413
دانش نامه عقايد اسلامي ج3

۳۰۱۹.امام على عليه السلام :به كار بستن دانش را وا نمى گذارد ، جز آن كه در پاداش آن ، ترديد دارد .

۳۰۲۰.امام على عليه السلام :دانش را به كار نمى بندد ، جز آن كه به فضيلت پاداش آن ، يقين دارد .

۳۰۲۱.امام على عليه السلام :كسى دانش را به كار نمى بندد كه به پاداش عمل ، اطمينان ندارد .

ر . ك : ص ۳۵۱ (عمل) و ۴۹۹ (دانشمندان بد) ، ج ۲ ص ۳۰۹ (شرط عمل) و ۳۳۵ (عمل) و ۴۸۷ (عمل) .

۲ / ۲۳

ادعاى دانش

۳۰۲۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كه بگويد : «من دانشمندم» ، نادان است .

۳۰۲۳.امام على عليه السلامـ در نامه اش به امام حسن عليه السلام ـ: من ، تو را به نادانى هاى گوناگون كوبيدم ، تا خود را دانا مشمارى و اگر چيزى به تو رسيد كه آن را نفهميدى بزرگش بشمارى ؛ زيرا دانا كسى است كه دريابد كه آنچه مى داند ، در برابر آنچه نمى داند ، اندك است و بدين سبب ، خود را نادان بشمارد و به مدد اين دريافت ، بر كوشش خود در جستجوى دانش بيفزايد و همواره ، جويا و شيفته دانش باشد و از آن ، بهره گيرد و در برابر دانشمندان ، فروتن و به نظر خويش بدبين ، و پيوسته خاموش ، و از خطا ، پرهيزگار و شرمگين باشد و اگر چيزى بر او در آمد كه نمى شناسد ، آن را انكار نكند ؛ چرا كه به نادانى خويش ، اقرار دارد .


دانش نامه عقايد اسلامي ج3
412

۳۰۱۹.عنه عليه السلام :لا يَترُكُ العَمَلَ بِالعِلمِ إلاّ مَن شَكَّ فِي الثَّوابِ عَلَيهِ. ۱

۳۰۲۰.عنه عليه السلام :لا يَعمَلُ بِالعِلمِ إلاّ مَن أيقَنَ بِفَضلِ الأَجرِ فيهِ. ۲

۳۰۲۱.عنه عليه السلام :تارِكُ العَمَلِ بِالعِلمِ غَيرُ واثِقٍ بِثَوابِ العَمَلِ. ۳

راجع : ص ۳۵۰ (العمل) و ۴۹۸ (علماء السوء) ، ج ۲ ص ۳۰۸ (شرط العمل) و ۳۳۴ (العمل) و ۴۸۶ (العمل) .

۲ / ۲۳

دَعوَى العِلمِ

۳۰۲۲.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :مَن قالَ أنَا عالِمٌ ، فَهُوَ جاهِلٌ. ۴

۳۰۲۳.الإمام عليّ عليه السلامـ في كِتابِهِ لِلحَسَنِ عليه السلام ـ: قَرَعتُكَ بِأَنواعِ الجَهالاتِ لِئَلاّ تَعُدَّ نَفسَكَ عالِماً ، فَإِن وَرَدَ عَلَيكَ شَيءٌ لا تَعرِفُهُ ۵ أكبَرتَ ذلِكَ ، فَإِنَّ العالِمَ مَن عَرَفَ أنَّ ما يَعلَمُ فيما لا يَعلَمُ قَليلٌ ، فَعَدَّ نَفسَهُ بِذلِكَ جاهِلاً فَازدادَ بِما عَرَفَ مِن ذلِكَ في طَلَبِ العِلمِ اجتِهاداً ، فَما يَزالُ لِلعِلمِ طالِباً وفيهِ راغِباً ولَهُ مُستَفيداً ، ولِأَهلِهِ خاشِعاً ولرأيه مُتَّهِما ۶ ، ولِلصَّمتِ لازِماً ، ولِلخَطَاَءحاذِراً ومِنهُ مُستَحيِياً ، وإن وَرَدَ عَلَيهِ ما لا يَعرِفُ لَم يُنكِر ذلِكَ لِما قَرَّرَ بِهِ نَفسَهُ مِنَ الجَهالَةِ. ۷

1.غرر الحكم : ح ۱۰۸۶۹ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۴۳ ح ۱۰۰۹۶ .

2.غرر الحكم : ح ۱۰۸۷۰ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۴۳ ح ۱۰۰۹۷ .

3.غرر الحكم : ح ۴۵۱۲ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۲۰۲ ح ۴۰۹۱ .

4.المعجم الأوسط : ج ۷ ص ۵۹ ح ۶۸۴۶ عن ابن عمر ، كنز العمّال : ج ۱۰ ص ۲۴۳ ح ۲۹۲۹۰ ؛ منية المريد : ص ۱۳۷ ، بحارالأنوار : ج ۲ ص ۱۱۰ ح ۲۳ .

5.في تحف العقول : «شيء تعرفه» .

6.في تحف العقول : «مُهتَمّا» بدل «وَلِرَأيِهِ مُتَّهِما» .

7.بحارالأنوار : ج ۷۷ ص ۲۲۱ نقلاً عن تحف العقول : ص ۷۳ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 90415
صفحه از 551
پرینت  ارسال به