439
دانش نامه عقايد اسلامي ج3

۳۰۸۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :احترام دانشمند عمل كننده به علمش ، مانند حرمت شهيدان و راستگويان است .

۳۰۸۷.منية المريد :مقاتل بن سليمان مى گويد : در انجيل يافتم كه خداوند متعال به عيسى عليه السلام فرمود : «دانشمندان را بزرگ بشمار و برترى آنان را بشناس كه من ، آنان را بر همه خلقم ، جز پيامبران و فرستادگان ، برترى بخشيدم؛ همچون برترى خورشيد بر ستارگان و برترى آخرت بر دنيا و برترى من بر هر چيز» .

۳۰۸۸.امام على عليه السلام :تو را باد مدارا با مردم و اكرام دانشمندان !

۳۰۸۹.امام على عليه السلام :دانشمند به سبب دانشش ، بزرگ سال به سبب سنّش ، نيكوكار به سبب كار نيكش ، و قدرتمند به سبب قدرتش گرامى داشته مى شود .

۳۰۹۰.امام على عليه السلام :هركس دانشمندى را گرامى بدارد ، بى گمان ، پروردگارش را گرامى داشته است .

۳۰۹۱.الاحتجاج :از امام عسكرى عليه السلام نقل است كه : «به [پدرم] ابوالحسن على بن محمّد عسكرى (امام هادى عليه السلام ) خبر رسيد كه مردى از فقيهان پيرو او با يكى از ناصبيان ، گفتگو كرده و با دليل و برهان او را ساكت كرده ، تا آن جا كه رسوايى اش را آشكار ساخته است . سپس وى بر امام هادى عليه السلام وارد شد ، در حالى كه در صدر مجلس ، تختى بزرگ نهاده شده بود و امام عليه السلام خود ، بيرون از آن نشسته بود و در حضورش گروهى از علويان و بنى هاشم بودند . امام عليه السلام آن فقيه را بالا و بالاتر برد ، تا آن كه او را بر تخت نشاند» .


دانش نامه عقايد اسلامي ج3
438

۳۰۸۶.عنه صلى الله عليه و آله :حُرمَةُ العالِمِ العامِلِ بِعِلمِهِ كَحُرمَةِ الشُّهَداءِ وَالصِّدّيقينَ. ۱

۳۰۸۷.منية المريد عن مقاتل بن سليمان :وَجَدتُ فِي الإِنجيلِ : أنَّ اللّهَ تَعالى قالَ لِعيسى عليه السلام : عَظِّمِ العُلَماءَ وَاعرِف فَضلَهُم ، فَإِنّي فَضَّلتُهُم عَلى جَميعِ خَلقي إلاَّ النَّبِيّينَ وَالمُرسَلينَ ، كَفَضلِ الشَّمسِ عَلَى الكَواكِبِ ، وكَفَضلِ الآخِرَةِ عَلَى الدُّنيا ، وكَفَضلي عَلى كُلِّ شَيءٍ. ۲

۳۰۸۸.الإمام عليّ عليه السلام :عَلَيكَ بِمُداراةِ النّاسِ ، وإكرامِ العُلَماءِ . ۳

۳۰۸۹.عنه عليه السلام :يُكرَمُ العالِمُ لِعِلمِهِ ، وَالكَبيرُ لِسِنِّهِ ، وذُو المَعروفِ لِمَعروفِهِ ، وَالسُّلطانُ لِسُلطانِهِ. ۴

۳۰۹۰.عنه عليه السلام :مَن وَقَّرَ عالِماً فَقَد وَقَّرَ رَبَّهُ. ۵

۳۰۹۱.الاحتجاج :رُويَ عَنِ الحَسَنِ العَسكَريِّ عليه السلام أنَّهُ اتَّصَلَ بِأَبِي الحَسَنِ عَلِيِّ بنِ مُحَمَّدٍ العَسكَرِيِّ عليه السلام أنَّ رَجُلاً مِن فُقَهاءِ شيعَتِهِ كَلَّمَ بَعضَ النُّصّابِ فَأَفحَمَهُ بِحُجَّتِهِ حَتّى أبانَ عَن فَضيحَتِهِ ، فَدَخَلَ إلى عَلِيِّ بنِ مُحَمَّدٍ عليهماالسلام وفي صَدرِ مَجلِسِهِ دَستٌ عَظيمٌ مَنصوبٌ وهُوَ قاعِدٌ خارِجَ الدَّستِ، وبِحَضرَتِهِ خَلقٌ مِنَ العَلَوِيّينَ وبَني هاشِمٍ ، فَما زالَ يَرفَعُهُ حَتّى أجلَسَهُ في ذلِكَ الدَّستِ. ۶

1.تنبيه الخواطر: ج ۲ ص ۱۲۲.

2.منية المريد : ص ۱۲۱ .

3.تذكرة الخواصّ : ص ۱۳۶ نقلاً عن حلية الأولياء ؛ بحارالأنوار : ج ۷۸ ص ۷۱ ح ۳۴ نقلاً عن المناقب لابن الجوزي .

4.غرر الحكم : ح ۱۱۰۰۷ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۵۱ ح ۱۰۱۶۵ .

5.غرر الحكم : ح ۸۷۰۴ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۳۹ ح ۷۶۲۹ .

6.الاحتجاج : ج ۲ ص ۵۰۰ ح ۳۳۲ ، التفسير المنسوب إلى الإمام العسكري عليه السلام : ص ۳۵۱ ح ۲۳۸ وراجع: العلم / آداب التعلّم / التواضع للمعلّم .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 90633
صفحه از 551
پرینت  ارسال به