195
دانش نامه عقايد اسلامي ج4

۳۵۰۱.امام على عليه السلام :استوارى آفرينش ، نشانه اى كافى بر اوست و تركيب طبيعت ، در دلالت بر او بس است ، و حدوث پديده ها بر قدمت او دليل است و محكم داشتن خلقت ، عبرتى بسنده براى [پى بردن به ]اوست .

۳۵۰۲.امام على عليه السلام :به آفريده خدا ، بر او دلالت مى شود و به خردها ، معرفتش شكل مى گيرد و به انديشه ، حجّتش ثابت مى شود و به نشانه هايش بر خلقش احتجاج مى كند .

۳۵۰۳.امام على عليه السلام :به آفريده خدا ، بر او دلالت مى شود و به خردها ، معرفتش شكل مى گيرد و به انديشيدن حجّتش ثابت مى شود . به نشانه ها ، شناخته و به دليل هاى روشن ، مشاهده مى شود .

۳۵۰۴.امام على عليه السلام :به آفريده خدا ، بر او دلالت مى شود و به خردها ، معرفتش شكل مى گيرد و به دقّت ورزيدن ، حجّتش ثابت مى شود ، با دليل ها شناخته شده است و با نشانه هاى روشن، حضور دارد .


دانش نامه عقايد اسلامي ج4
194

۳۵۰۱.عنه عليه السلام :كَفى بِإِتقانِ الصُّنعِ لَها [ أي المَخلوقاتِ ] آيَةً ، وبِمُرَكَّبِ الطَّبعِ عَلَيها دَلالَةً ، وبِحُدوثِ الفِطَرِ عَلَيها قِدمَةً ، وبِإِحكامِ الصَّنعَةِ لَها عِبرَةً . ۱

۳۵۰۲.عنه عليه السلام :بِصُنعِ اللّهِ يُستَدَلُّ عَلَيهِ ، وبِالعُقولِ تُعتَقَدُ مَعرِفَتُهُ ، وبِالفِكرَةِ تَثبُتُ حُجَّتُهُ ، وبِاياتِهِ احتَجَّ عَلى خَلقِهِ . ۲

۳۵۰۳.عنه عليه السلام :بِصُنعِ اللّهِ يُستَدَلُّ عَلَيهِ ، وبِالعُقولِ تُعتَقَدُ مَعرِفَتُهُ ، وبِالنَّظرِ تَثبُتُ حُجَّتُهُ . ۳

۳۵۰۴.عنه عليه السلام :بِصُنعِ اللّهِ يُستَدَلُّ عَلَيهِ ، وبِالعُقولِ تُعتَقَدُ مَعرِفَتُهُ ، وبِالتَّفَكُّرِ تَثبُتُ حُجَّتُهُ ، مَعروفٌ بِالدَّلالاتِ ، مَشهودٌ بِالبَيِّناتِ . ۴

1.التوحيد : ص ۷۱ ح ۲۶ عن الهيثم بن عبد اللّه الرمّاني عن الإمام الرضا عن آبائه عليهم السلام ، البلد الأمين : ص ۹۲ ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۲۲۲ .

2.تحف العقول : ص ۶۲ ، التوحيد : ص ۳۵ ح ۲ ، عيون أخبار الرضا : ج ۱ ص ۱۵۱ ح ۵۱ كلاهما عن القاسم بن أيّوب العلوي عن الإمام الرضا عليه السلام ، الأمالي للمفيد : ص ۲۵۴ ح ۴ عن محمّد بن زيد الطبري عن الإمام الرضا عليه السلام ، الأمالي للطوسي : ص ۲۲ ح ۲۸ عن محمّد بن يزيد الطبري عن الإمام الرضا عليه السلام ، الاحتجاج : ج ۲ ص ۳۶۰ ح ۲۸۳ عن الإمام الرضا عليه السلام وكلّها نحوه ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۲۲۸ ح ۳ .

3.الإرشاد : ج ۱ ص ۲۲۳ عن صالح بن كيسان ، الاحتجاج : ج ۱ ص ۴۷۵ ح ۱۱۴ وفيه «بالفكر» بدل «بالنظر» .

4.جامع الأخبار : ص ۳۵ ح ۱۴ ، روضة الواعظين : ص ۲۵ ، بحار الأنوار : ج ۳ ص ۵۵ ح ۲۸ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج4
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 60497
صفحه از 604
پرینت  ارسال به