547
دانش نامه عقايد اسلامي ج6

۵۶ / ۱

معناى نيرومندى او

۵۱۲۴.امام صادق عليه السلام :پروردگار ما ـ كه بزرگ است شكوه او ـ نيرومند ناميده شده است، به دليل آفرينش سترگِ نيرومندش كه مانند زمين را و آنچه را روى آن است، اعم از كوه ها و درياها و شن ها و درختان ، آفريده است و آنچه از آفريده هاى جنبنده كه بر روى آن است، اعم از انسان و حيوان، و گرداندن بادها و ابر رام شده سنگين بار از آب فراوان و خورشيد و ماه و سترگى آن دو و بزرگىِ فروغ آن دو كه ديدگان به آن نمى رسند و پايان آن را در نمى يابند و ستارگان روان و گردش فلك و ستبرى آسمان و سترگى آفريده هاى سترگ و آسمان بر افراشته بر فراز ما كه در هوا جاى گرفته و زمين گسترده اى كه زير آن است و آنچه از آفريده هاى گران بر آن است، و [ اين كه] آن [زمين ]ساكن است، حركت نمى كند، جز آن كه بسا [خداوند ]ناحيه اى از آن را به حركت در مى آورد و ناحيه ديگر ثابت است (زمين لرزه) و چه بسا ناحيه اى از آن را فرو مى برد و ناحيه ديگر پا برجاست (رانش زمين). [خدا با اين كارها ]توانايى خود را به ما مى نمايانَد و با كار خود به شناخت خود، رهنمون مى گردد.
از اين رو، نيرومند ناميده شده است، نه آن گونه كه از آفريده ها مى شناسيم و [با دست ]سخت و محكم مى گيرند و اگر نيرومندى او به نيرومندى آفريده ها مى مانست، همانندى بر او واقع مى شد و [خدا ]تاب افزونى مى داشت و آن كه تاب افزونى داشته باشد، ناقص است و آنچه ناقص باشد، تام نيست و آنچه تام نباشد، عاجز و ناتوان است و خداوند متعال به چيزى همانند نمى گردد و تنها به دليل آفرينش [ آفريده هاى ]نيرومند، گفتيم كه او نيرومند است .


دانش نامه عقايد اسلامي ج6
546

۵۶ / ۱

مَعنى قُوَّتِهِ

۵۱۲۴.الإمام الصادق عليه السلام :إِنَّما سُمِّيَ رَبُّنا ـ جَلَّ جَلالُهُ ـ قَوِيّا لِلخَلقِ العَظيمِ القَوِيِّ الَّذي خَلَقَ ، مِثلِ الأَرضِ وما عَلَيها ، مِن جِبالِها وبِحارِها ورِمالِها وأَشجارِها وما عَلَيها ، مِنَ الخَلقِ المُتَحَرِّكِ مِنَ الإِنسِ ومِنَ الحَيَوانِ ، وتَصريفِ الرِّياحِ وَالسَّحابِ المُسَخَّرِ المُثَقَّلِ بِالماءِ الكَثيرِ ، وَالشَّمسِ وَالقَمَرِ وعِظَمِهِما وعِظَمِ نورِهِما ، الَّذي لا تُدرِكُهُ الأَبصارُ بُلوغاً ولا مُنتَهىً ، وَالنُّجومِ الجارِيَةِ ودَوَرانِ الفَلَكِ وغِلَظِ السَّماءِ ، وعِظَمِ الخَلقِ العَظيمِ ، وَالسَّماءِ المُسَقَّفَةِ فَوقَنا راكِدَةً فِي الهَواءِ ، وما دونَها مِنَ الأَرضِ المَبسوطَةِ ، وما عَلَيها مِنَ الخَلقِ الثَّقيلِ ، وهِيَ راكِدَةٌ لا تَتَحَرَّكُ ، غَيرَ أَنَّهُ رُبَّما حَرَّكَ فيها ناحيةً ، وَالنّاحِيَةُ الأُخرى ثابِتَةٌ ، ورُبَّما خَسَفَ مِنها ناحِيَةً وَالنّاحِيَةُ الأُخرى قائِمَةٌ، يُرينا قُدرَتَهُ ويَدُلُّنا بِفِعلِهِ عَلى مَعرِفَتِهِ .
فَلِهذا سُمِّيَ قَوِيّا ، لا لِقَوَّةِ البَطشِ المَعروفَةِ مِنَ الخَلقِ ، ولَو كانَت قُوَّتُهُ تُشبِهُ قُوَّةَ الخَلقِ لَوَقَعَ عَلَيهِ التَّشبيهُ ، وكانَ مُحتَمِلاً لِلزِّيادَةِ ، ومَا احتَمَلَ الزِّيادَةَ كانَ ناقِصا ، وما كانَ ناقِصا لَم يَكُن تامّا ، وما لَم يَكُن تامّا كانَ عاجِزا ضَعيفا ، وَاللّهُ عز و جل لا يُشَبَّهُ بِشَيءٍ ، وإِنَّما قُلنا : إِنَّهُ قَوِيٌّ لِلخَلقِ القَوِيِّ . ۱

1.بحار الأنوار : ج ۳ ص ۱۹۳ عن المفضّل بن عمر في الخبر المشتهر بتوحيد المفضل .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج6
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39562
صفحه از 593
پرینت  ارسال به