519
دانش نامه عقايد اسلامي ج3

۳۲۵۸.امام على عليه السلام :از محبوب ترينِ بندگان نزد خداوند ، بنده اى است كه خداوند ، او را در برابر [هواى] نفسش يارى داده است ... چراغ در دل تاريكى ها ، راه گشا در تيرگى ها ، كليد مبهمات ، گره گشاى مشكلات و راهنماى بيابان هاست ، مى گويد و مى فهماند ، و خاموش مى ماند و سالم مى ماند ... و آن ديگرى كسى است كه دانشمند ناميده مى شود ، ولى نيست؛ بلكه ياوه هايى از نادانان برگرفته و مايه هاى گم راهى را از گم راهان اندوخته و دام هايى از فريب و دروغ براى مردم گسترده است ... در شبهات ، فرو رفته و مى گويد : «از آنها باز مى ايستم» ، در ميان بدعت ها آرميده و مى گويد : «از آنها كناره مى گيرم» . چهره[ى او ]چهره آدمى است و دل [ او] ، دل حيوان . نه راه هدايت را مى شناسد تا در پى اش برود و نه راه گم راهى را تا از آن جلوگيرى كند . چنين كسى مرده اى ميان زندگان است .

۳۲۵۹.امام على عليه السلام :منفورترينِ مردم نزد خداوند ، فقير متكبّر ، پير زناكار و دانشمند بدكار است .

۳۲۶۰.امام على عليه السلام :نه در دروغگويان خيرى هست ، نه در دانشمندان تهمت زن .

۳۲۶۱.امام على عليه السلام :در دانش دروغ پردازان ، خيرى نيست .

۳۲۶۲.عيسى عليه السلام :واى بر شما دانشمندان بد! مزد را مى گيريد و كار را انجام نمى دهيد . نزديك است كه كارفرما كارش را بطلبد و چيزى نمانده كه از دنيا به تاريكى گور بروند . چگونه مى تواند از اهل دانش باشد كسى كه به سوى آخرت مى رود ، ولى رو به دنيا دارد و آنچه بِدو زيان مى رساند ، برايش گواراتر است از آنچه به وى سود مى بخشد ؟!


دانش نامه عقايد اسلامي ج3
518

۳۲۵۸.عنه عليه السلام :إنَّ مِن أحَبِّ عِبادِ اللّهِ إلَيهِ عَبداً أعانَهُ اللّهُ عَلى نَفسِهِ . . . مِصباحُ ظُلُماتٍ ، كَشّافُ عَشَواتٍ ، مِفتاحُ مُبهَماتٍ دَفّاعُ مُعضِلاتٍ ، دَليلُ فَلَواتٍ ، يَقولُ فَيُفهِمُ ، ويَسكُتُ فَيَسلَمُ . . وآخَرُ قَد تَسَمّى عالِماً ولَيسَ بِهِ ، فَاقتَبَسَ جَهائِلَ مِن جُهّالٍ ، وأضاليلَ مِن ضُلاّلٍ ، ونَصَبَ لِلنّاسِ أشراكاً مِن حَبائِلِ غُرورٍ وقَولِ زورٍ . . . يَقولُ : أقِفُ عِندَ الشُّبُهاتِ وفيها وَقَعَ ، ويَقولُ : أعتَزِلُ البِدَعَ وبَينَهَا اضطَجَعَ ، فَالصّورَةُ صورَةُ إنسانٍ ، وَالقَلبُ قَلبُ حَيَوانٍ ، لا يَعرِفُ بابَ الهُدى فَيَتَّبِعَهُ، ولا بابَ العَمى فَيَصُدَّ عَنهُ، وذلِكَ مَيِّتُ الأَحياءِ ! ۱

۳۲۵۹.عنه عليه السلام :أمقَتُ العِبادِ إلَى اللّهِ الفَقيرُ المَزهُوُّ وَالشَّيخُ الزّاني وَالعالِمُ الفاجِرُ. ۲

۳۲۶۰.عنه عليه السلام :لا خَيرَ فِي الكَذّابينَ ولا فِي العُلَماءِ الأَفّاكينَ. ۳

۳۲۶۱.عنه عليه السلام :لا خَيرَ في عِلمِ الكَذّابينَ. ۴

۳۲۶۲.عيسى عليه السلام :وَيلَكُم عُلَماءَ السَّوءِ ، الاُجرَةَ تَأخُذونَ وَالعَمَلَ لا تَصنَعونَ ! يوشِكُ رَبُّ العَمَلِ ۵ أن يَطلُبَ عَمَلَهُ، ويوشِكُ أن يَخرُجوا مِنَ الدُّنيا إلى ظُلمَةِ القَبرِ ، كَيفَ يَكونُ مِن أهلِ العِلمِ مَن مَصيرُهُ إلى آخِرَتِهِ وهُوَ مُقبِلٌ عَلى دُنياهُ، وما يَضُرُّهُ أشهى إلَيهِ مِمّا يَنفَعُهُ ! ۶

1.نهج البلاغة : الخطبة ۸۷ ، بحارالأنوار : ج ۲ ص ۵۶ ح ۳۶ .

2.غرر الحكم : ح ۳۱۶۰ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۱۷ ح ۲۵۸۵ .

3.غرر الحكم : ح ۱۰۸۸۳ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۳۵ ح ۹۸۱۲ .

4.غرر الحكم : ح ۱۰۷۱۶ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۳۸ ح ۹۹۲۴ .

5.اُريد بربّ العمل : العابد الذي يقلّد أهل العلم في عبادته أعني يعمل بما يأخذ عنهم ، وفيه توبيخ لأهل العلم الغير العامل (الوافي : ج ۵ ص ۸۹۶) .

6.الأمالي ، الطوسي: ص ۲۰۸ ح ۳۵۶، الكافي: ج ۲ ص ۳۱۹ ح ۱۳ نحوه وكلاهما عن حفص بن غياث عن الإمام الصادق عليه السلام ، بحارالأنوار : ج ۲ ص ۱۰۹ ح ۱۲ وراجع: تنبيه الخواطر : ج ۲ ص ۱۶۹ ومنية المريد : ص ۱۴۱ والدرّ المنثور : ج ۲ ص ۲۰۹ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 90648
صفحه از 551
پرینت  ارسال به