۲۲۳۲.امام على عليه السلامـ در حكمت هاى منسوب به ايشان ـ: چه شده است كه مردم را مى بينم هنگامى كه خوراك را در شب نزد آنان مى آورند ، زحمت روشن كردن چراغ ها را به خود مى دهند تا آنچه را داخل شكم هايشان مى كنند ، نيك بنگرند ؛ ولى اهتمامى به خوراك روح ندارند تا چراغ هاى خردشان را با دانش برافروزند و از پيامدهاى نادانى و گناه در باورها و كردارشان در امان بمانند ؟
۲۲۳۳.امام حسن عليه السلام :شگفتا از كسى كه در خوراكش مى انديشد ، ولى در آنچه به خردش مى سپارد ، نمى انديشد ، شكمش را از آنچه آزارش مى دهد ، دور نگه مى دارد و به سينه اش آنچه مايه نابودى اش است ، مى سپارد !
۲۲۳۴.امام كاظم عليه السلامـ در سفارش به هشام بن الحكم ـ: اى هشام! حق براى اطاعت خدا برپا شده است و نجات ، جز با اطاعت ، ممكن نيست و اطاعت ، به دانش است و دانش ، به فراگيرى و فراگيرى ، به خرد گِره خورده است و دانش ، جز از دانشمند ربّانى نيست و شناخت دانش با خرد است .
۲۲۳۵.ذو القرنينـ در وصيّتش ـ: از كسى كه از دانش خويش سودى نبرده است ، دانش مياموز ؛ زيرا كسى كه دانشش به وى سودى نداده ، به تو نيز بهره اى نمى دهد .
۳ / ۳
رعايت اولويت ها
۲۲۳۶.التوحيدـ به نقل از ابن عبّاس ـ: باديه نشينى نزد پيامبر صلى الله عليه و آله آمد و گفت : اى پيامبر خدا ! از شگفتى هاى دانش به من بياموز .
فرمود : «با اساس دانش چه كرده اى كه از شگفتى هايش مى پرسى؟».
مرد گفت : اى پيامبر خدا ! اساس دانش چيست؟
فرمود : «شناخت خدا ، آن چنان كه بايد» .
باديه نشين گفت : شناخت خدا ، آن چنان كه حقّ شناخت اوست ، چگونه است؟
فرمود : «او را بى مانند و شبيه و همتا بدانى و اين كه يكتا ، يگانه ، پيدا ، نهان ، نخست و پايان است ، نه همتايى دارد و نه همانندى . پس اين ، حقّ شناخت اوست» .