ۱۵ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج6
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39438
صفحه از 593
پرینت  ارسال به