333
دانش نامه عقايد اسلامي ج3

۲۷۹۲.امام باقر عليه السلام :دانشمند ، مانند كسى است كه شمعى به همراه دارد كه به مردم نور مى دهد . پس هر كه در پرتو شمع او ببيند ، وى را دعاى خير مى گويد . همين گونه ، دانشمند ، شمعى به همراه دارد كه تاريكى نادانى و حيرت را مى زدايد . پس هركس در پرتو آن از حيرت بيرون آيد يا از نادانى رهايى يابد ، از رهيدگان او از آتش است و خداوند به جاى آن ، در برابر هر موى كسى كه نجات داده ، پاداشى بيشتر از پاداش صدقه دادن صد هزار قِنطار ۱ در غير راهى كه خدا به آن فرمان داده است ، ۲ مى دهد؛ بلكه آن صدقه ، وبال گردن دهنده اش مى گردد . بالاتر از آن ، خداوند به آن دانشمند ، پاداشى برتر از پاداش صد هزار ركعت نماز در جلوى كعبه مى بخشد .

۲۷۹۳.امام على عليه السلامـ در حكمت هاى منسوب به ايشان ـ: دانشمند ، چراغ خدا در زمين است . پس هركس كه خداوند خيرش را بخواهد ، از آن پرتوى بر مى گيرد .

ر . ك : ص ۵۰۷ (مَثَل دانشمند بى كردار).

۱ / ۶

فايده هاى همنشينى با دانشمند

۲۷۹۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هيچ مؤمنى نيست كه ساعتى نزد دانشمند بنشيند ، مگر آن كه پروردگار عز و جل ندايش مى دهد : «نزد حبيبم نشستى . به عزّت و جلالم سوگند ، تو را در بهشت ، همنشين او خواهم كرد و باكى نيست» .

۲۷۹۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هان ! مجالس دانشمندان را مغتنم شماريد كه آن ، باغى از باغ هاى بهشت است . رحمت و مغفرت ، چون باران بر آنها فرود مى آيد . گنهكاران ، پيش روى آنها مى نشينند و آمرزيده بر مى خيزند و تا هنگامى كه نزد آنان نشسته اند ، فرشتگان ، برايشان آمرزش مى خواهند و خداوند به آنان مى نگرد . پس دانشمند و دانشجو و تماشاگر و دوستدارِ آنها را مى آمرزد .

1.به مقدار بسيارِ زر و سيم گفته مى شود و اندازه هاى گوناگونى براى آن برشمرده اند ، از جمله : يك پوست گاوِ پُر از طلا و يا هفتاد هزار دينار (ر . ك : لغت نامه دهخدا ) .

2.مقصود ، اموال فراوانى است كه سلاطين ، نثار عالمان صالح مى كنند و مقايسه آن با معرفتى كه اين گونه عالمان ، نثار ديگران كرده اند (ر . ك : بحار الأنوار : ج ۲ ص ۴ ح ۷) .


دانش نامه عقايد اسلامي ج3
332

۲۷۹۲.الإمام الباقر عليه السلام :العالِمُ كَمَن مَعَهُ شَمعَةٌ تُضيءُ لِلنّاسِ ، فَكُلُّ مَن أبصَرَ بِشَمعَتِهِ دَعا لَهُ بِخَيرٍ ، كَذلِكَ العالِمُ مَعَهُ شَمعَةٌ تُزيلُ ظُلمَةَ الجَهلِ وَالحَيرَةِ ، فَكُلُّ مَن أضاءَت لَهُ فَخَرَجَ بِها مِن حَيرَةٍ ، أو نَجا بِها مِن جَهلٍ ، فَهُوَ مِن عُتَقائِهِ مِنَ النّارِ ، وَاللّهُ يُعَوِّضُهُ عَن ذلِكَ بِكُلِّ شَعرَةٍ لِمَن أعتَقَهُ ما هُوَ أفضَلُ لَهُ مِنَ الصَّدَقَةِ بِمِئَةِ ألفِ قِنطارٍ عَلى غَيرِ الوَجهِ الَّذي أمَرَ اللّهُ عز و جل بِهِ ، بَل تِلكَ الصَّدَقَةُ وَبالٌ عَلى صاحِبِها ، لكِن يُعطيهِ اللّهُ ما هُوَ أفضَلُ مِن مِئَةِ ألفِ رَكعَةٍ يُصَلّيها مِن بَينِ يَدَيِ الكَعبَةِ . ۱

۲۷۹۳.الإمام عليّ عليه السلامـ فِي الحِكَمِ المَنسوبَةِ إلَيهِ ـ: العالِمُ مِصباحُ اللّهِ فِي الأَرضِ ، فَمَن أرادَ اللّهُ بِهِ خَيراً اِقتَبَسَ مِنهُ. ۲

راجع : ص ۵۰۶ (مثل العالم بلا عمل) .

۱ / ۶

فَوائِدُ مُجالَسَةِ العالِمِ

۲۷۹۴.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :ما مِن مُؤمِنٍ يَقعُدُ ساعَةً عِندَ العالِمِ إلاّ ناداهُ رَبُّهُ عز و جل : جَلَستَ إلى حَبيبي ، وعِزَّتي وجَلالي لاَُسكِنَنَّكَ الجَنَّةَ مَعَهُ ولا اُبالي. ۳

۲۷۹۵.عنه صلى الله عليه و آله :ألا فَاغتَنِموا مَجالِسَ العُلَماءِ ، فَإِنَّها رَوضَةٌ مِن رِياضِ الجَنَّةِ ، تَنزِلُ عَلَيهِمُ الرَّحمَةُ وَالمَغفِرَةُ ، كَالمَطَرِ مِنَ السَّماءِ ، يَجلِسونَ بَينَ أيديهِم مُذنِبينَ ويَقومونَ مَغفورينَ لَهُم، وَالمَلائِكَةُ يَستَغفِرونَ لَهُم ماداموا جُلوساً عِندَهُم، وإنَّ اللّهَ يَنظُرُ إلَيهِم فَيَغفِرُ لِلعالِمِ وَالمُتَعَلِّمِ وَالنّاظِرِ وَالمُحِبِّ لَهُم. ۴

1.الاحتجاج : ج ۱ ص ۱۱ ح ۶ ، منية المريد : ص ۱۱۷ ، بحارالأنوار : ج ۲ ص ۴ ح ۷ وراجع: عوالي اللآلي : ج ۱ ص ۱۸ ح ۴ .

2.شرح نهج البلاغة : ج ۲۰ ص ۳۲۶ ح ۷۳۰ .

3.الأمالي ، الصدوق : ص ۹۱ ح ۶۵ ، منية المريد: ص ۳۴۱ نحوه ، روضة الواعظين : ص ۱۳ ، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۱۹۸ ح ۱ .

4.جامع الأخبار : ص ۱۱۱ ح ۱۹۶ عن أبي هريرة .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 90552
صفحه از 551
پرینت  ارسال به