101
دانش نامه عقايد اسلامي ج3

۲۳۰۶.امام على عليه السلام :حكمت ، گم شده مؤمن است . آن را مى جويد ، هرچند در دست فرومايگان باشد .

۲۳۰۷.امام كاظم عليه السلام :بدانيد كه سخن حكيمانه ، گم شده مؤمن است . پس دانش را ، پيش از آن كه از ميان برداشته شود ، فرا گيريد ، و از ميان رفتن آن ، به رفتن دانشمندانتان از ميان شماست .

۲۳۰۸.امام زين العابدين عليه السلام :از اين كه مرواريد گران بها را از ميان زباله دانى پست برگيرى ، دريغ مكن كه پدرم برايم روايت كرد و فرمود : «از اميرمؤمنان عليه السلام شنيدم كه مى فرمود : سخن حكيمانه ، در پى جايگاه اصلى اش آن قدر در سينه منافق بالا و پايين مى رود ، تا آن را بر زبان بياورد و مؤمن بشنود ؛ چرا كه وى شايسته آن و بدان سزاوارتر است . پس آن را مى رُبايد » .

۲۳۰۹.مصباح الشريعةـ در آنچه به امام صادق عليه السلام نسبت داده است ـ: حكيمان گفته اند : حكمت را از دهان هاى ديوانگان [ هم] بگير .

۲۳۱۰.عيسى عليه السلام :حق را از اهل باطل بگيريد و باطل را از اهل حق مگيريد . ناقدان (جداكنندگان سره از ناسره) سخن باشيد كه بسى گم راهى با آيه اى از كتاب خدا زينت داده مى شود؛ همان گونه كه درهم مسين را با نقره ، اندود مى كنند ؛ به ظاهر يكى مى نمايند ، ولى بينايان ، آن را مى آزمايند و تشخيص مى دهند .

۲۳۱۱.عيسى عليه السلامـ به حواريان فرمود ـ: «به حق مى گويم براى شما ؛ اگر چراغى را كه با قطران ۱ مى سوزد ، در شبى تاريك بيابيد ، از پرتو آن روشنى مى گيريد و بوى بدش ، مانع استفاده شما نمى شود . همين گونه ، سزاست كه حكمت را از هركس كه پيش او يافتيد ، بگيريد و بى علاقگى او مانع شما نشود» .

1.قطران ، روغنى سيّال است كه از گياه و يا از زغال سنگ گرفته مى شود و در قديم ، براى برافروختن آتش به منظور روشنايى و يا استفاده هاى ديگر به كار مى بردند (ر.ك : لغت نامه دهخدا : ذيل «قطران») .


دانش نامه عقايد اسلامي ج3
100

۲۳۰۶.عنه عليه السلام :الحِكمَةُ ضالَّةُ المُؤمِنِ يَطلُبُها ولَو في أيدِي الشَّرَطِ ۱ . ۲

۲۳۰۷.الإمام الكاظم عليه السلاماِعلَموا أنَّ الكَلِمَةَ مِنَ الحِكمَةِ ضالَّةُ المُؤمِنِ ، فَعَلَيكُم بِالعِلمِ قَبلَ أن يُرفَعَ ، ورَفعُهُ غَيبَةُ عالِمِكُم بَينَ أظهُرِكُم. ۳

۲۳۰۸.الإمام زين العابدين عليه السلام :لا تُحَقِّرِ اللُّؤلُؤَةَ النَّفيسَةَ أن تَجتَلِبَها مِنَ الكِبَا ۴ الخَسيسَةِ ، فَإِنَّ أبي حَدَّثَني قالَ : سَمِعتُ أميرَالمُؤمِنينَ عليه السلام يَقولُ : إنَّ الكَلِمَةَ مِنَ الحِكمَةِ تَتَلَجلَجُ في صَدرِ المُنافِقِ نُزوعاً إلى مَظانِّها حَتّى يَلفِظَ بِها فَيَسمَعَهَا المُؤمِنُ فَيَكونَ أحَقَّ بِها وأهلَها فَيَلقَفَها. ۵

۲۳۰۹.مصباح الشريعةـ فيما نَسَبَهُ إلَى الإمامِ الصّادِقِ عليه السلام ـ: قالَ الحُكَماءُ : خُذِ الحِكمَةَ مِن أفواهِ المَجانينِ. ۶

۲۳۱۰.عيسى عليه السلام :خُذُوا الحَقَّ مِن أهلِ الباطِلِ ، ولا تَأخُذُوا الباطِلَ مِن أهلِ الحَقِّ ، كونوا نُقّادَ الكَلامِ ، فَكَم مِن ضَلالَةٍ زُخرِفَت بِآيَةٍ مِن كِتابِ اللّهِ كَما زُخرِفَ الدِّرهَمُ مِن نُحاسٍ بِالفِضَّةِ المُمَوَّهَةِ ! النَّظَرُ إلى ذلِكَ سَواءٌ ، وَالبُصَراءُ بِهِ خُبَراءُ. ۷

۲۳۱۱.عنه عليه السلامـ لِلحَوارِيّينَ ـ: بِحَقٍّ أقولُ لَكُم ؛ لَو وَجَدتُم سِراجاً يَتَوَقَّدُ بِالقَطِرانِ في لَيلَةٍ مُظلِمَةٍ لاَستَضَأتُم بِهِ ولَم يَمنَعكُم مِنهُ ريحُ نَتنِهِ ، كَذلِكَ يَنبَغي لَكُم أن تَأخُذُوا الحِكمَةَ مِمَّن وَجَدتُموها مَعَهُ ولا يَمنَعَكُم مِنهُ سوءُ رَغبَتِهِ فيها. ۸

1.الشَّرَط : الدُّونُ من الناس ، والأشراط : الأرذال (لسان العرب: ج ۷ ص ۳۳۱) .

2.جامع بيان العلم وفضله : ج ۱ ص ۱۰۱ .

3.تحف العقول : ص ۳۹۴ و ص ۵۰۲ نحوه ، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۱۴۸ .

4.. الكِبا ـ بالكسر والقصر ـ : الكُناسة (النهاية: ج ۴ ص ۱۴۶).

5.الأمالي ، الطوسي : ص ۶۲۵ ح ۱۲۹۱ عن حمران بن أعين وراجع: المحاسن : ج ۱ ص ۳۶۰ ح ۷۷۴ والاُصول الستّة عشر : ص ۶۸ وبحارالأنوار : ج ۲ ص ۹۶ ح ۳۹ .

6.مصباح الشريعة : ص ۳۹۸ ، بحارالأنوار : ج ۱۰۰ ص ۸۴ ح ۵۳ .

7.المحاسن : ج ۱ ص ۳۵۹ ح ۷۶۹ ، بحارالأنوار : ج ۲ ص ۹۶ ح ۳۹ .

8.تحف العقول : ص ۳۹۲ عن الإمام الكاظم عليه السلام و ص ۵۰۸ ، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۱۴۵ وراجع: المحاسن : ج ۱ ص ۳۶۰ ح ۷۷۲ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 90578
صفحه از 551
پرینت  ارسال به