243
دانش نامه عقايد اسلامي ج4

۲ / ۵

دميدن روح در جنين

قرآن

«و بى گمان ، ما انسان را از عصاره گل آفريديم . سپس او را نطفه اى در جايگاهى استوار قرار داديم . آن گاه از آن نطفه ، لَخته خونى آفريديم و از آن لخته خون ، پاره گوشتى و از آن پاره گوشت ، استخوان ها را آفريديم و بر استخوان ، گوشت پوشانديم . سپس ، او را آفرينشى ديگر داديم. پس بزرگ باد خداوندى كه بهترين آفريدگار است!» .

«چگونه خدا را انكار مى كنيد ، در حالى كه مرده بوديد و او شما را زنده كرد و باز مى ميرانَد و زنده مى سازد و سپس به سوى او باز مى گرديد؟» .

ر . ك : حج : آيه ۶۶ ؛ جاثيه : آيه ۲۶ ـ ۵۶ .

حديث

۳۵۵۷.امام باقر عليه السلامـ درباره سخن خداى متعال : «سپس ، او را آفرينشى ديگر داديم» ـ: آن [ آفرينش] ، دميدن روح در جنين است .

۳۵۵۸.امام باقر عليه السلام :چون خداى عز و جل اراده خلقتِ نطفه اى را كرد كه در پشت آدم عليه السلاماز او پيمان گرفته و يا به بَداء ، او را نيافريند و ساقطش كند و فقط در رَحِم جاى دهد ، مرد را به جماع برمى انگيزد و رَحِم زن را به مقتضاى طبيعتش مى گشايد و به آن مى فرمايد : «دريچه ات را باز كن تا آفريده و حكم نافذ و تقدير من به تو درآيد» . پس رَحِم ، دريچه خويش را باز مى كند و نطفه به رَحِم راه مى يابد و چهل روز در آن مى مانَد تا خون بسته شده شود و چهل روز لَخته خون مى مانَد تا چون گوشتى كوبيده شود و پس از چهل روز ، گوشت مى شود و داراى رگ هايى درهم فرو رفته مى گردد .
سپس ، خداوند ، دو فرشته آفرينشگر را كه هر چه خدا خواهد در رَحِم ها مى آفرينند ، برمى انگيزانَد تا از دهان زن به درونش راه يابند تا به رَحِم برسند كه در آن ، روح قديمىِ (قبلى) منتقل شده از پشت مردان و رَحِم زنان است . پس روحِ حيات و بقا را در آن مى دمند و به اذن خدا ، گوش و چشم و همه اندام ها و آنچه را در درون بدن است ، برايش درست مى كنند .


دانش نامه عقايد اسلامي ج4
242

۲ / ۵

نَفخُ الرّوحِ في الجَنينِ

الكتاب

«وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الاْءِنسَـنَ مِن سُلَــلَةٍ مِّن طِينٍ * ثُمَّ جَعَلْنَـهُ نُطْفَةً فِى قَرَارٍ مَّكِينٍ * ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَـمًا فَكَسَوْنَا الْعِظَـمَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَـهُ خَلْقًا ءَاخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَــلِقِينَ » . ۱

«كَيْفَ تَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ كُنتُمْ أَمْوَ تًا فَأَحْيَـكُمْ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ » . ۲

راجع : الحجّ : ۶۶ ، الجاثية : ۲۶ ، ۵۶ .

الحديث

۳۵۵۷.الإمام الباقر عليه السلامـ في قَولِهِ تَعالى : «ثُمَّ أَنشَأْنَـهُ خَلْقًا ءَاخَرَ» ـ: هُوَ نَفخُ الرّوحِ فيهِ . ۳

۳۵۵۸.عنه عليه السلام :إِنَّ اللّهَ عز و جل إِذا أَرادَ أن يَخلُقَ النُّطفَةَ الَّتي مِمّا أَخَذَ عَلَيها الميثاقَ في صُلبِ آدَمَ أو ما يَبدو لَهُ فيهِ ويَجعَلَها فِي الرَّحِمِ حَرَّكَ الرَّجُلَ لِلجِماعِ ، وأَوحى إِلَى الرَّحِمِ أنِ افتَحي بابَكِ حَتّى يَلِجَ فيكَ خَلقي وقَضائِيَ النّافِذُ وقَدَري ، فَتَفتَحُ الرَّحِمُ بابَها ، فَتَصِلُ النُّطفَةُ إِلَى الرَّحِمِ ، فَتَرَدَّدُ فيهِ أَربَعينَ يَوما ، ثُمَّ تَصيرُ عَلَقَةً أَربَعينَ يَوما ، ثُمَّ تَصيرُ مُضغَةً أَربَعينَ يَوما ، ثُمَّ تَصيرُ لَحما تَجري فيهِ عُروقٌ مُشتَبِكَةٌ .
ثُمَّ يَبعَثُ اللّهُ مَلَكَينِ خَلاّقَينِ يَخلُقانِ فِي الأَرحامِ ما يَشاءُ اللّهُ ، فَيَقتَحِمانِ في بَطنِ المَرأَةِ مِن فَمِ المَرأَةِ ، فَيَصِلانِ إِلَى الرَّحِمِ وفيهَا الرّوحُ القَديمَةُ المَنقولَةُ في أصلابِ الرِّجالِ وأَرحامِ النِّساءِ ، فَيَنفُخانِ فيها روحَ الحَياةِ وَالبَقاءِ ، ويَشُقّانِ لَهُ السَّمعَ وَالبَصَرَ وجَميعَ الجَوارِحِ وجَميعَ ما فِي البَطنِ بِإِذنِ اللّهِ . ۴

1.المؤمنون : ۱۲ ـ ۱۴ .

2.البقرة : ۲۸ .

3.تفسير القمّي : ج ۲ ص ۹۱ عن أبي الجارود ، بحار الأنوار : ج ۶۰ ص ۳۶۹ ح ۷۵ وراجع الكافي : ج ۷ ص ۳۴۸ ح ۱ وتهذيب الأحكام : ج ۱۰ ص ۲۷۱ ح ۱۰۶۵ .

4.الكافي : ج ۶ ص ۱۳ ح ۴ عن زرارة ، بحار الأنوار : ج ۶۰ ص ۳۴۴ ح ۳۱ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج4
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 60337
صفحه از 604
پرینت  ارسال به