517
دانش نامه عقايد اسلامي ج3

۳۲۵۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :در آخر زمان ، مردانى مى آيند كه دنيا را با دين مى طلبند . براى [فريب دادن] مردم ، در باطن ، گرگ اند و در ظاهر ، لباس ميش بر تن كرده اند و زبان هايى شيرين تر از شكر دارند . خداوند عز و جلمى فرمايد : «آيا مرا فريب مى دهند يا بر من گستاخى مى كنند؟ به خودم سوگند ، فتنه اى بر اينان برانگيزم كه بردبارشان را در حيرت گذارد» .

۳۲۵۴.تحف العقول :به پيامبر خدا گفته شد : كدام مردم بدترند؟
فرمود : «دانشمندان ، چون فاسد شوند» .

۳۲۵۵.سنن الدارمىـ به نقل از احوص بن حكيم از پدرش ـ: درباره بدى ، از پيامبر صلى الله عليه و آله پرسيدند . سه بار فرمود : «از من از بدى مپرسيد ، از خوبى بپرسيد» .
سپس فرمود : «هان! بدترينْ بدها ، دانشمندان بد و بهترينْ خوب ها ، دانشمندان خوب اند» .

۳۲۵۶.امام على عليه السلامـ در توصيف منفورترينِ مردم نزد خدا ـ: مردى كه در ميان نادانان ، از اين جا و آن جا چيزهايى گِرد آورده است ... انسانْ نمايان او را دانا مى نامند ، حال آن كه يك روز را هم در دانش به درستى سپرى نكرده است ... . آنچه را نمى داند ، دانش به شمار نمى آورد ۱ و در وراى آنچه خود بدان رسيده ، آيينى نمى بيند . اگر چيزى را با چيزى بسنجد [ و نظير بياورد] ، نظر خود را نادرست نمى داند و اگر چيزى بر وى تاريك بماند ، چون دانست كه نمى داند ، آن را مى پوشاند [تا نادانى اش پنهان بماند] .

۳۲۵۷.امام على عليه السلامـ در پاسخش به نامه معاويه ـ: حكمت را توصيف مى كنى ، ولى اهل آن نيستى و تقوا را ياد مى كنى ، ولى در مقابل آن مى ايستى .

1.ممكن است معنا چنين باشد : «ديگران را در آنچه خود جاهل است عالم نمى پندارد» و محتمل است كه چنين كسى اساساً وجود هر گونه علمى را درباره آنچه انكار مى كند ، منكر باشد .(م)


دانش نامه عقايد اسلامي ج3
516

۳۲۵۳.عنه صلى الله عليه و آله :يَخرُجُ في آخِرِ الزَّمانِ رِجالٌ يَختِلونَ الدُّنيا بِالدّينِ ، يَلبَسونَ لِلنّاسِ جُلودَ الضَّأنِ مِنَ اللّينِ، ألسِنَتُهُم أحلى مِنَ السُّكَّرِ ، وقُلوبُهُم قُلوبُ الذِّئابِ ، يَقولُ اللّهُ عز و جل : أبِيَ يَغتَرّونَ ؟ ! أم عَلَيَّ يَجتَرِئُون ؟ !، فَبي حَلَفتُ لَأَبعَثَنَّ عَلى اُولئِكَ مِنهُم فِتنَةً تَدَعُ الحَليمَ مِنهُم حَيراناً ۱ . ۲

۳۲۵۴.تحف العقول :قيلَ لِلنَّبِيِّ صلى الله عليه و آله : أيُّ النّاسِ شَرٌّ ؟
قالَ : العُلَماءُ إذا فَسَدوا. ۳

۳۲۵۵.سنن الدارمي عن الأحوص بن حكيم عن أبيه :سَألَ رَجُلٌ النَّبِيَّ صلى الله عليه و آله عَنِ الشَّرِّ .
فقالَ : لا تَسأَلوني عَنِ الشَّرِّ وَاسأَلوني عَنِ الخَيرِ ـ يَقولُها ثَلاثاً ـ ثُمَّ قالَ : ألا إنَّ شَرَّ الشَّرِّ شِرارُ العُلَماءِ ، وإنَّ خَيرَ الخَيرِ خِيارُ العُلَماءِ ! ۴

۳۲۵۶.الإمام عليّ عليه السلامـ في صِفَةِ أبغَضِ الخَلائِقِ إلَى اللّهِ ـ: . . . ورَجُلٌ قَمَشَ جَهلاً في جُهّالِ النّاسِ . . . قَد سَمّاهُ أشباهُ النّاسِ عالِماً ولَم يَغنَ فيهِ يَوماً سالِماً . . . لا يَحسَبُ العِلمَ في شَيءٍ مِمّا أنكَرَ ، ولا يَرى أنَّ وَراءَ ما بَلَغَ فيهِ مَذهَباً ، إن قاسَ شَيئاً بِشَيءٍ لَم يُكَذِّب نَظَرَهُ ، وإن أظلَمَ عَلَيهِ أمرٌ اِكتَتَمَ بِهِ لِما يَعلَمُ مِن جَهلِ نَفسِهِ. ۵

۳۲۵۷.عنه عليه السلامـ مِن جَوابٍ لِكِتابٍ كَتَبَهُ مُعاوِيَةُ ـ: تَصِفُ الحِكمَةَ ولَستَ مِن أهلِها، وتَذكُرُ التَّقوى وأنتَ عَلى ضِدِّها ! ۶

1.كذا في المصدر والصحيح «حيرانَ» .

2.سنن الترمذي : ج ۴ ص ۶۰۴ ح ۲۴۰۴ ، الفردوس : ج ۵ ص ۵۱۰ ح ۸۹۱۹ كلاهما عن أبي هريرة ، كنزالعمّال : ج ۱۴ ص ۲۱۴ ح ۳۸۴۴۳ ؛ أعلام الدين : ص ۲۹۵ كلاهما نحوه وراجع: ثواب الأعمال : ص ۳۰۴ ح ۲ وعدّة الداعي : ص ۷۰ .

3.تحف العقول : ص ۳۵ ، نثر الدرّ : ج ۱ ص ۱۵۳ ، بحارالأنوار : ج ۷۷ ص ۱۳۸ ح ۷ .

4.سنن الدارمي : ج ۱ ص ۱۱۰ ح ۳۷۶ ، حلية الأولياء : ج ۵ ص ۲۲۰ عن معاذ بن جبل نحوه وراجع: منية المريد : ص ۱۳۷ .

5.الكافي : ج ۱ ص ۵۴ ح ۶ عن ابن محجوب رفعه وراجع: نهج البلاغة : الخطبة ۱۷ والإرشاد : ج ۱ ص ۲۳۱ ومنية المريد : ص ۲۸۲ والاحتجاج : ج ۱ ص ۶۲۲ ح ۱۴۳ ودعائم الإسلام : ج ۱ ص ۹۷ .

6.كنز الفوائد: ج ۲ ص ۴۳ ، بحارالأنوار : ج ۳۳ ص ۱۲۸ ح ۴۱۵ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 90682
صفحه از 551
پرینت  ارسال به