203
دانش نامه عقايد اسلامي ج4

۳۵۲۰.امام باقر عليه السلام :براى انديشمندان ، آفرينش پروردگار تسخيركننده و چيرگى خداى قاهر و شكوه پيداى پروردگار و نور خيره كننده خدا و برهان راست خداوند و آنچه زبان بندگان را بدان گويا كرده و پيامبر را فرستاده و بر بندگان نازل كرده ، در دلالت بر وجود پروردگار ، كافى است .

۳۵۲۱.امام صادق عليه السلامـ : چون زنديق از او پرسيد : چه دليلى بر وجود خداوند ، وجود دارد؟ ـ: وجود ساخته ها[ى آفرينش] دلالت بر آن دارد كه سازنده اى آن را ساخته است . آيا نمى بينى كه چون به ساختمانى استوار و برافراشته مى نگرى ، مى فهمى كه سازنده اى دارد ، اگرچه سازنده را نديده و مشاهده نكرده اى ؟

۳۵۲۲.امام صادق عليه السلام :اگر شاهد ، دليلى بر غايب نبود ، مردم را راهى به اثبات خداى متعال نبود .

۳۵۲۳.امام صادق عليه السلامـ به مفضّل بن عمر ـ: اى مفضّل ! نخستين نشانه و دليل بر آفريدگار ـ كه قداستش بزرگ باد ـ آمادگى اين جهان و هماهنگى اجزاى آن و نظم آن به شكل كنونى است . بى گمان ، چون با انديشه ات در جهان تأمّل كنى و با خِردت در آن بنگرى ، آن را مانند يك خانه ساخته شده مى بينى كه همه آنچه بندگانش بدان نياز دارند ، در آن آماده شده است . پس آسمان ، چون سقف برافراشته ، و زمين ، مانند فرش گسترده و ستارگان انبوه به سان چراغ ها و جواهرات مانند اندوخته ها ، [در زمين ]ذخيره شده است .
و هر چيز در آن ، براى كار خود ، آماده شده و انسان ، مانند مالك آن خانه است و همه امور به او وا نهاده شده و همه گونه هاى گياهان براى نيازهاى او مهيّا شده و انواع حيوانات در مصالح و منافع او به كار آمده است و در اين ، دلالتى آشكار است بر آن كه جهان به اندازه و حكمت و نظام مندى و هماهنگى آفريده شده و اين كه آفريدگار آن ، يكى است و اوست كه هر يك از اجزا را با ديگرى پيوند و نظم داده است .


دانش نامه عقايد اسلامي ج4
202

۳۵۲۰.عنه عليه السلام :كَفى لِأُولِي الأَلبابِ بِخَلقِ الرَّبِّ المُسَخِّرِ ، ومُلكِ الرَّبِّ القاهِرِ ، وجَلالِ الرَّبِّ الظّاهِرِ ، ونورِ الرَّبِّ الباهِرِ ، وبُرهانِ الرَّبِّ الصّادِقِ ، وما أَنطَقَ بِهِ أَلسُنَ العِبادِ، وما أَرسَلَ بِهِ الرَّسُلَ، وما أَنزَلَ عَلَى العِبادِ؛ دَليلاً عَلَى الرَّبِّ. ۱

۳۵۲۱.الإمام الصادق عليه السلامـ لَمّا سَأَلَهُ الزِّنديقُ : مَا الدَّليلُ عَلَيهِ ؟ قالَ ـ: وُجودُ الأَفاعيلِ دَلَّت عَلَى أنَّ صانِعا صَنَعَها . ألا تَرى أنَّكَ إِذا نَظَرتَ إِلى بِناءٍ مُشَيِّدٍ مَبنِيٍّ عَلِمتَ أنَّ لَهُ بانِيا وإِن كُنتَ لَم تَرَ البانِيَ ولَم تُشاهِدهُ؟! ۲

۳۵۲۲.عنه عليه السلام :لَو لَم يَكُنِ الشّاهِدُ دَليلاً عَلَى الغائِبِ ، لَما كانَ لِلخَلقِ طَريقٌ إِلى إِثباتِهِ تَعالى . ۳

۳۵۲۳.عنه عليه السلامـ لِلمُفَضَّلِ بنِ عُمَرَ ـ: يا مُفَضَّلُ ، أَوَّلُ العِبَرِ وَالأَدِلَّةِ عَلَى الباري ـ جَلَّ قُدسُهُ ـ تَهيِئَةُ هذَا العالَمِ ، وتَأليفُ أَجزائِهِ ونَظمُها عَلى ما هِيَ عَلَيهِ ؛ فَإِنَّكَ إِذا تَأَمَّلتَ العالَمَ بِفِكرِكَ ومَيَّزتَهُ بِعَقلِكَ وَجَدتَهُ كَالبَيتِ المَبنِيِّ ، المُعَدِّ فيهِ جَميعُ ما يَحتاجُ إِلَيهِ عِبادُهُ ، فَالسَّماءُ مَرفوعَةٌ كَالسَّقفِ ، وَالأَرضُ مَمدودَةٌ كَالبِساطِ ، وَالنُّجومُ مَنضودَةٌ كَالمَصابيحِ ، وَالجَواهِرُ مَخزونَةٌ كَالذَّخائِرِ ، وكُلُّ شَيءٍ فيها لِشَأنِهِ مُعَدٌّ ، وَالإِنسانُ كَالمُمَلَّكِ ذلِكَ البَيتِ ، وَالمُخَوَّلِ جَميعَ ما فيهِ ، وضُروبُ النَّباتِ مُهَيَّأَةٌ لِمَارِبِهِ ، وصُنوفُ الحَيَوانِ مَصروفَةٌ في مَصالِحِهِ ومَنافِعِهِ ، فَفي هذا دَلالةٌ واضِحَةٌ عَلى أنَّ العالَمَ مَخلوقٌ بِتَقديرٍ وحِكمَةٍ ، ونِظامٍ ومُلاءَمَةٍ ، وأنَّ الخالِقَ لَهُ واحِدٌ ، وهُوَ الَّذي أَلَّفَهُ ونَظَمَهُ بَعضا إِلى بَعضٍ . ۴

1.الكافي : ج ۱ ص ۸۲ ح ۶ عن أبي سعيد الزهري .

2.الكافي : ج ۱ ص ۸۱ ح ۵ ، التوحيد : ص ۲۴۴ ح ۱ ، الاحتجاج : ج ۲ ص ۱۹۷ ح ۲۱۳ كلّها عن هشام بن الحكم ، بحار الأنوار : ج ۱۰ ص ۱۹۵ ح ۳ .

3.عوالي اللآلي : ج ۳ ص ۲۸۶ ح ۲۸ .

4.بحار الأنوار : ج ۳ ص ۶۱ نقلاً عن الخبر المشتهر بتوحيد المفضّل .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج4
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 60485
صفحه از 604
پرینت  ارسال به