543
دانش نامه عقايد اسلامي ج4

۳۸۴۲.امام صادق عليه السلام:هر كه در چگونگى [ذات] خدا دقّت كرد ، هلاك شد .

راجع : ج ۵ ص ۴۵ ح ۳۹۳۴ .

۸ / ۶

پرهيز از فرو رفتن در توصيف خدا

۳۸۴۳.امام على عليه السلام:اى پرسشگر ! هر صفتى را كه قرآن بدان رهنمونت كرد ، در پيش بنه و از نور هدايتش روشنى گير و نيز آنچه را شيطان در صدد بار كردن آگاهى از آن بر توست، و قرآن و سنّت پيامبر صلى الله عليه و آلهو پيشوايان هدايت، پيگيرى آن را بر تو لازم نكرده است . پس آگاهى از آن را به خداى سبحان وا بنه كه اين، نهايت حقّ خدا بر توست .
و بدان كه راسخان در علم، كسانى اند كه اقرار به ناآگاهى از رازهاى نهان ، آنان را از نسنجيده درآمدن بر پرده هاى غيب، بى نياز كرده است و خداوند والا ، اعتراف آنان را به ناتوانى از رسيدن به آنچه احاطه علمى بدان ندارند، ستوده است و فرو نرفتن آنان را در آنچه مكلّف به كاوش از نهانش نيستند ، رسوخ ناميده است . پس بر همان بسنده كن و عظمت خداى سبحان را با عقلت قياس مكن كه از هلاكت شدگان خواهى بود .

۳۸۴۴.امام على عليه السلام:كفر، چهار ستون دارد: زياده روى ، درگيرى ، كژروى و اختلاف . پس هر كه فراتر از حد رود ، به حق بازنمى گردد .


دانش نامه عقايد اسلامي ج4
542

۳۸۴۲.عنه عليه السلام :مَن نَظَرَ فِي اللّهِ كَيفَ هُوَ هَلَكَ . ۱

راجع : ج ۵ ص ۴۴ ح ۳۹۳۴ .

۸ / ۶

النَّهيُ عَنِ التعمّق في صفته

۳۸۴۳.الإمام عليّ عليه السلام :أُنظُر أَيُّهَا السَّائِلُ ؛ فَما دَلَّكَ القُرآنُ عَلَيهِ مِن صِفَتِهِ فَائتَمَّ بِهِ ، وَاستَضِئ بِنورِ هِدايَتِهِ ، وما كَلَّفَكَ الشَّيطانُ عِلمَهُ مِمّا لَيسَ فِي الكِتابِ عَلَيكَ فَرضُهُ ولا في سُنَّةِ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آلهوأَئِمَّةِ الهُدى أَثَرُهُ ، فَكِل عِلمَهُ إِلَى اللّهِ سُبحانَهُ ؛ فَإِنَّ ذلِكَ مُنتَهى حَقِّ اللّهِ عَلَيكَ . وَاعلَم أَنَّ الرّاسِخينَ فِي العِلمِ هُمُ الَّذينَ أَغناهُم عَنِ اقتِحام السُّدَدِ المَضروبَةِ دونَ الغُيوبِ ، الإِقرارُ بِجُملَةِ ما جَهِلوا تَفسيرَهُ مِنَ الغَيبِ المَحجُوبِ ، فَمَدَحَ اللّهُ تَعالى اعتِرافَهُم بِالعَجزِ عَن تَناوُلِ ما لَم يُحيطوا بِهِ عِلما ، وسَمّى تَركَهُمُ التَّعَمُّقَ فيما لَم يُكَلِّفهُمُ البَحثَ عَن كُنهِهِ رُسوخا . فَاقتَصِر عَلى ذلِكَ ، ولا تُقَدِّر عَظَمَةَ اللّهِ سُبحانَهُ عَلى قَدرِ عَقلِكَ فَتَكونَ مِنَ الهالِكينَ . ۲

۳۸۴۴.عنه عليه السلام :الكُفرُ عَلى أَربَعِ دَعائِمَ : عَلَى التَّعَمُّقِ ، وَالتَّنازُعِ ، وَالزَّيغِ ، وَالشِّقاقِ؛ فَمَن تَعَمَّقَ لَم يُنِب إِلَى الحَقِّ . . . ۳ .

1.الكافي : ج ۱ ص ۹۳ ح ۵ ، المحاسن : ج ۱ ص ۳۷۱ ح ۸۰۸ كلاهما عن حسين بن ميّاح عن أبيه ، بحار الأنوار : ج ۳ ص ۲۶۴ ح ۲۴ .

2.نهج البلاغة : الخطبة ۹۱ ، التوحيد : ص ۵۵ ح ۱۳ ، تفسير العيّاشي : ج ۱ ص ۱۶۳ ح ۵ كلّها عن مسعدة بن صدقة عن الإمام الصادق عليه السلام ، تيسير المطالب : ص ۲۰۳ كلّها نحوه ، بحار الأنوار : ج ۵۷ ص ۱۰۷ ح ۹۰ .

3.نهج البلاغة : الحكمة ۳۱ ، الكافي : ج ۲ ص ۳۹۲ ح ۱ عن سليم بن قيس الهلالي نحوه ، الخصال : ص ۲۳۲ ح ۷۴ عن الأصبغ بن نباتة وفيه «العتوّ» بدل «الكفر» ، تحف العقول : ص ۱۶۶ وفيه «الغلوّ» بدل «الكفر» ، بحارالأنوار : ج ۶۸ ص ۳۴۸ ح ۱۷ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج4
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 60262
صفحه از 604
پرینت  ارسال به