143
دانش نامه عقايد اسلامي ج6

فصل بيست و هفتم : رحمان، رحيم

واژه شناسى «رحمان» و «رحيم»

صفت «رحمان (رحمتگر)» بر وزن فعلان و «رحيم (مهربان)» بر وزن فعيل، هر دو، ساخت مبالغه از مادّه «رحم» اند كه دلالت بر رقّت و مهربانى و رأفت دارد، و با وجود آن كه دو ساختِ فَعلان و فعيل از ساخت هاى مبالغه اند، امّا فعلان، مبالغه بيشترى نسبت به فعيل دارد. بر اين پايه، دلالت «رحمان» بر رحمت، قوى تر از دلالت «رحيم» است.

رحمان و رحيم، در قرآن و حديث

قرآن كريم، صفت «رحيم» را در كنار صفت «غفور»، ۷۱ بار، و با «عزيز» ، سيزده بار و با «توّاب» ، نه بار و با «رئوف» نيز نه بار و با «رحمان» ، پنج بار (افزون بر ورود هر دو در «بسمله» در ۱۱۴ موضع) و با هر يك از «ودود» و «ربّ» و «بَرّ»، يك بار ياد كرده است.
تعبير «به شما مهربان است» دو بار، و «به مؤمنان مهربان است» يك بار در قرآن آمده است و رحمت، در جاهاى بسيارى از قرآن كريم، به خدا عز و جلنسبت داده شده است. صفت «رحمان (رحمتگر)» در برخى احاديث، بر رحمت فراگير خدا براى تمامىِ آفريدگان دلالت دارد ؛ امّا صفت «رحيم (مهربان)» بر رحمت ويژه خدا دلالت دارد كه تنها مؤمنان را در بر مى گيرد : «رحمتگر است به تمامىِ آفريدگانش و مهربان است ، تنها به مؤمنان».
تفسيرهاى ديگرى نيز در احاديث، براى نام هاى «رحمان» و «رحيم» وارد شده است. نكته مهم در باب رحمت خدا، اين است كه رحمت، گاه درباره رقّت و مهربانى به كار مى رود و گاه ديگر درباره اثر رقّت (مانند: آمرزش). از آن جا كه رقّت، دلالت بر دگرگونى و انفعال دارد و از اوصاف آفريدگانِ ناقص به شمار مى آيد و به ذات الهى راه ندارد، بنا بر اين، هر گاه رحمت براى خدا به كار مى رود، افعالى مانند آمرزش و پاداش دادن به بندگان و روزى رساندن به ايشان، از آن اراده مى شود كه از آثار رقّت و رأفت هستند.


دانش نامه عقايد اسلامي ج6
142

الفصل السابع والعشرون: الرَّحمن ، الرَّحيم

الرحمن ، الرحيم لغةً

«الرحمن» في اللغة فعلان ، و«الرحيم» فعيل ، كلاهما صيغتان للمبالغة من مادّة «رحم» هو يدلّ على الرقّة والعطف والرأَفة ۱ ، وعلى الرغم من أَنّ صيغتَي فعلان وفعيل من صيغ المبالغة إِلاّ أَنّ فعلان أَبلغ من فعيل ، ومن ثمّ فدلالة الرحمن على الرحمة أَقوى من دلالة الرحيم ۲ .

الرحمن والرحيم في القرآن والحديث

ذكر القرآن الكريم صفة «الرحيم» إِلى جانب صفة «الغفور» أحد وسبعين مرّةً ، ومع «العزيز» ثلاث عشرة مرّةً ۳ ، ومع «التوّاب» تسع مرّات ۴ ، ومع «الرؤوف» كذلك ۵ ، ومع «الرحمن» خمس مرّات ۶ ـ بالإضافة إِلى ورودهما معا في البسملة مئة وثلاثة عشر موضعا ـ ومع كلّ من «الودود ۷ » ، و «الربّ ۸ » و«البرّ ۹ » مرّةً واحدةً ، وذكر لفظ «كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا » مرّتين ۱۰ ، و «كَانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيمًا» مرّة واحدةً ۱۱ ، وقد نُسبت الرحمة إِلى اللّه عز و جلفي مواضع كثيرة من القرآن الكريم.
إِنّ صفة «الرحمن» في بعض الأَحاديث تدلّ على رحمته العامّة لجميع مخلوقاته ، أَمّا صفة «الرحيم» فهي تدلّ على رحمته الخاصّة التي تشمل المؤمنين:
«الرَّحمنُ بِجَميعِ خَلقِهِ ، وَالرَّحيمُ بِالمُؤمِنينَ خاصَّةً» ۱۲ ، وقد وردت تفاسير أُخرى لاسم «الرحمن» و«الرحيم» في الأَحاديث أيضا ،
والملاحظة المهمّة في رحمة اللّه هي أَنّ الرحمة تُستعمل في الرقّة والتعطّف تارةً ، وفي أَثر الرقّة كالمغفرة تارةً أُخرى ۱۳ ، بيد أنّ الرقّة لمّا كانت تدلّ على التغيّر والانفعال ، وذلك من أَوصاف المخلوقات الناقصة ، ولا ينطبق على الذات الالهيّة ، فالرحمة عندما تستعمل للّه فهي تعني أَفعالاً كالمغفرة وإِثابة العباد ، ورزقهم ، وهي من آثار الرقّة والرأَفة ۱۴ .

1.معجم مقاييس اللغة : ج ۲ ص ۴۹۸ .

2.لسان العرب : ج ۱۲ ص ۲۳۱ .

3.الشعراء : ۹ ، ۶۸ ، ۱۰۴ ، ۱۲۲ ، ۱۴۰ ، ۱۵۹ ، ۱۷۵ ، ۱۹۱ ، ۲۱۷ ، الروم : ۵ ، السجدة : ۶ ، يس : ۵ ، الدخان : ۴۲ .

4.البقرة : ۳۷ ، ۵۴ ، ۱۲۸ ، ۱۶۰ ، التوبة : ۱۰۴ ، ۱۱۸ ، الحجرات : ۱۲ ، النساء : ۱۶ ، ۶۴ .

5.البقرة : ۱۴۳ ، التوبة : ۱۱۷ ، ۱۲۸ ، النحل : ۷ ، ۴۷ ، الحج : ۶۵ ، النور : ۲۰ ، الحديد : ۹ ، الحشر : ۱۰ .

6.الفاتحة : ۳ ، البقرة : ۱۶۳ ، النمل : ۳۰ ، فصّلت : ۲ ، الحشر : ۲۲ .

7.هود : ۹۰ .

8.يس : ۵۸ .

9.الطور : ۲۸ .

10.النساء : ۲۹ ، الإسراء : ۶۶ .

11.الأحزاب : ۴۳ .

12.الكافي: ج ۱ ص ۱۱۴ ح ۱ .

13.راجع : لسان العرب : ج ۱۲ ص ۲۳۰ .

14.راجع : ص ۱۷۶ ح ۴۶۶۶ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج6
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39495
صفحه از 593
پرینت  ارسال به