401
دانش نامه عقايد اسلامي ج3

۲۹۸۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دو آزمند ، سير نمى شوند : جوياى دنيا و جوياى دانش . انسان خوش بخت با دست يافتن به اين دو ، دو محور اصلى هدف را گِرد مى آورد و مطلوب خود ، اصلاح معاش و معاد را كسب مى كند . ۱

۲۹۸۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دو آزمند ، سير نمى شوند : جوياى دنيا و جوياى دانش . پس كسى كه از دنيا به آنچه خداوند برايش حلال كرده قناعت كند ، سالم مى مانَد و كسى كه از راه حرام آن را به دست آورد ، هلاك مى شود؛ مگر آن كه توبه كند يا باز گردد و هر كس دانش را از اهلش فرا گيرد و به دانشش عمل كند ، نجات مى يابد و هركس با آن دنيا را بجويد ، همان بهره اش است .

۲۹۸۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :گرسنه ترينِ مردم ، جوياى دانش است و سيرترين آنها ، كسى است كه آن را نمى جويد .

۲۹۹۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر گاه روزى بيايد كه در آن بر دانشم نيفزايم ، پس طلوع خورشيد آن روز بر من خجسته مباد .

۲۹۹۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :از معادن تقوا ، ياد گرفتن چيزى است كه نمى دانى و كوتاهى كردن در معلوماتت ، آن است كه بر آن كم بيفزايى . آنچه انسان را به دانش بى رغبت مى كند ، كم بهره بردن اوست از آنچه آموخته است .

۲۹۹۲.امام على عليه السلام :آن كه حكمت ها را شناخت ، بر افزودن آنها قرار از كف بداد .

1.همان گونه كه از حديث بعدى روشن مى شود ، پيام حديث ، دنبال نكردن حريصانه دنيا و پى نگرفتن دانش بدون انديشه و تأمّل است ؛ وگرنه ، روزى جستن از دنيا براى رفع نيازهاى دنيوى و اخذ دانش از عالمان صالح ، دو وسيله كاميابى و خوش بختى انسان است . (م)


دانش نامه عقايد اسلامي ج3
400

۲۹۸۷.عنه صلى الله عليه و آله :مَنهومانِ ۱ لا يَشبَعانِ : طالِبُ عِلمٍ وطالِبُ دُنيا . وبِنَيلِ هذَينِ السَّبَبَينِ يَجمَعُ السَّعيدُ قُطرَيِ المُرادِ ، ويَنالُ البُغيَةَ مِن إصلاحِ المَعاشِ وَالمَعادِ. ۲

۲۹۸۸.عنه صلى الله عليه و آله :مَنهومانِ لا يَشبَعانِ : طالِبُ دُنيا وطالِبُ عِلمٍ ، فَمَنِ اقتَصَرَ مِنَ الدُّنيا عَلى ما أحَلَّ اللّهُ لَهُ سَلِمَ ، ومَن تَناوَلَها مِن غَيرِ حِلِّها هَلَكَ ، إلاّ أن يَتوبَ أو يُراجِعَ ، ومَن أخَذَ العِلمَ مِن أهلِهِ وعَمِلَ بِعِلمِهِ نَجا ، ومَن أرادَ بِهِ الدُّنيا فَهِيَ حَظُّهُ. ۳

۲۹۸۹.عنه صلى الله عليه و آله :أجوَعُ النّاسِ طالِبُ العِلمِ ، وأشبَعُهُمُ الَّذي لا يَبتَغيهِ. ۴

۲۹۹۰.عنه صلى الله عليه و آله :إذا أتى عَلَيَّ يَومٌ لا أزدادُ فيهِ عِلماً ، فَلا بورِكَ في طُلوعِ شَمسِ ذلِكَ اليَومِ. ۵

۲۹۹۱.عنه صلى الله عليه و آله :مِن مَعادِنِ التَّقوى تَعَلُّمُكَ إلى ما قَد عَلِمتَ ما لَم تَعلَم ، وَالتَّقصيرُ فيما قَد عَلِمتَ قِلَّةُ الزِّيادَةِ فيهِ ، وإنَّما يُزهِدُ الرَّجُلَ في عِلمِ ما لَم يَعلَم قِلَّةُ الاِنتِفاعِ بِما قَد عَلِمَ. ۶

۲۹۹۲.الإمام عليّ عليه السلام :مَن عَرَفَ الحِكمَةَ لَم يَصبِر عَنِ الاِزدِيادِ مِنها. ۷

1.نُهِمَ بالشيء : إذا أولع به ، فهو منهوم (المصباح المنير: ص ۶۲۹).

2.معجم السفر : ص ۴۵ ح ۱۱۳ عن أبي العبّاس أحمد بن المفرّج بن أحمد .

3.الكافي: ج۱ ص۴۶ ح۱، تهذيب الأحكام: ج۶ ص۳۲۸ ح۹۰۶ وفيه «منهوم» بدل «طالب» وكلاهما عن سليم بن قيس عن الإمام عليّ عليه السلام ، الخصال: ص ۵۳ ح ۶۹ عن الإمام الصادق عليه السلام ، كتاب سليم بن قيس: ج ۱ ص ۷۱۸ ح ۱۸ كلاهما نحوه ، عوالي اللآلي : ج ۴ ص ۷۷ ح ۶۶ كلاهما عن الإمام عليّ عليه السلام عنه صلى الله عليه و آله ، بحارالأنوار : ج ۲ ص ۳۴ ح ۳۱ وراجع: المستدرك على الصحيحين : ج ۱ ص ۱۶۹ ح ۳۱۲ والمعجم الأوسط : ج ۶ ص ۲۰ ح ۵۶۷۰ .

4.الجامع الصغير: ج ۱ ص ۳۵ ح ۱۹۲ ، كنز العمّال: ج ۱۰ ص ۱۳۵ ح ۲۸۶۸۴ كلاهما نقلاً عن أبي نعيم في كتاب العلم والديلمي في الفردوس عن ابن عمر .

5.المعجم الأوسط : ج ۶ ص ۳۶۷ ح ۶۶۳۶ ، تاريخ بغداد: ج۶ ص۱۰۰، حلية الأولياء: ج۸ ص۱۸۸ وفيه «يقرّبني إلى اللّه » ، مسند إسحاق بن راهويه : ج ۲ ص ۵۵۳ ح ۱۱۲۸ ، جامع بيان العلم وفضله : ج ۱ ص ۶۱ ، الفردوس : ج ۱ ص ۳۱۸ ح ۱۲۵۵ وفيهما زيادة «يقرّبني إلى اللّه » وكلّها عن عائشة ، كنزالعمّال : ج ۱۰ ص ۱۳۶ ح ۲۸۶۸۷ .

6.المعجم الأوسط: ج ۳ ص ۶۴ ح ۲۴۹۲ ، تاريخ بغداد : ج ۱ ص ۴۱۴ ، جامع بيان العلم وفضله : ج ۱ ص ۹۵ نحوه وكلّها عن جابر ، كنزالعمّال : ج ۳ ص ۸۹ ح ۵۶۳۱ .

7.أعلام الدين : ص ۸۴ ، كنز الفوائد : ج ۱ ص ۳۱۹ نحوه ، كشف الغمّة : ج ۳ ص ۱۳۷ عن الإمام الجواد عنه عليهماالسلام ، بحارالأنوار : ج ۷۸ ص ۸۰ ح ۶۴ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 90661
صفحه از 551
پرینت  ارسال به