225
دانش نامه عقايد اسلامي ج4

۳۵۴۱.امام صادق عليه السلام :نخستين كسى كه قياس كرد ، ابليس بود كه گفت : «مرا از آتش آفريدى و او (آدم) را از گل» و اگر ابليس مى دانست كه خداوند ، چه چيز در آدم نهاده است ، بر او نمى باليد . سپس فرمود : خداوند عز و جل فرشتگان را از نور آفريد ، جن را از آتش ، گروهى از جنّيان را از باد ، گروهى را از آب و آدم را از رويه گِل (زمين) .

۲ / ۳

خلقت انسان از نطفه

قرآن

«و او كسى است كه از آب ، انسانى آفريد ، و او را داراى پيوند نسبى و سببى گردانيد ، و پروردگار تو تواناست» .

«پس انسان بنگرد كه از چه آفريده شده است . از آبى جهيده آفريده شده است كه از ميانه پشت و سينه ها بيرون مى آيد» . ۱

1.تفسير نمونه ، شش احتمال براى آيه آورده و سپس افزوده است : «قرآن ، به يكى از دو جزء اصلى نطفه ـ كه همان نطفه مرد است و براى همه محسوس مى باشد ـ اشاره كرده و منظور از صُلب و ترائب ، قسمت پشت و پيشِ روى انسان است ؛ چرا كه آب نطفه مرد از ميان اين دو خارج مى شود . مؤيّد اين تفسير ، تعبير آيه از اين آب به دافق (جهنده) است كه درباره نطفه مرد ، صادق است» (تفسير نمونه : ج ۲۶ ص ۳۶۴) .


دانش نامه عقايد اسلامي ج4
224

۳۵۴۱.الإمام الصادق عليه السلام :أَوَّلُ مَن قاسَ إِبليسُ ؛ قالَ : «خَلَقْتَنِى مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِينٍ» ۱ ، ولَو عَلِمَ إِبليسُ ما جَعَلَ اللّهُ في آدَمَ لَم يَفتَخِر عَلَيهِ .
ثُمَّ قالَ : إِنَّ اللّهَ عز و جل خَلَقَ المَلائِكَةَ مِنَ النّورِ ، وخَلَقَ الجانَّ مِنَ النّارِ ، وخَلَقَ الجِنَّ ؛ صِنفا مِنَ الجانِّ مِنَ الرِّيحِ ، وخَلَقَ صِنفا مِنَ الجِنِّ مِنَ الماءِ ، وخَلَقَ آدَمَ مِن صَفحَةِ الطّينِ . ۲

۲ / ۳

خَلقُ الإِنسانِ مِنَ النُّطفَةِ

الكتاب

«وَ هُوَ الَّذِى خَلَقَ مِنَ الْمَاءِ بَشَرًا فَجَعَلَهُ نَسَبًا وَ صِهْرًا وَ كَانَ رَبُّكَ قَدِيرًا » . ۳

«فَلْيَنظُرِ الاْءِنسَـنُ مِمَّ خُلِقَ * خُلِقَ مِن مَّاءٍ دَافِقٍ * يَخْرُجُ مِنم بَيْنِ الصُّلْبِ وَالتَّرَائبِ » . ۴

1.الأعراف : ۱۲ ، ص : ۷۶ .

2.الاختصاص : ص ۱۰۹ ، بحار الأنوار : ج ۱۱ ص ۱۰۲ ح ۸ .

3.الفرقان : ۵۴ .

4.الطارق : ۵ ـ ۷ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج4
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 60376
صفحه از 604
پرینت  ارسال به