505
دانش نامه عقايد اسلامي ج3

۳۲۱۶.امام على عليه السلام :آن كه دانشش را تباه سازد ، گرفتار امواج توفان هاى زندگى مى گردد .

۳۲۱۷.امام على عليه السلام :دانش ، عذر بهانه تراشان را گسسته است .

۳۲۱۸.امام حسن عليه السلام :دانش ، عذر دانش اندوزان را گسسته است .

۳۲۱۹.امام صادق عليه السلام :در روز رستاخيز ، كسى بيشترين كيفر را مى بيند كه عدل را توصيف مى كند ، ولى به غير آن عمل مى كند .

۳۲۲۰.عيسى عليه السلام :شقى ترينِ مردم ، كسى است كه نزد مردم به دانشش معروف و به كردارش ناشناخته است .

۳۲۲۱.عيسى عليه السلام :آنچه مى دانى ، تا به كارش نبندى ، به تو سودى نمى بخشد . بى گمان ، فراوانىِ دانش تا آن گاه كه به كارش نبسته اى ، جز بر نادانى ات نمى افزايد .

۳۲۲۲.عيسى عليه السلام :تا آن گاه كه آنچه را مى دانى به كار نبسته اى ، آموختن آنچه نمى دانى ، تو را سود نمى بخشد . بى گمان ، فراوانىِ دانش ، هنگامى كه به كار بسته نشود ، جز بر تكبّر نمى افزايد .

۳۲۲۳.عيسى عليه السلام :تا كِى راه را براى شبروان توصيف مى كنيد ، حال آن كه خود با سرگشتگان مانده ايد ؟! از دانش ، اندكى بس است و از كردار ، بسيار .

۳۲۲۴.الكافىـ به نقل از على بن اسباط، از معصوم عليه السلام در اندرزهاى خداى عز و جل به عيسى عليه السلام ـ: چه قدر بنگرم وبجويم وقوم ، غافل اند وباز نمى گردند؟ سخن از دهانشان بيرون مى آيد ، بى آن كه به دل پذيرفته باشند . خود را در معرض نفرت من قرار مى دهند و در همان حال ، از تقرّب به من براى جلب محبّت مؤمنان ، مايه مى گذارند .


دانش نامه عقايد اسلامي ج3
504

۳۲۱۶.عنه عليه السلام :مَن أضاعَ عِلمَهُ التَطَمَ. ۱

۳۲۱۷.عنه عليه السلام :قَطَعَ العِلمُ عُذرَ المُتَعَلِّلينَ. ۲

۳۲۱۸.الإمام الحسن عليه السلام :قَطَعَ العِلمُ عُذرَ المُتَعَلِّمينَ. ۳

۳۲۱۹.الإمام الصادق عليه السلام :إنَّ مِن أشَدِّ النّاسِ عَذاباً يَومَ القِيامَةِ مَن وَصَفَ عَدلاً وعَمِلَ بِغَيرِهِ. ۴

۳۲۲۰.عيسى عليه السلام :أشقَى النّاسِ مَن هُوَ مَعروفٌ عِندَ النّاسِ بِعِلمِهِ مَجهولٌ بِعَمَلِهِ. ۵

۳۲۲۱.عنه عليه السلام :لَيسَ بِنافِعِكَ أن تَعلَمَ ما لَم تَعمَل . إنَّ كَثرَةَ العِلمِ لا يَزيدُكَ إلاّ جَهلاً ما لَم تَعمَل بِهِ. ۶

۳۲۲۲.عنه عليه السلام :إنَّهُ لَيسَ بِنافِعِكَ أن تَعلَمَ ما لَم تَعلَم ولَمّا تَعمَل بِما قَد عَلِمتَ ، إنَّ كَثرَةَ العِلمِ لا تَزيدُ إلاّ كِبراً إذا لَم تَعمَل بِهِ. ۷

۳۲۲۳.عنه عليه السلام :إلى مَتى تَصِفونَ الطَّريقَ لِلمُدلِجينَ ۸ ، وأنتُم مُقيمونَ مَعَ المُتَحَيِّرينَ ؟ !إنَّما يَنبَغي مِنَ العِلمِ القَليلُ ، ومِنَ العَمَلِ الكَثيرُ. ۹

۳۲۲۴.الكافي عن عليّ بن أسباط عنهم عليهم السلام: فيما وَعَظَ اللّهُ عز و جل به عيسى عليه السلام : ... يا عيسى ،
كَم اُطيلُ النَّظَرَ واُحسِنُ الطَّلَبَ وَالقَومُ في غَفلَةٍ لا يَرجِعونَ ، تَخرُجُ الكَلِمَةُ مِن أفواهِهِم لا تَعيها قُلوبُهُم ، يَتَعَرَّضونَ لِمَقتي ويَتَحَبَّبونَ بِقُربي إلَى المُؤمِنينَ ! ۱۰

1.غرر الحكم : ح ۷۷۷۳ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۵۲ ح ۸۰۷۵ .

2.نهج البلاغة: الحكمة ۲۸۴، غرر الحكم : ح ۶۷۸۴، عيون الحكم والمواعظ: ص ۳۷۲ ح ۶۳۰۰، بحارالأنوار: ج ۲ ص ۳۶ ح ۴۲.

3.تحف العقول : ص ۲۳۶ ، بحارالأنوار : ج ۷۸ ص ۱۰۹ ح ۱۹ .

4.الكافي : ج ۲ ص ۳۰۰ ح ۲ عن قتيبة الأعشى و ص ۱۷۵ ح ۲ عن خيثمة عن الإمام الباقر عليه السلام نحوه ، بحارالأنوار : ج ۷۲ ص ۲۲۴ ح ۲ .

5.عدّة الداعي : ص ۶۹ ، مصباح الشريعة : ص ۳۶۸ ، بحارالأنوار : ج ۲ ص ۵۲ ح ۱۹ .

6.ربيع الأبرار: ج ۳ ص ۱۶۰ ؛ تنبيه الخواطر: ج ۱ ص ۶۴ .

7.الزهد لابن حنبل : ص ۷۶ عن زياد أبي عمر .

8.أدلَجَ : سارَ الليلَ كلّه (المصباح المنير : ص ۱۹۸) . والكلام على الاستعارة .

9.عيون الأخبار لابن قتيبة : ج ۲ ص ۱۲۷ .

10.الكافي : ج ۸ ص ۱۳۱ ـ ۱۳۴ ح ۱۰۳ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 90630
صفحه از 551
پرینت  ارسال به