107
دانش نامه عقايد اسلامي ج6

فصل بيست و پنجم : رئوف

واژه شناسى «رئوف»

صفت «رئوف (مهرورز) » ، فعول به معناى فاعل از «رأف» است. به گفته صاحب بن عبّاد ، رأفت يعنى : «رحمت» و به گفته جوهرى ، يعنى : «رحمت شديد». ابن اثير گفته است : در نام هاى خداى والا ، «رئوف» ، همان «مهربان به بندگان و توجّه كننده به ايشان با الطاف خود» است. رأفت ، ظريف تر از رحمت است و در ناخوشى واقع نمى شود ؛ ولى رحمت ، گاه براى مصلحت ، در ناخوشى هم واقع مى شود .

رئوف ، در قرآن و حديث

رئوف (مهرورز)، در قرآن كريم ، يازده بار به عنوان صفت خداوند، به كار رفته است: دوبار با تعبير «به مردمان، مهرورز و با آنها مهربان است» ، دوبار با تعبير «به بندگان، مهرورز است» ، يك بار با تعبير «به مؤمنان ، مهرورز و با آنها مهربان است» ، يك بار با تعبير «به آنها مهرورز و با آنها مهربان است» و چهار بار هم به تنهايى .
احاديث ، ويژگى هاى چندى براى نام «رئوف» بيان كرده اند ؛ امّا نكته مهم ، ارتباط رأفت و رحمت در احاديث است . در نيايش هاى بر جاى مانده از پيشوايان عليهم السلامآمده است : «اى مهرورز در رحمت خود!» «به مهرورزىِ تو به رحمتت اميد دارم» . «از تو درخواست مى كنم به رحمتت كه آن را از رأفتت برگرفته اى» .
از اين نيايش ها چنين برداشت مى شود كه رأفت، سبب رحمت است. پس با هر رأفتى، رحمتى هست ؛ ولى عكس آن ، صادق نيست ؛ زيرا رأفت ، پيش تر و ظريف تر از رحمت است . اين موضوع ، با آنچه از جوهرى و ابن اثير نقل كرديم ، هماهنگ است .


دانش نامه عقايد اسلامي ج6
106

الفصل الخامس والعشرون: الرّؤوف

الرَّؤوف لغةً

«الرَّؤوف» فعول بمعنى فاعل من «رأَف». قال الصاحب بن عبّاد : الرأَفة : الرحمة ۱ ، وقال الجوهريّ : الرأَفة : أَشدّ الرحمة ۲ .
وقال ابن الأَثير : في أَسماء اللّه تعالى «الرَّؤوف» هو الرَّحيم بعباده العطوف عليهم بأَلطافه ، والرأَفة أَرقّ من الرَّحمة ، ولا تكاد تقع في الكراهة ، والرَّحمة قد تقع في الكراهة للمصلحة ۳ .

الرَّؤوف في القرآن والحديث

ورد اسم «الرَّؤوف» في القرآن الكريم إِحدى عشرة مرّةً ، فورد مضمون «بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَّحِيمٌ» مرّتين ۴ ، ومضمون «رَءُوفُ بِالْعِبَادِ» مرّتين أيضا ۵ ، ومضمون «بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ» مرّة واحدة ۶ ، ومضمون «بِهِمْ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ» مرّة واحدة أيضا ۷ ، كما وردت مطلقة في أربع مواضع ۸ . وبيّنت الأَحاديث خصائص عديدة لاسم الرَّؤوف ، بيد أَنّ النقطة المهمّة هي علاقة الرأَفة بالرَّحمة في الأَحاديث .
فقد جاء في الأَدعية المأثورة : «يا رَؤوفا في رَحمَتِهِ» ۹ ، «بِرَأَفَتِكَ أَرجو رَحمَتَكَ» ۱۰ ، «أَسأَلُكَ بِرَحمَتِكَ الَّتي اشتَقَقتَها مِن رَأَفَتِكَ» ۱۱ ، والظاهر من هذه الأَدعية أَنّ الرأَفة سبب للرحمة؛ فكلّ رأَفة معها رحمة وليس العكس ؛ لأَنّ الرأَفة أَشدّ وأَرقّ من الرَّحمة ، وينسجم هذا الموضوع مع ما قاله الجوهريّ ، وابن الأَثير أَيضا ، وقد نقلنا قوليهما سلفا .

1.المحيط في اللغة : ج ۱۰ ص ۲۵۶ .

2.الصحاح : ج ۴ ص ۱۳۶۲ .

3.النهاية : ج ۲ ص ۱۷۶ .

4.البقرة : ۱۴۳ ، الحجّ : ۶۵ .

5.البقرة : ۲۰۷ ، آل عمران : ۳۰ .

6.التوبة : ۱۲۸ .

7.التوبة : ۱۱۷ .

8.النحل : ۷ ، ۴۷ ، الحديد : ۹ ، النور : ۲۰ .

9.راجع : ص ۱۱۲ ح ۴۵۶۵ .

10.راجع : ص ۱۱۰ ح ۴۵۶۲ .

11.راجع : ص ۱۱۲ ح ۴۵۶۴ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج6
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39409
صفحه از 593
پرینت  ارسال به