485
دانش نامه عقايد اسلامي ج4

۷ / ۱۸

جامعه نمونه

قرآن

«هر كس پاداش دنيا را بخواهد ، پاداش دنيا و آخرت، نزد خداست، و خداوند، شنوا و بيناست» .

«و اگر مردم شهرها ايمان آورده و تقوا مى ورزيدند ، بى گمان ، بركاتى از آسمان و زمين بر ايشان مى گشوديم؛ ولى تكذيب كردند و از اين رو، به كيفر دستاوردشان [گريبان] آنان را گرفتيم» .

حديث

۳۷۵۱.امام على عليه السلامـ در نامه اش به محمّد بن ابى بكر و مصريان ـ: هماره با تقوا باشيد كه آن خيرى را گِرد مى آورد كه جز آن نمى آورد و بدان به خيرى مى توان رسيد كه با جز آن نمى توان ، چه خير دنيا و چه خير آخرت . خداوند عز و جلمى فرمايد : «و به كسانى كه تقوا ورزيدند ، گفته شود : پروردگارتان چه نازل كرد؟ مى گويند : خير . براى كسانى كه در اين دنيا نيكى كردند ، [پاداش ]نيكويى است و بى گمان ، سراى آخرت نيكوتر است، و چه نيكوست سراى باتقوايان» .
اى بندگان خدا ! بدانيد كه مؤمن، براى سه ثواب مى كوشد : يا خير دنيا كه خدا در همين دنيا ، پاداش كارش را مى دهد . خداوند سبحان، درباره ابراهيم چنين فرمود : «و اجر او را در دنيا داديم و او در آخرت هم از صالحان است» . پس هر كه براى خداى متعال بكوشد ، اجرش را در دنيا و آخرت بدهد و امور مهمّش را در هر دو سرا كفايت كند و خداوند عز و جل فرمود : «اى بندگان مؤمن ! از خدايتان پروا كنيد . براى كسانى كه در اين دنيا نيكى كردند ، نيكى خواهد بود و زمين خدا فراخ است . بى ترديد ، شكيبايان، اجر بى حساب و كامل خواهند يافت» .
پس از آنچه در دنيا به ايشان داده در آخرت حساب نكشد ، خداوند عزيز بزرگ فرموده است «براى نيكوكاران نيكى هست و زيادتى» كه نيكى همان بهشت است و زيادت ، همان دنيا .
و يا براى خير آخرت كه خداوند عز و جل با هر نيكى ، بدى اى را مى پوشاند . خداوند عز و جلمى فرمايد : «نيكى ها ، بدى ها را مى پوشانند . اين ، يادآورى اى براى يادكنندگان است» . تا آن كه روز قيامت نيكى هايشان برايشان محاسبه مى شود . سپس به هر حسنه ، از ده تا هفتصد برابر پاداش مى دهد . خداوند عز و جلمى فرمايد : «پاداش از پروردگارت ، عطايى به حساب» و مى فرمايد : «آنان، پاداش مضاعف در برابر آنچه كرده اند ، دارند و آنان در غرفه ها[ى بهشت ]ايمن خواهند بود» .
پس خدايتان بيامرزد، به اين «پاداش بزرگ» رغبت ورزيد و براى آن بكوشيد و يكديگر را بدان برانگيزيد .
اى بندگان خدا ! بدانيد كه باتقوايان ، هر دو خير عاجل (دنيا) و آجل (آخرت) را به چنگ آوردند . با دنياداران در دنيايشان شريك شدند و دنياداران در آخرت با ايشان ، شريك نشدند . خدا از دنيا، آنچه را كه كفايتشان كند و توانگرشان سازد، برايشان روا ساخت و چنين فرمود : «بگو : چه كس زينت خدايى را كه براى بندگانش بيرون آورده است و روزى هاى پاكيزه را حرام كرده است؟ بگو : اينها در زندگانى دنيا براى مؤمنان [و نيز غيرمؤمنان] است؛ ولى روز قيامت، فقط براى مؤمنان است . اين گونه ، آيات خود را براى دانايان، به تفصيل بيان مى كنيم» .
در دنيا در بهترين جا ، سُكنا گزيدند و بهترين خوردنى ها را خوردند ، با
دنياداران در دنيايشان شريك گشتند و با آنان از خوردنى هاى پاكيزه اى كه مى خوردند ، خوردند و از نوشيدنى هاى پاكيزه شان نوشيدند و بهترين لباس هاى آنان را پوشيدند و بهترين جايى كه آنان مى نشستند، نشستند و با بهترين همسران، ازدواج كردند و بر بهترين مَركب هايى كه آنان سوار مى شدند ، سوار شدند . مانند دنياداران به لذّت دنيا رسيدند و در آينده، همسايگان خدايند ، به خدا اميد مى ورزند و خدا هم آنچه را اميد مى ورزند، به ايشان عطا مى كند و خواسته شان را رد نمى كند و از لذّتشان نمى كاهد . پس اى بندگان خدا ! آن كه خردمند است ، به اين [پاداش ]شوق مى ورزد و با تقواى الهى براى آن مى كوشد، و هيچ تغيير و توانى جز به خدا نيست .


دانش نامه عقايد اسلامي ج4
484

۷ / ۱۸

المجتمع الأَمثل

الكتاب

«مَّن كَانَ يُرِيدُ ثَوَابَ الدُّنْيَا فَعِندَ اللَّهِ ثَوَابُ الدُّنْيَا وَالاْخِرَةِ وَكَانَ اللَّهُ سَمِيعَام بَصِيرًا» ۱ .

«وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى ءَامَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَـتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَْرْضِ وَلَـكِن كَذَّبُواْ فَأَخَذْنَـهُم بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ» ۲ .

الحديث

۳۷۵۱.الإمام عليّ عليه السلامـ في كِتابِهِ إِلى مُحَمَّدِ بنِ أَبي بَكرٍ وأَهلِ مِصرَ ـ: عَلَيكُم بِتَقوَى اللّهِ ؛ فَإِنَّها تَجمَعُ مِنَ الخَيرِ ما لا يَجمَعُ غَيرُها ، ويُدرَكُ بِها مِنَ الخَيرِ ما لا يُدرَكُ بِغَيرِها ؛ مِن خَيرِ الدُّنيا وخَيرِ الآخِرَةِ ، قالَ اللّهُ عز و جل : « وَ قِيلَ لِلَّذِينَ اتَّقَوْاْ مَاذَا أَنزَلَ رَبُّكُمْ قَالُواْ خَيْرًا لِّلَّذِينَ أَحْسَنُواْ فِى هَـذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةٌ وَ لَدَارُ الاْخِرَةِ خَيْرٌ وَ لَنِعْمَ دَارُ الْمُتَّقِينَ » ۳ .
اِعلَموا ـ يا عِبادَ اللّهِ ـ أَنَّ المُؤمِنَ يَعمَلُ لِثَلاثٍ مِنَ الثَّوابِ : إِمّا لِخَيرِ الدُّنيا ، فَإِنَّ اللّهَ يُثيبُهُ بِعَمَلِهِ في دُنياهُ ؛ قالَ اللّهُ سُبحانَهُ لإِِبراهيمَ : «وَ ءَاتَيْنَـهُ أَجْرَهُ فِى الدُّنْيَا وَ إِنَّهُ فِى الاْخِرَةِ لَمِنَ الصَّــلِحِينَ » ۴ ، فَمَن عَمِلَ للّهِِ تَعالى أَعطاهُ أَجرَهُ فِي الدُّنيا وَالآخِرَةِ ، وكَفاهُ المُهِمَّ فيهِما . وقَد قالَ اللّهُ عز و جل : «يَـعِبَادِ الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ رَبَّكُمْ لِلَّذِينَ أَحْسَنُواْ فِى هَـذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةٌ وَ أَرْضُ اللَّهِ وَ سِعَةٌ إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّـبِرُونَ أَجْرَهُم بِغَيْرِ حِسَابٍ » ۵ ،
فَما أَعطاهُمُ اللّهُ فِي الدُّنيا لَم يُحاسِبهُم بِهِ فِي الآخِرَةِ . قالَ اللّهُ عز و جل : «لِّلَّذِينَ أَحْسَنُواْ الْحُسْنَى وَ زِيَادَةٌ» ۶ ، فَالحُسنى هِيَ الجَنَّةُ ، وَالزِّيادَةُ هِيَ الدُّنيا .
وإِمّا لِخَيرِ الآخِرَةِ ، فَإِنَّ اللّهَ عز و جل يُكَفِّرُ بِكُلِّ حَسَنَةٍ سَيِّئَةً ؛ قالَ اللّهُ عز و جل : «إِنَّ الْحَسَنَـتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّـئاتِ ذَ لِكَ ذِكْرَى لِلذَّ كِرِينَ » ۷ ، حَتّى إِذا كانَ يَومُ القِيامَةِ حُسِبَت لَهُم حَسَناتُهُم ، ثُمَّ أَعطاهُم بِكُلِّ واحِدَةٍ عَشرَ أَمثالِها إِلى سَبعِمِئَةِ ضِعفٍ ؛ قالَ اللّهُ عز و جل : «جَزَاءً مِّن رَّبِّكَ عَطَـاءً حِسَابًا » ۸ ، وقالَ : «أُوْلَئِكَ لَهُمْ جَزَاءُ الضِّعْفِ بِمَا عَمِلُواْ وَ هُمْ فِى الْغُرُفَـتِ ءَامِنُونَ » ۹ . فَارغَبوا في هذا ـ رَحِمَكُمُ اللّهُ ـ وَاعمَلوا لَهُ ، وتَحاضّوا ۱۰ عَلَيهِ .
وَاعلَموا ـ يا عِبادَ اللّهِ ـ أَنَّ المُتَّقينَ حازوا عاجِلَ الخَيرِ وآجِلَهُ ؛ شارَكوا أَهلَ الدُّنيا في دُنياهُم ، ولَم يُشارِكهُم أَهلُ الدُّنيا في آخِرَتِهِم ؛ أَباحَهُمُ اللّهُ مِنَ الدُّنيا ما كَفاهُم وبِهِ أَغناهُم ؛ قالَ اللّهُ عَزَّ اسمُهُ : « قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِى أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَ الطَّيِّبَـتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِىَ لِلَّذِينَ ءَامَنُواْ فِى الْحَيَوةِ الدُّنْيَا خَالِصَةً يَوْمَ الْقِيَـمَةِ كَذَ لِكَ نُفَصِّلُ الآْيَـتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ» ۱۱ .
سَكَنُوا الدُّنيا بِأَفضَلِ ما سُكِنَت ، وأَكَلوها بِأَفضَلِ ما أُكِلَت ؛ شارَكوا أَهلَ الدُّنيا في دُنياهُم ، فَأَكَلوا مَعَهُم مِن طَيِّباتِ ما يَأكُلونَ ، وشَرِبوا مِن طَيِّباتِ ما يَشرَبونَ ، ولَبِسوا مِن أَفضَلِ ما يَلبَسونَ ، وسَكَنوا مِن أَفضَلِ ما يَسكُنونَ ، وتَزَوَّجوا مِن أَفضَلِ ما يَتَزَوَّجونَ ، ورَكِبوا مِن أَفضَلِ ما يَركَبونَ ؛ أَصابوا لَذَّةَ الدُّنيا مَعَ أَهلِ الدُّنيا ، وهُم غَدا جيرانُ اللّهِ ، يَتَمَنَّونَ عَلَيهِ فَيُعطيهِم ما تَمَنَّوهُ ، ولا يَرُدُّ لَهُم دَعوَةً ، ولا يَنقُصُ لَهُم نَصيباً مِنَ اللَّذَّةِ . فَإِلى هذا ـ يا عِبادَ اللّهِ ـ يَشتاقُ إِلَيهِ مَن كانَ لَهُ عَقلٌ ، ويَعمَلُ لَهُ بِتَقوَى اللّهِ ، ولا حَولَ ولا قُوَّةَ إِلاّ بِاللّهِ . ۱۲

1.النساء : ۱۳۴ .

2.الأعراف : ۹۶ .

3.النحل : ۳۰ .

4.العنكبوت : ۲۷ .

5.الزمر : ۱۰ .

6.هود: ۱۱۴ .

7.النبأ: ۳۶ .

8.سبأ : ۳۷ .

9.. الحَضّ على الشيء : الحثّ على الشيء (النهاية : ج ۱ ص ۴۰۰) .

10.الأعراف : ۳۲ .

11.الأمالي للمفيد : ص ۲۶۱ ح ۳ ، الأمالي للطوسي : ص ۲۵ ح ۳۱ كلاهما عن أبي إسحاق الهمداني ، بحار الأنوار : ج ۳۳ ص ۵۴۳ ح ۷۲۰ وراجع : الغارات : ج ۱ ص ۲۳۴ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج4
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 60393
صفحه از 604
پرینت  ارسال به