473
دانش نامه عقايد اسلامي ج3

فصل پنجم : نمونه هاى والاى دانش و حكمت

۵ / ۱

پيامبران

قرآن

«آنها كسانى اند كه كتاب و حكمت ۱ و نبوّت به آنان داديم و اگر بدان كفر ورزند ، گروهى ديگر را بر آن برگماريم كه بدان ، كافر نباشند» .

«چون خدا از پيامبران پيمان گرفت كه پس از آن كه به شما كتاب و حكمت دادم ، هر گاه پيامبرى آمد كه تصديق كننده آنچه با شماست ، بود ، حتماً به او ايمان بياوريد و وى را يارى كنيد ، فرمود : «آيا اعتراف كرديد و پيمان مرا پذيرفتيد؟» . گفتند : اعتراف كرديم . فرمود : «گواه باشيد و من [ نيز ] با شما از گواهانم»» .

«بنده ما داوود را به ياد آر كه هم توانا بود و هم توبه كار . ما كوه ها را به تسخير او درآورديم و با او شامگاه و پگاه ، تسبيح مى گفتند . پرندگان را نيز همگى مسخّر او كرديم و همه به سوى او بازگشت كننده بودند و فرمان روايى او را استوار داشتيم و به او حكمت و فصل الخطاب داديم» .

1.واژه «حُكم» را به «حكمتْ» ترجمه كرديم ، هرچند به معناى «داورى ميان مردم» و نيز «فهم و درك» هم آمده است و مى توان همه آنچه را كه گفته شده ، به همان تعريفى كه در مقدمه از «حكمت» كرديم، بازگرداند (يعنى مقدّمات علمى و عملى و روحى براى رسيدن انسان به هدف برتر خويش) و بقيّه معانى را مصداق هايى از اين تعريف عام دانست .(م)


دانش نامه عقايد اسلامي ج3
472

الفصل الخامس : الأمثال العليا في العلم والحكمة

۵ / ۱

الأَنبِياء

الكتاب

«أُوْلَئِكَ الَّذِينَ ءَاتَيْنَـهُمُ الْكِتَـبَ وَالْحُكْمَ ۱ وَالنُّبُوَّةَ فَإِن يَكْفُرْ بِهَا هَـؤُلاَءِ فَقَدْ وَكَّلْنَا بِهَا قَوْمًا لَّيْسُواْ بِهَا بِكَـفِرِينَ» . ۲

«وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَـقَ النَّبِيِّينَ لَمَا ءَاتَيْتُكُم مِّن كِتَـبٍ وَحِكْمَةٍ ثُمَّ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مُّصَدِّقٌ لِّمَا مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنصُرُنَّهُ قَالَ ءَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَى ذَ لِكُمْ إِصْرِى قَالُواْ أَقْرَرْنَا قَالَ فَاشْهَدُواْ وَأَنَا مَعَكُم مِّنَ الشَّـهِدِينَ» . ۳

«وَ اذْكُرْ عَبْدَنَا دَاوُدَ ذَا الْأَيْدِ إِنَّهُ أَوَّابٌ * إِنَّا سَخَّرْنَا الْجِبَالَ مَعَهُ يُسَبِّحْنَ بِالْعَشِىِّ وَ الاْءِشْرَاقِ * وَ الطَّيْرَ مَحْشُورَةً كُلٌّ لَّهُ أَوَّابٌ * وَ شَدَدْنَا مُلْكَهُ وَءَاتَيْنَـهُ الْحِكْمَةَ وَ فَصْلَ الْخِطَابِ» . ۴

1.كلمة «الحُكم» فُسّرت بالحكمة ، والفهم ، واللّب ، والحكم بين الناس (راجع : مجمع البيان: ج ۴ ص ۵۱۳ والتبيان : ج ۶ ص ۱۱۷ و ج ۷ ص ۱۱۱ والدرّ المنثور: ج ۵ ص ۴۸۴) ويمكن إرجاع كلّ ما قيل في معناها إلى ما قدّمنا في تعريف الحكمة من أنّها عبارة عن المقدّمات العلميّة والعمليّة والرّوحيّة لبلوغ الإنسان الهدف الأعلى للإنسانيّة وأنّ كلّ ما قيل في تفسيرها مصداق من مصاديق هذا التعريف العام. فراجع: ج ۲ ص ۷۳ .

2.الأنعام: ۸۹ .

3.آل عمران: ۸۱ .

4.ص: ۱۷ ـ ۲۰ . ۲ . البقرة : ۲۲ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 90404
صفحه از 551
پرینت  ارسال به