591
دانش نامه عقايد اسلامي ج4

۱۰ / ۵

غفلت

۳۸۷۹.امام على عليه السلامـ در بخشى از دعايى كه به نوف بِكالى آموخت ـ: خداى من ! نگاه ناظران با اندرون دل به تو مى انجامد و شنوندگان تو، به راز سينه ها سر مى كشند . پس ديدگان آنان به مانعى بر سرِ راه آنچه مى خواستند ، برنخورد . حجاب هاى غفلتِ ميان خود و آنها را دريدى و آنان در نور تو جاى گرفته، از روح تو جان گرفتند .

۱۰ / ۶

هوس

۳۸۸۰.مروج الذهب :هيچ يك از امّت هايى كه ذكر كرديم ، سازنده را انكار نمى كنند و مى دانند كه نوح عليه السلامپيامبر بود و او به وعده عذابش وفا كرد ، جز آن كه مردم، پس از آن، دچار شبهه شدند ؛ زيرا كاوش و كَندوكاو را كنار نهادند و به عيش و خوشى و آنچه كه طبيعت انسانى بدان فرا مى خوانَد (مانند : خوشى ها و تقليد [ از پيشينيان]) مايل شدند ؛ ولى هيبت سازنده در دل هايشان بود و نزديكى جُستن به او با عبادت مجسّمه ها، از آن رو بود كه مى پنداشتند اين كار، آنان را به او نزديك مى كند .

۳۸۸۱.مصباح الشريعةـ در آنچه به امام صادق عليه السلامنسبت داده است ـ: هيچ حجابى ميان بنده و خدا، تاريك تر و وحشتناك تر از نفس و هوس نيست و هيچ سلاحى و ابزارى، همچون نياز بردن به خدا ، كُشنده تر و بُرنده تر نسبت به آن دو نيست. نيز خشوع و خضوع و گرسنگى و تشنگى در روز و شب زنده دارى، كه اگر انجام دهنده آن بميرد ، شهيد مُرده است و اگر بِزيَد و دوام آورد ، عاقبتش به رضوان بزرگ الهى مى انجامد .


دانش نامه عقايد اسلامي ج4
590

۱۰ / ۵

الغَفلَة

۳۸۷۹.الإمام عليّ عليه السلامـ مِن دُعاءٍ عَلَّمَهُ نَوفا البِكالِيَّ ـ: إِلهي تَناهَت أَبصارُ النّاظِرينَ إِلَيكَ بِسَرائِرِ القُلوبِ ، وطالَعَت أَصغَى السّامِعينَ لَكَ نَجِيّاتِ الصُّدورِ ، فَلَم يَلقَ أَبصارَهُم رَدٌّ دونَ ما يُريدونَ ، هَتَكتَ بَينَكَ وبَينَهُم حُجُبَ الغَفلَةِ ، فَسَكَنوا في نورِكَ وتَنَفَّسوا بِرَوحِكَ . ۱

۱۰ / ۶

الهَوى

۳۸۸۰.مروج الذهب :قدَ كانَ مَن ذَكَرنا مِنَ الأُمَمِ لا يَجحَدُ الصّانِعَ ـ جَلَّ وعَزَّ ـ ، ويَعلَمونَ أَنَّ نوحا عليه السلام كانَ نَبِيّا ، وأَنَّهُ وَفى لِقَومِهِ بِما وَعَدَهُم مِنَ العَذابِ ، إِلاّ أَنَّ القَومَ دَخَلَت عَلَيهِم شُبَهٌ بَعدَ ذلِكَ لِتَركِهِمُ البَحثَ واستِعمالَ النَّظَرِ ، ومالَت نُفوسُهُم إِلَى الدَّعَةِ ۲ ، وما تَدعو إِلَيهِ الطَّبائِعُ مِنَ المَلاذِّ وَالتَّقليدِ ، وكانَ في نُفوسِهِم هَيبَةُ الصّانِعِ ، وَالتَّقَرُّبُ إِلَيهِ بِالتَّماثيلِ وعِبادَتُها ؛ لِظَنِّهِم أَنَّها مُقَرِّبَةٌ لَهُم إِلَيهِ . ۳

۳۸۸۱.مصباح الشريعةـ فيما نَسَبَهُ إلَى الإِمامِ الصّادِقِ عليه السلام ـ: لا حِجابَ أَظلَمُ وأَوحَشُ بَينَ العَبدِ وبَينَ اللّهِ مِنَ النَّفسِ وَالهَوى ، ولَيسَ لِقَتلِهِما وقَطعِهِما سِلاحٌ وآلَةٌ مِثلُ الاِفتِقارِ إِلَى اللّهِ ، وَالخُشوعِ وَالخُضوعِ وَالجوعِ وَالظَّمَاَءبِالنَّهارِ وَالسَّهَرِ بِاللَّيلِ ؛ فَإِن ماتَ صاحِبُهُ ماتَ شَهيدا ، وإِن عاشَ وَاستَقامَ أَدّى عاقِبَتُهُ إِلَى الرِّضوانِ الأَكبَرِ . ۴

1.بحار الأنوار : ج ۹۴ ص ۹۵ ح ۱۲ نقلاً عن الكتاب العتيق الغروي عن نوف البكالي .

2.الدَّعَةُ : الخفضُ فِي العيشِ والراحةُ (العين : ص ۸۴۵) .

3.مروج الذهب : ج ۲ ص ۱۴۵ .

4.مصباح الشريعة : ص ۴۴۲ ، بحار الأنوار : ج ۷۰ ص ۶۹ ح ۱۵ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج4
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 60427
صفحه از 604
پرینت  ارسال به