109
دانش نامه عقايد اسلامي ج4

۳ / ۲ ـ ۳

احتياط عقلى در اعتقادات

۳۴۳۰.امام على عليه السلام ـ در آنچه از او نقل شده و به نقلى ، از آنِ ديگرى است ـ :
اخترْبين و طبيب ، ۱ هر دو ادّعا كردند/
كه معادى نيست و من گفتم : اختيار با شماست .

اگر گفته شما درست باشد ، من زيان نكرده ام/
و اگر گفته من صحيح باشد ، عقوبتش گردنگير شماست .

۳۴۳۱.امام على عليه السلام ـ در ديوان منسوب به ايشان ـ :
منجّم و طبيب ، هر دو گفتند :/
مردگان ، هرگز محشور نمى شوند . گفتم : اختيار با شماست .

اگر گفته شما درست باشد ، من زيان نكرده ام/
و اگر گفته من درست باشد ، شما زيان كرده ايد .

۳۴۳۲.امام صادق عليه السلام ـ در مناظره اش با طبيب هندى ـ :گفتم : «اگر گفته تو درست باشد ، آيا آن گونه كه من تو را از مجازات الهى بيم مى دهم ، ترسى بر من [كه سخن تو را نپذيرفته ام ]هست؟» . طبيب گفت : نه .
گفتم : «اگر آن گونه باشد كه من مى گويم ـ و حقيقت هم چنين است ـ ، آيا من تكيه گاه استوارى در برابر آنچه از مجازات خدا مى ترسم ، فراهم نكرده ام و تو به سبب نپذيرفتن و انكارت ، در هلاكت نيفتاده اى؟» . گفت : چرا .
گفتم : «كدام يك از ما ، به دورانديشى سزاوارتر و به نجات ، نزديك تر است؟».
طبيب گفت : تو .

۳۴۳۳.الكافى ـ به نقل از ابو منصور طبيب ـ :مردى از يارانم به من خبر داد كه من و ابن ابى العوجا و عبد اللّه بن مقفّع ، در مسجدالحرام بوديم . ابن مقفّع ـ در حالى كه با دستش به جايگاه طواف اشاره كرده بود ـ گفت : اين مردم را مى بينيد ؟ هيچ كدام ، نام انسانيت بر آنها صادق نيست ، مگر اين پيرِ نشسته ـ يعنى ابو عبد اللّه جعفر بن محمّد عليهماالسلام ـ ؛ امّا بقيه ، فرومايه و حيوان اند .
ابن ابى العوجا به ابن مقفّع گفت : چگونه اين پير را سزاوار نام انسان دانستى و بقيه را نه؟
گفت : چون چيزى نزد او ديده ام كه نزد ديگران نديده ام .
ابن ابى العوجا گفت : آنچه را درباره او گفتى ، بايد آزمود .
ابن مقفّع گفت : مكن؛ چرا كه مى ترسم آنچه را در دست دارى ، بر تو تباه سازد .
ابن ابى العوجا گفت : نظر واقعىِ تو ، اين نيست ؛ بلكه تو بيم آن دارى كه نظرت درباره جايگاه رفيع اين پير ، درست در نيايد .
ابن مقفّع گفت : حال كه چنين چيزى را درباره من خيال مى كنى ، به سوى او برو و تا آن جا كه مى توانى ، خود را از لغزش نگاه دار و زمام از دست مده كه تو را در بند مى كشد ، و مرز سود و زيانت را [در استدلال] معيّن كن .
ابن ابى العوجا ، برخاست و من و ابن مقفّع ، همچنان نشستيم . هنگامى كه ابن ابى العوجا به سوى ما بازگشت ، گفت : واى بر تو اى ابن مقفّع ! اين انسان نيست! اگر در دنيا روحى تجسّم يافته باشد كه چون بخواهد ، آشكار شود و چون اراده كند ، پنهان شود ، اين مرد است .
ابن مقفّع به او گفت : او را چگونه يافتى؟
گفت : نزد او نشستم و چون همه رفتند و من تنها ماندم ، آغاز به پرسش كرد و گفت : «اگر حقيقت امر ، آنچنان باشد كه اين طواف كنندگان مى گويند ـ كه اين گونه هم هست ـ ، آنان به سلامت رهيده اند و شما هلاك شده ايد . و اگر آنچنان باشد كه شما مى گوييد ـ و البته اين گونه نيست ـ ، شما و ايشان يكسان هستيد» .
به او گفتم : خدايت رحمت كند ! مگر ما چه مى گوييم و آنان چه مى گويند؟ گفته من و ايشان ، يكى است .
او گفت : «چگونه گفته شما و ايشان ، يكى باشد ، در حالى كه آنان معتقد به معاد و ثواب و عقاب هستند و وجود خدا و آبادانى [و ساكنانِ ]آسمان را باور دارند ؛ ولى شما مى گوييد كه آسمان ، ويران است و كسى در آن جا نيست» .

1.منظور از اختربين و طبيب ، افراد خاصى است كه به خدا و يا معاد ، ايمان نداشته اند.


دانش نامه عقايد اسلامي ج4
108

۳ / ۲ ـ ۳

الاِحتِياطُ العَقليُّ فِي العَقائِدِ

۳۴۳۰.الإمام عليّ عليه السلامـ مِمّا نُقِلَ عَنهُ عليه السلام ، وقيلَ : هُما لِغَيرِهِ ـ:

زَعَمَ المُنَجِّمُ وَالطَّبيبُ كِلاهُما
أن لا مَعادَ فَقُلتُ ذاكَ إِلَيكُما

إِن صَحَّ قَولُكُما فَلَستُ بِخاسِرٍ
أو صَحَّ قَولي فَالوَبالُ عَلَيكُما ۱

۳۴۳۱.عنه عليه السلامـ فِي الدّيوانِ المَنسوبِ إِلَيهِ ـ:

قالَ المُنَجِّمُ وَالطَّبيبُ كِلاهُما
لَن يُحشَرَ الأَمواتُ قُلتُ إِلَيكُما ۲

إِن صَحَّ قولُكُما فَلَستُ بِخاسِرٍ
إِن صَحَّ قَولي فَالخَسارُ إِلَيكُما ۳

۳۴۳۲.الإمام الصادق عليه السلامـ في مُناظَرَتِهِ لِلطَّبيبِ الهِندِيِّ ـ: قُلتُ : أرَأَيتَ إِن كانَ القَولُ قَولَكَ ، فَهَل يُخافُ عَلَيَّ شَيءٌ مِمّا أُخَوِّفُكَ بِهِ مِن عِقابِ اللّهِ ؟ قالَ : لا .
قُلتُ : أفَرَأَيتَ إِن كانَ كَما أَقولُ ـ وَالحَقُّ في يَدي ـ ألَستُ قَد أَخَذتُ فيما كُنتُ أُحاذِرَ مِن عِقابِ الخالِقِ بِالثِّقَةِ ، وأنَّكَ قَد وَقَعتَ بِجُحودِكَ وإِنكارِكَ فِي الهَلَكَةِ ؟ قالَ : بَلى .
قُلتُ : فَأَيُّنا أَولى بِالحَزمِ وأقرَبُ مِنَ النَّجاةِ ؟ قالَ : أنتَ . ۴

۳۴۳۳.الكافي عن أبي منصور المتطبّب :أخبَرَني رَجُلٌ مِن أَصحابي ، قالَ : كُنتُ أنَا وَابنُ أبِي العَوجاءِ وعَبدُ اللّهِ بنُ المُقَفَّعِ فِي المَسجِدِ الحَرامِ ، فَقالَ ابنُ المُقَفَّعِ : تَرَونَ هذَا الخَلقَ ـ وأومَأَ بِيَدِهِ إِلى مَوضِعِ الطَّوافِ ـ ما مِنهُم أحَدٌ أُوجِبُ لَهُ اسمَ الإِنسانِيَّةِ إِلاّ ذلِكَ الشَّيخَ الجالِسَ ـ يَعني أبا عَبدِ اللّهِ جَعفَرَ بنَ مُحَمَّدٍ عليه السلام ـ فَأَمَّا الباقونَ فَرَعاعٌ ۵ وبَهائِمُ .
فَقالَ لَهُ ابنُ أبِي العَوجاءِ : وكَيفَ أَوجَبتَ هذَا الاِسمَ لِهذَا الشَّيخِ دونَ هؤُلاءِ ؟
قالَ : لِأَنّي رَأَيتُ عِندَهُ ما لَم أرَهُ عِندَهُم .
فَقالَ لَهُ ابنُ أَبِي العَوجاءِ : لابُدَّ مِنِ اختِبارِ ما قُلتَ فيهِ مِنهُ .
قالَ: فَقالَ لَهُ ابنُ المُقَفَّعِ : لا تَفعَل ؛ فَإِنّي أَخافُ أن يُفسِدَ عَلَيكَ ما في يَدِكَ .
فَقالَ : لَيسَ ذا رَأيَكَ ، ولكِنَّكَ تَخافُ أن يَضعُفَ رأيُكَ عِندي في إِحلالِكَ إِيّاهُ المَحَلَّ الَّذي وَصَفتَ .
فَقالَ ابنُ المُقَفَّعِ : أمّا إِذا تَوَهَّمتَ عَلَيَّ هذا فَقُم إِلَيهِ ، وتَحَفَّظ مَا استَطَعتَ مِنَ الزَّلَلِ ، ولا تَثنِ عِنانَكَ إِلَى استِرسالٍ فَيُسَلِّمَكَ إِلى عِقالٍ ، وسِمهُ ما لَكَ أو عَلَيكَ .
قالَ: فَقامَ ابنُ أَبِي العَوجاءِ ، وبَقيتُ أنَا وَابنُ المُقَفَّعِ جالِسَينِ ، فَلَمّا رَجَعَ إِلَينا ابنُ أَبِي العَوجاءِ ، قالَ : وَيلَكَ يَا ابنَ المُقَفَّعِ ، ما هذا بِبَشَرٍ ! وإِن كانَ فِي الدُّنيا روحانِيٌّ يَتَجَسَّدُ إِذا شاءَ ظاهِرا ويَتَرَوَّحُ إِذا شاءَ باطِنا فَهُوَ هذا !
فَقالَ لَهُ : وكَيفَ ذلِكَ ؟
قالَ : جَلَستُ إِلَيهِ ، فَلَمّا لَم يَبقَ عِندَهُ غَيرِي ابتَدَأَني . فَقالَ : إِن يَكُنِ الأَمرُ عَلى ما يَقولُ هؤُلاءِ ـ وهُوَ عَلى ما يَقولونَ ؛ يَعني أهلَ الطَّوافِ ـ فَقَد سَلِموا وعَطِبتُم ، وإِن يَكُنِ الأَمرُ عَلى ما تَقولونَ ـ ولَيسَ كَما تَقولونَ ـ فَقَدِ استَوَيتُم وهُم .
فَقُلتُ لَهُ : يَرحَمُكَ اللّهُ ! وأيَّ شَيءٍ نَقولُ؟ وأيَّ شَيءٍ يَقولونَ ؟ ما قَولي وقولُهُم إِلاّ واحِدا .
فَقالَ : وكَيفَ يَكونُ قَولُكَ وقَولُهُم واحِدا وهُم يَقولونَ : إِنَّ لَهُم مَعادا وثَوابا وعِقابا ، ويَدينونَ بِأَنَّ فِي السَّماءِ إِلها وأنَّها عُمرانٌ ، وأنتُم تَزعُمونَ أنَّ السَّماءَ خَرابٌ لَيسَ فيها أَحَدٌ ؟ ۶

1.مطالب السؤول : ص ۶۲ ، بحار الأنوار : ج ۷۸ ص ۸۷ ح ۹۲ .

2.في الطبعة المعتمدة: «إليهِما» ، والتصويب من طبعة اُخرى .

3.الديوان المنسوب إلى الإمام عليّ عليه السلام : ص ۵۲۰ الرقم ۳۹۳ .

4.بحار الأنوار : ج ۳ ص ۱۵۴ عن المفضّل بن عمر .

5.رَعاع الناس : غوغاؤهم وسقّاطهم و أخلاطهم ، الواحد : رَعاعة (النهاية : ج ۲ ص ۲۳۵) .

6.الكافي: ج ۱ ص ۷۴ ح ۲ ، التوحيد: ص ۱۲۶ ح ۴ ، بحار الأنوار : ج ۳ ص ۴۲ ح ۱۸ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج4
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 60290
صفحه از 604
پرینت  ارسال به