125
دانش نامه عقايد اسلامي ج4

۳۴۵۸.امام زين العابدين عليه السلام :ميان خدا و حجّتش حجابى نيست و ميان خدا و حجّتش پوششى نيست .

۳۴۵۹.الكافىـ از يعقوب بن اسحاق ـ: به ابو محمّد عليه السلام (امام حسن عسكرى) نوشتم ... و پرسيدم : آيا پيامبر خدا پروردگارش را ديد؟
امام عليه السلام در پاسخ نوشت : «خداوند ـ تبارك و تعالى ـ آنچه خواست ، از نور عظمتش بر قلب محمّد صلى الله عليه و آله ، نشان داد» .

۳ / ۳ ـ ۲

معناى ديدن خدا با دل

۳۴۶۰.امام صادق عليه السلام :هنگامى كه امير مؤمنان بر منبر كوفه سخن مى رانْد ، مردى به نام ذِعْلِب كه سخنورى فصيح و شجاع بود ، برخاست و به امير مؤمنان رو كرد و گفت : اى امير مؤمنان ! آيا پروردگارت را ديده اى؟
امام عليه السلام فرمود : «واى بر تو ، اى ذِعْلِب ! من ، پروردگارى را كه نديده باشم ، نمى پرستم» .
ذعلب گفت : اى امير مؤمنان ! چگونه او را ديده اى؟
فرمود : «واى بر تو ، اى ذِعْلِب ! چشم سر ، او را نديده ؛ بلكه چشم دل با حقيقت ايمان ، او را ديده است . واى بر تو ، اى ذِعْلِب ! پروردگار من ، آن قدر ظريف است كه به ظريف بودن هم توصيف نمى شود و چنان بزرگ است كه به بزرگى هم توصيف نمى شود ، چنان سترگ است كه به سترگى هم توصيف نمى شود . جليل و پرشكوه است ، امّا به درشتى توصيف نمى شود . پيش از هر چيز بوده و هيچ چيز پيش از او نيست ، و پس از هر چيز است و بعد از او چيزى وجود ندارد .
[ خداوند ،] كارها را مى خواهد ، امّا نه به همّت گماردن . درك كننده همه چيزهاست ، امّا نه با تفكّر و چاره جويى . نه با اشيا آميخته است ، و نه از آنها جدا . پديدار است ، امّا نه لمس شدنى . آشكار است ، امّا نه ديدنى . دور است ، امّا نه به مسافت . و نزديك است ، امّا نه به نزديكى مكانى .


دانش نامه عقايد اسلامي ج4
124

۳۴۵۸.الإمام زين العابدين عليه السلام :لَيسَ بَينَ اللّهِ وبَينَ حُجَّتِهِ حِجابٌ ، فَلا ۱ للّهِِ دونَ حُجَّتِهِ سِترٌ . ۲

۳۴۵۹.الكافي عن يعقوب بن إسحاق :كَتَبتُ إِلى أَبي مُحَمَّدٍ عليه السلام . . . وسَأَلتُهُ : هَل رَأى رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آلهرَبَّهُ ؟
فَوَقَّعَ عليه السلام : إِنَّ اللّهَ ـ تَبارَكَ وتَعالى ـ أرى رَسولَهُ بِقَلبِهِ مِن نورِ عَظَمَتِهِ ما أَحَبَّ . ۳

۳ / ۳ ـ ۲

مَعنى رُؤيَةِ اللّهِ بِالقَلبِ

۳۴۶۰.الإمام الصادق عليه السلام :بَينا أَميرُ المُؤمِنينَ عليه السلاميَخطُبُ عَلى مِنبَرِ الكوفَةِ ، إِذ قامَ إِلَيهِ رَجُلٌ يُقالُ لَهُ ذِعلِبٌ ، ذو لِسانٍ بَليغٍ فِي الخُطَبِ شُجاعُ القَلبِ ، فَقالَ : يا أَميرَ المُؤمِنينَ هَل رَأَيتَ رَبَّكَ؟
قالَ : وَيلَكَ يا ذِعلِبُ ، ما كُنتُ أَعبُدُ رَبّا لَم أَرَهُ .
فَقالَ : يا أَميرَ المُؤمِنينَ كَيفََرأَيتَهُ؟
قالَ : وَيلَكَ يا ذِعلِبُ ، لَم تَرَهُ العُيوُن بِمُشاهَدَةِ الأَبصارِ ولكِن رَأَتهُ القُلوبُ بِحَقائِقِ الإِيمانِ ، وَيلَكَ يا ذِعلِبُ ، إِنَّ رَبّي لَطيفُ اللَّطافَةِ لا يُوصَفُ بِاللُّطفِ ، عَظيمُ العَظَمَةِ لا يُوصَفُ بالعِظَمِ ، كَبيرُ الكِبرِياءِ لا يُوصَفُ بِالكِبَرِ ، جَليلُ الجَلالَةِ لا يُوصَفُ بِالغِلَظِ ، قَبلَ كُلِّ شَيءٍ لا يُقالُ شَيءٌ قَبلَهُ ، وبَعدَ كُلِّ شَيءٍ لا يُقالُ لَهُ بَعدٌ ، شاءَ الأَشياءَ لا بِهِمَّةٍ ، دَرّاكٌ ۴ لا بِخَديعَةٍ فِي الأَشياءِ كُلِّها ، غَيرُ مُتَمازِجٍ بِها ولا بائِنٌ مِنها ، ظاهِرٌ لا بِتَأويلِ المُباشَرَةِ ، مُتَجَلٍّ ۵ لا بِاستِهلالِ رُؤيَةٍ ، ناءٍ لا بِمَسافَةٍ ، قَريبٌ لا بِمُداناةٍ . ۶

1.في بعض النسخ : «ولا» (هامش المصدر) .

2.معاني الأخبار : ص ۳۵ ح ۵ عن ثابت الثمالي ، بحار الأنوار : ج ۲۴ ص ۱۲ ح ۵ .

3.الكافي : ج ۱ ص ۹۵ ح ۱ ، التوحيد : ص ۱۰۸ ح ۲ ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۴۳ ح ۲۱ .

4.الدَّرْكُ : اللّحاق والوصول إلى الشيء (النهاية : ج ۲ ص ۱۱۴) .

5.الجَليّ : نقيض الخفيّ ، وتجلّى الشيء : انكشف (الصحاح : ج ۶ ص ۲۳۰۳) .

6.الكافي : ج ۱ ص ۱۳۸ ح ۴ ، التوحيد : ص ۳۰۸ ح ۲ ، عن عبداللّه بن يونس ، الأمالي للصدوق : ص ۴۲۳ ح ۵۶۰ عن الأصبغ بن نباتة عن الإمام علي عليه السلام نحوه ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۲۷ ح ۲ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج4
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 60238
صفحه از 604
پرینت  ارسال به