59
دانش نامه عقايد اسلامي ج4

۳۳۷۳.امام كاظم عليه السلام :خداوند ، پيامبران و فرستادگانش را به سوى بندگانش برنينگيخت ، جز براى آن كه [دانستنى ها را] از خدا فرا گيرند . ۱

۲ / ۳

اهل بيت

۳۳۷۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :من و على ، پدران اين امّتيم . هر كس ما را بشناسد ، خداى عز و جل را شناخته است و هر كس ما را نشناسد ، خداى عز و جل را نشناخته است .

۳۳۷۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اى على ! خداوند ، جز به من و سپس به تو ، شناخته نشده است . هر كس ولايت تو را انكار كند ، ربوبيت خداوند را انكار كرده است .

۳۳۷۶.امام على عليه السلام :خداوند ـ تبارك و تعالى ـ اگر مى خواست ، خود را به بندگانش مى شناسانْد ؛ امّا ما را دروازه خود و مسير و راه و جانبى كه از آن درمى آيند ، قرار داده است . پس هر كس ، از ولايت ما عدول كند يا غير ما را بر ما برترى دهد ، از مسير اصلى ، باز گشته و بيرون رفته است . آن كه مردم ، خود را با او نگاه مى دارند ، با كسى كه هر جا مردم بروند ، او هم مى رود ، برابر نيست . مردم ، در پى چشمه هايى كدر و درهم ريخته روانه شدند و آن كه در پى ما آمد ، به چشمه هايى زلال رسيد كه به فرمان خدايشان جارى مى شوند و نه پايان مى گيرند و نه قطع مى شوند .

۳۳۷۷.امام على عليه السلام :من دروازه حِطّه ۲ هستم . هر كس مرا بشناسد و حقّ مرا بداند ، خدايش را شناخته است ؛ چون من وصىّ پيامبرش در زمين او هستم .

1.دانستنى هايى كه مردم به وسيله پيامبران از خداوند دريافت مى كنند ، بخشى مربوط به خداشناسى است ـ چنان كه در اكثر روايات اين باب به آن اشاره شده ـ و بخشى اعم از آن است ـ چنان كه دو روايت اخير بدان اشاره دارند ـ .

2.اشاره به آيه ۵۸ سوره بقره است و به معناى «دروازه مغفرت» و «وسيله آمرزش الهى» . (م)


دانش نامه عقايد اسلامي ج4
58

۳۳۷۳.الإمام الكاظم عليه السلام :ما بَعَثَ اللّهُ أنبِياءَهُ ورُسُلَهُ إِلى عِبادِهِ إِلاّ لِيَعقِلوا عَنِ اللّهِ . ۱

۲ / ۳

أهل البيت

۳۳۷۴.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :أنا وعَلِيٌّ أبَوا هذِهِ الاُمَّةِ ، مَن عَرَفَنا فَقَد عَرَفَ اللّهَ عز و جل ، ومَن أَنكَرَنا فَقَد أنكَرَ اللّهَ عز و جل . ۲

۳۳۷۵.عنه صلى الله عليه و آله :يا عَلِيُّ ، ما عُرِفَ اللّهُ إِلاّ بي ثُمَّ بِكَ ، مَن جَحَدَ وِلايَتَكَ جَحَدَ اللّهَ رُبوبِيَّتَهُ . ۳

۳۳۷۶.الإمام عليّ عليه السلام :إِنَّ اللّهَ ـ تَبارَكَ وتَعالى ـ لَو شاءَ لَعَرَّفَ العِبادَ نَفسَهُ ، ولكِن جَعَلَنا أبوابَهُ وصِراطَهُ وسَبيلَهُ وَالوَجهَ الَّذي يُؤتى مِنهُ ؛ فَمَن عَدَلَ عَن وِلايَتِنا أو فَضَّلَ عَلَينا غَيرَنا فَإِنَّهُم عَنِ الصِّراطِ لَناكِبونَ ، فَلا سَواءٌ مَنِ اعتَصَمَ النَّاسُ بِهِ ولا سَواءٌ ۴ حَيثُ ذَهَبَ النَّاسُ إِلى عُيونٍ كَدِرَةٍ يَفرَغُ بَعضُها في بَعضٍ ، وذَهَبَ مَن ذَهَبَ إِلَينا إِلى عُيونٍ صافِيَةٍ تَجري بِأَمرِ رَبِّها ، لا نَفادَ لَها ولا انقِطاعَ . ۵

۳۳۷۷.عنه عليه السلام :أنَا بابُ حِطَّةٍ ، مَن عَرَفَني وعَرَفَ حَقّي فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ ؛ لِأَنّي وَصِيُّ نَبِيِّهِ في أَرضِهِ . ۶

1.الكافي : ج ۱ ص ۱۶ ح ۱۲ عن هشام بن الحكم ، تحف العقول : ص ۳۸۶ ، بحارالأنوار : ج ۷۸ ص ۳۰۰ ح ۱ .

2.كمال الدين : ص ۲۶۱ ح ۷ عن الحسين بن خالد عن الإمام الرضا عن آبائه عليهم السلام ، الأمالي للصدوق : ص ۷۵۵ ح ۱۰۱۵ عن سليمان بن مهران عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلامعنه صلى الله عليه و آله ، بحار الأنوار : ج ۱۶ ص ۳۶۴ ح ۶۶ .

3.كتاب سليم بن قيس : ج ۲ ص ۸۵۵ ح ۴۴ عن سلمان وأبي ذرّ والمقداد ، بحار الأنوار : ج ۲۲ ص ۱۴۸ ح ۱۴۱ .

4.في بصائر الدرجات ومختصره : «ولا سواء من ذهب حيث ذهب الناس ، ذهب الناس ...» .

5.الكافي : ج ۱ ص ۱۸۴ ح ۹ ، مختصر بصائر الدرجات : ص ۵۵ ، بصائر الدرجات : ص ۴۹۷ ح ۸ كلّها عن مقرن عن الإمام الصادق عليه السلام ، بحارالأنوار : ج ۲۴ ص ۲۵۳ وراجع تفسير فرات : ص ۱۴۳ ح ۱۷۴ .

6.التوحيد : ص ۱۶۵ ح ۲ ، معاني الأخبار : ص ۱۸ ح ۱۴ ، الاختصاص : ص ۲۴۸ كلّها عن أبي بصير عن الإمام الصادق عليه السلام ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۹ ح ۱۸ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج4
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 60268
صفحه از 604
پرینت  ارسال به