153
دانش نامه عقايد اسلامي ج6

۴۶۱۷.امام على عليه السلام :هر گاه بر پيامبر صلى الله عليه و آله اندوه يا نگرانى اى فرود مى آمد، چنين مى خواند : «اى ... رحمتگرِ دنيا و آخرت و مهربان آن دو! بر من رحمتى آور كه مرا با آن، از رحمتِ ديگران بى نياز گردانى، اى مهربان ترينِ مهربانان!».

۴۶۱۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند عز و جل به داوود عليه السلام وحى كرد : «اى داوود! چنان كه آفتاب بر هر كه در آن نشيند، تنگ نيايد، رحمت من نيز به همين سان، بر هر كسى كه به آن در آيد، تنگ نباشد».

۴۶۱۹.امام على عليه السلام :او كسى است كه با وجود گستردگىِ رحمتش، كيفر او بر دشمنانش سخت شده، و رحمت او ، با وجود سختىِ كيفرش ، بر دوستانش گسترده گشته است.

۴۶۲۰.امام على عليه السلام :ستايش، از آنِ خداست ... كه رحمتى از او زوال نمى پذيرد و نعمتى از آنِ او گم نمى شود (رحمت او جاودانه، و نعمت او پيوسته است).

۴۶۲۱.امام على عليه السلام :به بلندمرتبگىِ خود، پاك است. به والايىِ خود، بسيار بزرگ است. ديده اى او را در نمى يابد و نگرشى او را فرا نمى گيرد . نيرومند، نفوذ ناپذير، بينا، شنوا، بلندْمرتبه، فرزانه، مهرورز، مهربان، پيروزمند شكست ناپذير و داناست. آن كه او را وصف كند، در وصف او در مى مانَد و آن كه او را بشناسد، در توصيف او بيراهه مى رود. نزديك گشت، پس دور شد و دور گشت، پس نزديك شد. به دعاى آن كسى كه او را مى خوانَد، پاسخ مى گويد و بنده اش را روزى مى دهد و به او عطا مى كند. داراى لطفى نهان و سختْ گرفتنى نيرومند و رحمتى گسترنده و كيفرى دردآور است. رحمت او، بهشت پهناورِ دل انگيز است و كيفر او، آتشِ شعله ورِ در بسته هلاكت آور است.


دانش نامه عقايد اسلامي ج6
152

۴۶۱۷.الإمام عليّ عليه السلام :كانَ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله إِذا نَزَلَ بِهِ كَربٌ أَو هَمٌّ دَعا : يا . . . رَحمانَ الدُّنيا وَالآخِرَةِ ورَحيمَهُمَا ، ارحَمني رَحمَةً تُغنيني بِها عَن رَحمَةِ مَن سِواكَ يا أَرحَمَ الرّاحِمينَ . ۱

۴۶۱۸.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :أَوحَى اللّهُ عز و جل إِلى داوودَ عليه السلام : يا داوودُ ، كَما لا تَضيقُ الشَّمسُ عَلى مَن جَلَسَ فيها ، كَذلِكَ لا تَضيقُ رَحمَتي عَلى مَن دَخَلَ فيها . ۲

۴۶۱۹.الإمام عليّ عليه السلام :هُوَ الَّذِي اشتَدَّت نِقمَتُهُ عَلى أَعدائِهِ في سَعَةِ رَحمَتِهِ ، وَاتَّسَعَت رَحمَتُهُ لِأَولِيائِهِ في شِدَّةِ نِقمَتِهِ . ۳

۴۶۲۰.عنه عليه السلام :الحَمدُ لِلّهِ . . . الَّذي لا تَبرَحُ ۴ مِنهُ رَحمَةٌ ، ولا تُفقَدُ لَهُ نِعمَةٌ . ۵

۴۶۲۱.عنه عليه السلام :مُتَقَدِّسٌ بِعُلُوِّهِ ، مُتَكَبِّرٌ بِسُمُوِّهِ ، لَيسَ يُدرِكُهُ بَصَرٌ ، ولَم يُحِط بِهِ نَظَرٌ ، قَوِيٌّ مَنيعٌ ، بَصيرٌ سَميعٌ ، عَلِيٌّ حَكيمٌ ، رَؤُوفٌ رَحيمٌ ، عَزيزٌ عَليمٌ ، عَجَزَ في وَصفِهِ مَن يَصِفُهُ ، وضَلَّ في نَعتِهِ مَن يَعرِفُهُ ، قَرُبَ فَبَعُدَ وبَعُدَ فَقَرُبَ ، يُجيبُ دَعوَةَ مَن يَدعوهُ ، ويَرزُقُ عَبدَهُ ويَحبوهُ ، ذو لُطفٍ خَفِيٍّ ، وبَطشٍ قَوِيٍّ ، ورَحمَةٍ موسِعَةٍ ، وعُقوبَةٍ موجِعَةٍ ، رَحمَتُهُ جَنَّةٌ عَريضَةٌ مُؤنِقَةٌ ، وعُقوبَتُهُ جَحيمٌ مُؤصَدَةٌ موبِقَةٌ . ۶

1.الأمالي للطوسي : ص ۵۱۱ ح ۱۱۱۸ عن زيد بن عليّ عن آبائه عليهم السلام ، بحار الأنوار : ج ۹۵ ص ۱۵۷ ح ۵ .

2.الأمالي للصدوق : ص ۳۸۲ ح ۴۸۷ عن إسماعيل بن مسلم السكوني عن الإمام الصادق عن أبيه عن آبائه عليهم السلام ، روضة الواعظين : ص ۴۱۸ ، بحار الأنوار : ج ۱۴ ص ۳۴ ح ۴ .

3.نهج البلاغة : الخطبة ۹۰ ، بحار الأنوار : ج ۷۷ ص ۳۰۶ ح ۱۰ .

4.أي أنّ الرحمة ليست عظيمة على اللّه سبحانه وليس فيها مشقّة عليه ـ جلّ و علا ـ ، قالَ في النهاية ج ۱ ص۱۱۳ : البَرْح : الشدّة . وهي تعطي أيضا معنى البعد ؛ أي لا تبعد رحمته من عباده ، ولا تزال رحمته يمنّ بها على عباده ، قالَ في لسان العرب ج ۲ ص ۴۰۹ : ما برِح يفعل كذا : أي ما زال .

5.نهج البلاغة : الخطبة ۴۵ ، بحار الأنوار : ج ۷۳ ص ۸۱ ح ۴۲ .

6.المصباح للكفعمي : ص ۹۶۸ ، بحار الأنوار : ج ۷۷ ص ۳۴۰ ح ۲۸ ؛ شرح نهج البلاغة : ج ۱۹ ص ۱۴۰ ، مطالب السؤول : ص ۶۰ كلاهما نحوه ، كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۲۱۰ ح ۴۴۲۳۴ نقلاً عن أبي الفتوح يوسف بن المبارك بن كامل الخفّاف في مشيخته .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج6
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39573
صفحه از 593
پرینت  ارسال به